Německý trh: Nejprodávanějším malým vozem byla v září Škoda Fabia

Na druhé a třetí místo tak vytlačila i domácí konkurenty z kategorie malých vozů - Ford Fiesta a Opel Corsa. V uplynulém měsíci ještě prodeje automobilů v Německu výrazně a zřejmě naposledy ovlivnilo takzvané šrotovné. Žádosti o státní prémii se počátkem září přestaly přijímat.
V září se podle oficiálních statistik v Německu prodalo 10.785 fabií, od počátku roku 84.129. Oproti prvním devíti měsícům loňského roku tak prodala Škoda Auto na největším evropském trhu o 61,6 procenta automobilů více.
Česká automobilka i její mateřská společnost Volkswagen a další výrobci malých vozů zhruba půl roku profitovaly ze šrotovného, které v únoru zavedla jako stimulační protikrizové opatření německá vláda. Dohromady na něj vyčlenila pět miliard eur (přes 128 miliard korun). Balík tak měl stačit na vyplacení dvou milionů prémií poskytovaných za koupi nového vozu a sešrotování nejméně devět let starého auta.
Škoda Auto se už připravuje na očekávaný pokles prodeje v Německu a dalších zemích, kde skončilo šrotovné. Minulý týden zpomalila výrobu fabií a ohlásila na konec října dvoudenní odstávku výroby.
Aktuální statistiky nově registrovaných vozidel umožňují téměř úplnou bilanci německého šrotovného. Nejvyšší kvóty meziročního nárůstu prodeje zaznamenaly mezi lednem a zářím zahraniční automobilky Lada (o 140 % více prodaných aut), Hyundai (118 %) a Fiat (97 %). Z automobilek vyrábějících v Německu ze šrotovného nejvíce profitovaly Ford (nárůst o 39 %), Volkswagen (34 %) a Opel (32 %).
Škoda Fabia se držela ve své kategorii na předních pozicích žebříčku prodeje. Absolutním a neohroženým vítězem však zůstával po celou dobu Volkswagen Golf, jehož se například v září prodalo 37.785 kusů a od počátku roku 275.432.
Nejprodávanější modely na německém trhu (září 2009) | ||
poř. | Model | Počet prodaných vozů |
1. | VW Golf | 37785 |
2. | Škoda Fabia | 10785 |
3. | Opel Astra | 10578 |
4. | Ford Fiesta | 8848 |
5. | Opel Corsa | 8336 |
6. | VW Passat | 8189 |
7. | Mercedes-Benz C | 7738 |
8. | VW Polo | 6796 |
9. | Audi A3 | 5627 |
10. | Ford Focus | 5542 |
11. | Mercedes-Benz E | 5484 |
12. | Fiat Grande Punto | 5434 |
13. | BMW 3 | 5323 |
14. | Mercedes-Benz A | 5100 |
15. | Škoda Octavia | 4823 |
16. | BMW 1 | 4759 |
17. | VW Caddy | 4662 |
18. | VW Touran | 4657 |
19. | Audi A4 | 4351 |
20. | VW Tiguan | 4348 |
21. | Mercedes-Benz B | 4183 |
22. | Renault Clio | 3424 |
23. | Toyota Aygo | 3335 |
24. | Opel Insignia | 3212 |
25. | Peugeot 207 | 3207 |
Díky prémii se lépe prodávaly i minivozy. V září se do čela žebříčku dostala Toyota Aygo, v průběhu roku se v čele střídaly Fiat Panda, Renault Twingo a Hyundai i10.
Výrobci luxusních a velkých aut naopak během prvních devíti měsíců zaznamenali propad prodejů. Například Mercedesů se prodalo o 17 % méně, Porsche zaznamenalo pokles o 10 % a BMW o 9 %. Ještě větší propady však zaznamenaly některé zahraniční automobilky jako Saab (propad o 65 %) General Motors (-58 %) a Chrysler (-47 %).
Německý automobilový průmysl očekává, že vliv šrotovného bude doznívat ještě do konce roku. Prodejci aut si však už nyní stěžují na prudký pokles počtu objednávek. "Odbyt menších a levných aut se propadl. Prodejci prodali v září ve srovnání z předchozím měsícem o 50, částečně dokonce o 80 % méně aut," tvrdí šéf spolkového svazu nezávislých prodejců automobilů (BVfK) Ansgar Klein. Jeho sdružení však reprezentuje jen poměrně malou část trhu.
Ještě v září se v Německu prodalo 316.166 nových automobilů, což je o 21 % víc než ve stejném měsíci předchozího roku.