TEST Dacia Duster Hybrid 140 – Všechno je jednou poprvé
Třetí generace veleúspěšného rumunského SUV výrazně zkrásněla a přinesla novou platformu. S ní se do nabídky dostává premiérová hybridní verze, která nahrazuje oblíbený a úsporný diesel. Pro zájemce o automat je zatím jedinou volbou.
Design, interiér
Ačkoliv prodejně nejúspěšnějším modelem značky Dacia je minimálně v Evropě hatchback Sandero (aktuálně vůbec nejoblíbenější nové auto na našem kontinentu za první letošní pololetí), spousta z nás si u této značky jako první vybaví SUV Duster, které Dacii v roce 2009 uvedlo do velkého světa.
Jednu dobu se dokonce jednalo o vůbec nejprodávanější model celé skupiny Renault, přičemž na některých zahraničních trzích, například v Jižní Americe, se duster prodával s emblémy mateřského francouzského výrobce.
Třetí generace přijíždí na zcela jiné platformě, která s sebou nese jistá specifika. Architekturu CMF-B ve verzi LS vychází ze základu, který najdeme v Renaultech Clio, Captur, Symbioz, ale také v Nissanu Juke a Mitsubishi Colt a ASX (což jsou vlastně přeznačkované modely Clio a Captur). V případě Dacie Duster to znamená přítomnost hybridního pohonu, který před ní dostalo už kombi Jogger. Jedná se de facto o totožné pohonné ústrojí, jaké najdeme ve zmíněných Renaultech Clio a Captur, k čemuž se ještě dostanu.
Krasavec z Východu
Design třetího vydání rumunského SUV se velmi inspiroval konceptem Bigster. Až na detaily se vlastně jedná o jeho „kopii“, což vůbec nevadí. Ostřeji tvarovaná karoserie, robustní vzhled, zároveň moderní linie. Kvůli svalnatým zadním bokům se kliky druhého páru dveří přesunuly na rám oken. To v praxi není tolik praktické, zvlášť když máte menší děti, které takhle vysoko nemusejí dosáhnout.
Lemy blatníků jsou podobně masivní jako u nějakého offroadu, většina nabízených verzí nové generace Dacie Duster má přitom poháněnou pouze přední nápravu. V tomhle případě se jedná o velmi zajímavý materiál jménem Starkle s obsahem 20 % recyklovaného plastu, který byl představen na koncepčním voze Manifesto. Sám o sobě vypadá, jako by v něm byla drobná zrníčka. Dacia je nechává odhalená, což jednak šetří peníze, jednak je to zajímavý designový prvek.
Zádi vládnou výrazná koncová světla trojúhelníkového tvaru. U testovaného provedení Extreme jsou exteriérové plasty na prvním nárazníku zvýrazněny stříbrným lakem, díky čemuž se SUV snaží vypadat drsně. Přitom svým způsobem působí nejkrotčeji ze všech tří generací. Nejvíc se totiž zaměřuje na jízdní projev na hladké silnici.
Jestliže interiér předchůdce odpovídal vkusu padesátiletého chlápka z menšího města, novinka je výrazně zajímavější. Mladistvý design, měděné a šedozelené odstíny, hezký volant s velkými tlačítky a tak akorát tlustým věncem a celkově moc hezké tvary palubní desky, výdechů ventilace, madel dveří a dalších prvků. Za takový interiér by se rozhodně nemuselo stydět například ani dvakrát dražší SUV od Cupry s prémiovým nádechem.
Jenže v případě Dacie Duster je to hodně hra na efekt. Drtivá většina plastů je tvrdá jako zubní sklovina. S ohledem na částečně pracovní charakter dusteru, o který se majitelé nechtějí bát, to vlastně vůbec nevadí.
Jízdní údaje se zobrazují na sedmipalcovém displeji před řidičem (vyjma základního provedení Essential). Menší úhlopříčka toho moc neukáže, ale to zásadní nechybí. Středový monitor je o tři palce větší a v Dacii se prostředí multimediálního systému snažili udělat tak, aby nebyl na jejich zákazníky příliš komplikovaný. Ovládání tudíž zvládne kdokoliv, kdo zvládá běžný chytrý telefon. Pokud by se vám navíc nelíbilo, můžete bezdrátově používat Apple CarPlay a Android Auto. Spojení s iphonem mi ovšem občas drhlo a musel jsem ho ručně potvrzovat, nenaskočilo mi automaticky.
