Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německá policie zabavila vzácný Mercedes za 70 milionů

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Řekli byste, že v dražbě prestižní aukční síně můžete získat za tučnou sumu kradené auto? Dnes je možné asi opravdu všechno.

Mercedesy 500 K z let 1933-1936 se spolu s většími 540 K (1934-1941) staly legendami. Ušlechtilé výkonné sportovní vozy jsou dnes vysoce ceněny. Menších kompresorových „medvědů“ s pětilitrovým motorem vzniklo jen 342, pouhých 29 pak mělo otevřené dvoumístné karoserie s třetím výklopným sedadlem vzadu. Ať už šlo o Roadster nebo ještě působivější Spezial-Roadster s protáhlou zádí. Nejednalo se o práce externích specialistů, tyto „šaty“ šili přímo v Sindelfingenu.

Konkrétní kus, o který nám nyní jde, byl postaven v roce 1935 a automobilka jej pyšně představila na berlínském autosalonu. Aby ne, i dnes je to zkrátka krasavec a předválečné velké mercedesy s chromovanými „hady” na pravé straně kapoty vyzařují neopakovatelnou auru. Následně byl 22. března červený 500 K zaslán prodejci trojcípé hvězdy z Cách. U něj si jej objednal průmyslník Hans Friedrich Prym, který jej také o měsíc později, 25. dubna 1935, převzal.

Unikát se letos objevil v nabídce aukční síně RM Auctions. Ta sama přiznala v oficiální zprávě, že část jeho historie, konkrétně zhruba čtvrtstoletí, je neznámá. Od začátku 70. let, kdy byl ještě ve výborném původním stavu, se z něj mohlo postupně těšit několik amerických sběratelů, například Russell Strauch. Naposledy se už zrestaurovaný unikát stal součástí kolekce Nizozemce Franse van Harena. Ten jej loni v srpnu koupil na aukci v kalifornském Monterey za 3.767.500 dolarů (69,7 milionů korun). Chtěl se s ním pochlubit na výstavě Techno Classica v Essenu. Jenže ouha, jakmile byl vůz dopraven na místo, zabavila jej německá policie.

Proč? Vyskytl se totiž zásadní problém. Rodina Prymů upozornila úřady na to, že jí červený sporťák stále patří. Hans Friedrich Prym jej údajně v roce 1945 neprodal americkému vojákovi, jak tvrdí některé prameny. Vzácný vůz dle dědiců prvního majitele tenkrát nezměnil vlastníka legální cestou, ba právě naopak. Někdo jej prostě před 67 lety ukradl. Právě proto je zřejmě v životopise díra...

Nebo to bylo jinak? Zda je nárok skutečně legitimní, to ukáže až soud. Každopádně, auto poprvé od konce druhé světové války letos překročilo německé hranice. Možná toto byl právě důvod, proč rodina Prymů začala celou věc řešit až nyní. Je pravda, že Hans Friedrich měl po krvavém konfliktu velké problémy, protože v jeho továrnách na zpracování kovů a galanterii pracovali nacisty odsouzení vězni. Ale svého čtyřkolového majetku nabyl zcela jistě legálně ještě bez nálepky kolaboranta.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
29. 3. 2012 22:29
Re: Tohle je nejkrásnější Mercedes
s americkou pistolí u hlavy se ti jakožto německému prumýslníkovi v roce 1945 špatně odmítá.
29. 3. 2012 19:04
Re: Tohle je nejkrásnější Mercedes
Auto je to nádherné, dokonale zrestaurované a technicky, vzhledem k době vzniku, dokonalé.

Jen tomu továrníkovi bych moc s tou krádeží nevěřil, taky mohl být ve finanční tísni a auto prodat. Jednoznačně bych požadoval doložit autentické policejní protokoly o hlášení krádeže, jinak má smolíka.
Navíc vzhledem k historii bych mu přiznal maximálně náhradu ve výši tabulkové hodnoty pojišťoven se započtením amortizace za dobu od roku výroby do dneška. ;-)
29. 3. 2012 16:20
Re: Tohle je nejkrásnější Mercedes
:yes:
Avatar - Ham.
29. 3. 2012 12:38
Re: Tohle je nejkrásnější Mercedes
Jj, vrchol Mercedesu, špičkové detaily, nezávislé zavěšení, řadový osmiválec dopovaný kompresorem, vlastně jeden z prvních downsizingů proti tehdy běžným 12 válcům u konkurence, díky tomu krásně lehkonohé a v provedení roadster prudce elegantní.
29. 3. 2012 12:06
Tohle je nejkrásnější Mercedes
500 a 540 K jsou legendami a pro mne těmi nejkrásnějšími Mercedesy, které kdy vznikly. :yes: