Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nenápadný VW Brouk stojí víc než nové Ferrari. Má vazbu i na Československo

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Speciální brouk pro německou armádu je dnes nejdražším zástupcem svého rodu v německé inzerci. A není divu, protože je extrémně vzácný a má zajímavou minulost, ve které se objevuje i poválečné Československo.

Kultovní Volkswagen Brouk je jedním z nejzásadnějších průkopníků v automobilových dějinách. Už před začátkem druhé světové války jej vyvinul Ferdinand Porsche, když Adolf Hitler chtěl motorizovat Německo a nabídnout občanům první „lidové auto“. To se mělo prodávat skrze program Sparkarte za 990 říšských marek, tedy přibližně za cenu malého motocyklu, ale kvůli vstupu Německa do války v roce 1939 se nikdo k vysněnému autu nedostal.

Volkswagen Brouk, díky němuž vznikla i celá automobilka Volkswagen, se však vyvíjel i ve válečných letech a objevoval se na silnicích v rukách nacistické elity. S tehdejším oficiálním jménem KdF-Wagen se dokonce dostal i do rukou Wehrmachtu a na stejném podvozku byly vyvinuty i dva vojenské speciály – lehký vojenský osobní vůz Kübelwagen a jeho obojživelný derivát Schwimmwagen.

Nacistická armáda však legendární Brouk využívala i v základním provedení a specificky vylepšených verzích Typ 82 E a Typ 82 SS. A nám málo známá varianta 82 E je dnes nejdražším broukem v německé inzerci mobile.de. Ještě zajímavější je skutečnost, že se jen krátce po skončení druhé světové války objevil v soukromých rukách v Československu, odkud se později vrátil do Německa.

Prodejce v inzerátu uvádí, že tento konkrétní KdF-Wagen Typ 82 E se zvýšenou světlou výškou byl vyroben začátkem roku 1943 pro armádní výstrojní úřad v Kasselu. O tři roky později, tedy těsně po skončení války, byl prodán československému majiteli a až v roce 1987 se vrátil zpět do Německa, kde prošel kompletní renovací. Následně skončil u německého sběratele.

Video se připravuje ...

Dnes je „terénní“ Volkswagen Brouk pro armádu vzácnou sběratelskou raritou, protože ve válečných letech se vyrobilo pouze 667 kusů variant Typ 82 E a Typ 82 SS (vylepšená varianta s nosiči zbraní pro jednotky Waffen-SS). Během druhé světové války se přitom údajně vyrobilo jen lehce přes 1200 brouků ze všech více než 21,5 milionů vyrobených kusů v letech 1938 až 2003.

A teď to nejdůležitější. Zajímá vás, kolik za nejdražší Volkswagen Brouk s vojenskou minulostí zaplatíte? Německý prodejce si za něj žádá 320.000 eur, což je v dnešním kurzu přibližně 7,7 milionu korun.

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Doporučujeme