Za 12.500 Kč si můžete objednat hned čtveřici kamer (přední, zadní a dvě boční), což nechybělo ani předchůdci. Do města, ale i do terénu je to praktický vychytávka. Přimlouvám se ovšem za mnohem lepší rozlišení. To současné odpovídá fotoaparátům na telefonech z roku 2008. Přitom dostatečně kvalitní kamery dnes stojí řádově stokoruny.
Linie Extreme ve standardu dostala speciální čalounění v kombinaci látky s materiálem Microcloud, který je omyvatelný. Neprodyšné středy sedadel ovšem nejsou příliš praktické. V létě se vám totiž záda zpotí už po několika minutách. Na druhou stranu oceňuji lepší křesla než dosud. U starších generací přitom byla jednou z hlavních bolístek.

Více vzduchu. Ale co ty šrouby?
Ačkoliv délka nové generace je v podstatě podobná jako u předchůdce (4343 vs. 4341 mm), uvnitř je o poznání vzdušněji. Prakticky v každém směru bylo přidáno několik centimetrů k dobru, takže se dozadu pohodlně posadí i vzrostlejší cestující.
Kvůli úspoře výrobních nákladů se ovšem pasažéři vzadu musejí smířit s některými kompromisy. Vedle masivních výplní dveří z tvrdého plastu to je především odhalený plech v oblasti rámu okna, kde na druhé straně najdeme zmíněnou zabudovanou kliku dveří.
Právě zde na vás totiž kouká odhalený černý šroub. Ten se navíc nachází zhruba ve výšce hlavy, takže ho budete mít prakticky neustále v zorném poli.
Zavazadelník o standardním objemu 430 litrů (ostatní verze se pohybují od 453 po 517 l) jsem bohužel neměl možnost vůbec vyzkoušet. Testovaný exemplář totiž dostal volitelný Sleep pack za 47.170 Kč s kempovacím boxem a skládací matrací, který zabral veškerou přepravní kapacitu.
Motor, jízdní vlastnosti
Zmíněná absence vznětového motoru je u auta s vyšší světlostí mrzuté. Diesely s vyšším točivým momentem, navíc položeným v nižších otáčkách, si s takovými vozy kolikrát poradí lépe než zážehová varianta. Dacia zájemcům o naftu nabízí alternativu v podobě hybridního pohonu, který jako jeden z bonusů přináší i samočinnou převodovku.
Konzervativním zákazníkům při zmínce o hybridu možná naskočí kopřivka, zkušenosti napříč značkami ovšem ukazují, že kombinovaný pohon obvykle patří k těm nejspolehlivější.
Unikátní převodovka
Jeho hybridní pohon totiž pochází od mateřského Renaultu. Nejedná se o moderní variantu, která kombinuje přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru s elektromotorem, jakou najdeme v SUV Austral a Espace, ale o starší provedení z menších a levnějších modelů Clio, Captur a Arkana.
Ten v sobě spojuje atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru s 69 kilowatty, kterému pomáhá trakční elektromotor o výkonu 36 kW. Dvojici doplňuje ještě startér-generátor s patnácti kilowatty. Místo planetové převodovky e-CVT je zde známá elektrifikovaná samočinná skříň Multimode se čtyřmi rychlostními stupni pro spalovací agregát a dvěma pro elektromotor, který si bere energii z trakčního akumulátoru s kapacitou 1,2 kWh. Systémový výkon dosahuje slušných 104 kilowattů.
Elektronika si fungování hybridního pohonu reguluje sama. Duster se na elektřinu vždy rozjíždí, což pomáhá plynulosti. Díky slušnému odhlučnění není vytočená šestnáctistovka v kabině tolik slyšet. Po městě se dá jezdit za pět a méně litrů, kvůli focení auta a svižnější jízdě po dálnici s naloženým autem se nakonec moje spotřeba vyšplhala na stále slušných 5,9 l na 100 kilometrů. V delším horizontu se můžete pohybovat zhruba mezi oběma zmíněnými hodnotami.
Práci hybridu hodnotím veskrze kladně. Ve městě často využívá elektrický pohon, přičemž čtyřválec se spíná sporadicky a v nižších otáčkách, takže zbytečně neruší. Jeho čas přichází primárně na dálnici, kdy elektromotor přestává být efektivní a začne sloužit hlavně jako podpora.
