Není duster jako duster. Tenhle měl i V8 a letos slaví 55 let
Znáte americký duster? Vyráběla jej detroitská značka Plymouth a díky silnému osmiválci za přijatelnou cenu si jej oblíbili hlavně mladí řidiči s láskou k rychlé jízdě.
Když se v Česku řekne „duster“, asi všichni si vzpomeneme na populární dacii. V minulosti se však ve Spojených státech amerických prodával stejnojmenný model, avšak vyráběla jej detroitská značka Plymouth. Konkurovala jím podobným výkonným kupé, jako jsou Ford Maverick, AMC Hornet nebo Chevrolet Nova, a nabízela působivou koňskou sílu za atraktivní peníze. Tenhle duster se totiž vyráběl se šesti- nebo osmiválci.
Americký Plymouth Duster začal vznikat v roce 1969, když se automobilka rozhodla oslovit novou klientelu sportovnějším derivátem již existujícího modelu Valiant. Plymouth se jej navíc snažil zatraktivnit karikaturou Tasmánského čerta, jako to udělal u většího muscle caru Road Runner s postavičkou rychle běhajícího ptáka, ale po neúspěšných jednáních se společností Warner Bros. pro něj musel navrhnout vlastní logo s motivem tornáda. Chtěl ukázat, že novinka umí pořádně rozvířit prach.
Duster se postupem let prodával se dvěma řadovými šestiválci Slant Six o zdvihových objemech 3,2 a 3,7 litru a třemi vidlicovými osmiválci řady LA se zdvihovými objemy 5,2, 5,6 a 5,9 litru. Největší osmiválec se do výroby dostal až s modelovým rokem 1974 a vůbec nejsilnějším motorem byl menší 5,6litrový osmiválec, jež v prvních dvou letech výroby vyvinul až 205 kW (275 koní). Zákazníci si mohli vybírat mezi tří- a čtyřstupňovým manuálem, nebo třístupňovým automatem TorqueFlite.
Plymouth Duster se vyráběl ve čtyř různých továrnách v Michiganu, Kalifornii, Missouri a Kanadě a ve své době se stal oblíbeným autem mladých řidičů. Nejsilnější Duster 340 totiž zvládal čtvrtmílový sprint za 14,09 sekundy a zvládl dosáhnout cílové rychlosti 160 kilometrů v hodině. Za 3455 amerických dolarů byl dostupným rychlým a výkonným autem. V dnešní ekonomice by stál lehce přes 28.100 dolarů, tedy ďábelských 666 tisíc korun.
Není tedy divu, že se duster u amerických zákazníků stal populárním sportovním kupé. Během sedmi let výroby se jej prodalo 1.332.846 kusů a spřátelená koncernová značka Dodge se jeho úspěchem inspirovala natolik, že už v roce 1971 uvedla vlastní derivát Dodge Demon. Ten se vyrobil v počtu 322.319 kusů, a tak celková produkce amerického „dusteru“ dosáhla celkového počtu 1.655.165 kusů.