A právě při vyšším zatížení se ukazuje zřejmě největší slabinu hybridu. Občas si totiž všimnete toho, jak pohon trochu ztratí temperament a chuť výrazněji zrychlovat. Nejčastěji je to v okamžiku, kdy naopak společný zátah potřebujete nejvíce, například při jízdě do kopce či předjíždění. Hybridní duster se v tu chvíli sice nezastaví, akcelerace už ovšem neprobíhá tak dynamicky. V ostatních situacích přitom dacia upaluje více než slušně.
Dacia Duster HEV vs. Konkurence | ||||
Dacia Duster HEV | Hyundai Kona Hybrid | Renault Captur E-Tech | Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid | |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1580 | 1598 | 1462 |
Systémový výkon (kW) | 104 | 95 | 105 | 75 |
Točivý moment [N.m] | 148 | 144 | 250 (systémový) | 138 |
Převodovka | Multimódová | 6 DCT | Multimódová | 6AGS |
Max. rychlost [km/h] | 160 | 165 | 170 | 175 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,1 | 11,1-11,4 | 10,6 | 12,7 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5 | 4,5-4,8 | 4,6-4,8 | 5,0-5,1 |
Vnější rozměry [mm] | 4343 x 1813 x 1656-1661 | 4350 x 1825 x 1570 | 4239 x 1797 x 1575 | 4185 x 1775 x 1600 |
Rozvor [mm] | 2657 | 2660 | 2639 | 2500 |
Zavazadlový prostor [l] | 430-1609 | 407-466/1241-1300 | 326-440 | 289-1046 |
Základní cena [Kč] | od 593.900 | od 759.990 | od 670.000 | od 618.900 |
Překvapivě komfortní
Nová platforma znamená i výrazně lepší pohodlí posádky. Standardní sedmnáctipalcové ráfky přitom v tomhle případě nahradily volitelné disky s 18“ za rozumných 6500 korun. I s nimi je cestovní komfort stále komfortní. Na rozbitých silnicích rumunské SUV neposkakuje ani vás neruší tvrdými a ostrými rázy, byť bych si asi úplně v pohodě vystačil se standardním obutím.
Osobně bych si představoval lepší řízení. To má stále trochu pomalejší reakce a lehčí chod, což se možná hodí v terénu. Na klasické silnici, kde bude nová Dacia Duster trávit nejvíce času, by se naopak hodilo komunikativnější nastavení posilovače. Majitel některé z dvou předchozích generací ovšem alespoň nebude překvapen.
Závěr
Nová Dacia Duster je opravdu pohledné SUV, které najelo na outdoorovou vlnu. Zvenku se mi opravdu líbí, uvnitř mě také nijak neuráží. Trochu hnidopišsky si rýpnu do interiéru z tvrdých plastů a odhalených šroubů. Ale takové zkrátka dacie jsou – levné.
O hybridní verzi v nejvyšších výbavách Journey a Extreme to sice úplně neplatí (stojí 622.900 Kč), na druhou stranu dostanete částečně elektrický pohon a samočinnou převodovku, což není zrovna málo.
Kombinované ústrojí bych doporučil jednak zájemcům o automat, jednak těm, kteří se pohybují zejména po městě a okreskách. Ostatní mohou sáhnout po nové přeplňované tříválcové dvanáctistovce s 96 kW, která se jako jediná váže i s volitelným pohonem všech kol. U předokolky pak ve srovnání s hybridem ušetříte nezanedbatelných 86 tisíc.
Nejlevnější verze modelu | 429.900 Kč (1.0 Eco-G 100/74 kW LPG Essential) |
Základ s testovaným motorem | 593.900 Kč (1.6 Hybrid/104 kW Expression) |
Testovaný vůz bez příplatků | 622.900 Kč (1.6 Hybrid/104 kW Extreme) |
Testovaný vůz s výbavou | 730.557 Kč (1.6 Hybrid/104 kW Extreme) |
Plusy
- Úsporný hybrid
- Dostatečně komfortní podvozek
- Slušná dynamika
- Dobře fungující multimédia
- Odhlučnění spalovacího motoru
Minusy
- Tvrdé plasty v interiéru
- Lehčí a pomalejší řízení
- Při vyšším zatížení ztrácí hybrid trochu dech
