Bigster vs. Duster: 5 věcí, podle kterých rozpoznáte SUV Dacie
Čerstvě představená Dacia Bigster je velmi podobná svému menšímu sourozenci, dusteru. Připravili jsme tedy tahák pěti nejvýraznějších rozdílů zvenčí, podle kterých na první pohled poznáte, jak moc se soused při nákupu nové dacie plácl přes kapsu.
Čerstvě představená Dacia Bigster bude téměř jistě dražší než třetí generace dusteru, až v příštím roce přijde na trh. Obě auta však vypadají skoro stejně, přinejmenším na první pohled. Stejný designový jazyk je samozřejmostí, když jde o jednu značku, téměř stejné jsou však i robustní tvary obou karoserií.
Přesto existuje několik detailů, kterými zvenčí rozpoznáte bigster od dusteru na první pohled. A nemáme teď na mysli rozdíly v rozměrech či fakt, že bigster může mít až 19“ kola; ostatně, zrovna těchto dvou věcí si není tak snadné všimnout, resp. poznat rozdíl, pokud hned vedle nestojí ten druhý model. Jak tedy poznat, zda před vámi či za vámi jede bigster nebo duster?

Brzdová světla
Začněme zezadu a všimněme si koncových svítilen, protože podle nich rozpoznáte tato dvě rumunská SUV i na dálku. Na první pohled vypadají lampy podobně, ba skoro stejně, a světelný podpis je také velmi podobný. Přesto jsou tu rozdíly. Ten největší je vidět, když řidič šlápne na brzdu – zatímco u dusteru se rozsvítí dolní část světla a pracují tu žárovky, u bigsteru brzdí běžně zhasnutá špička „véčka“ na vnější straně.
Brzdy i obrysovky tu svítí LEDkami a protože má brzdové světlo menší činnou plochu, ve tmě bude pro oči nepříjemnější stát v koloně za bigsterem než za dusterem, protože brzdovky bigsteru budou ostřejší. Naopak mlhovku mají vzadu obě auta stejnou – v levém dolním rohu nárazníku. Na pravé straně u obou aut najdeme couvací světlo.
Lišta a prolis
Další dva výrazné rozdíly jsou na pátých dveřích. Zatímco u dusteru je prolis pro registrační značku zhruba obdélníkový a má nahoře krátkou lištu pro osvětlení a madlo, u bigsteru je tento „knír“ dlouhý přes skoro celé páté dveře. Také prolis je šestiúhelníkový. Drobné rozdíly jsou vidět i v oblasti horní hrany nárazníku.
Přední nárazník
Podobnou cestou se dají auta rozpoznat zepředu. Přední světlomety jsou podpisem i kombinací LEDkových potkávacích světel a žárovkových „dálek“ totožné, stejně jako dvě osmičky linek po stranách loga v přední masce. Také kapoty obou aut mají podobné vybrání ve středu, aby řidič lépe viděl blíž před auto.
Největší rozdíly tu jsou v nárazníku. Jednak jde o jeho tvary a barvy – duster má šedé orámování vstupu chladicího vzduchu, které taky nese registrační značku, kdežto u bigsteru je lakované a nemá tolik zkosené horní rohy. Druhý rozdíl je v mlhovkách – zatímco duster má žárovkové mlhovky v dolní části po stranách otvoru pro přístup chladicího vzduchu, bigster je má LEDkové a o kus výš, hned pod hlavními světly, v rozích nárazníku ve vlastních plastových rámečcích nad průduchy ke kolům.
Kde naopak u bigsteru rozdíly nejsou, to je dolní část předního nárazníku. Zatímco dusteru se čtyřkolkou chybí „brada“ a nárazník je upravený pro lepší nájezdový úhel, kdežto coby předokolka tu plast víc trčí dopředu, u bigsteru je dolní konec předního nárazníku stejný u verze s pohonem 4×4 i 4×2.
Linka oken
Tohle už je věc, kterou člověk vidí ze strany, spolu se samozřejmým delším zadním převisem, nicméně člověk si toho všimne oproti tomu převisu rychleji. Bigster i duster mají „skrytou“ kliku zadních dveří v obložení B-sloupku, ale zatímco u dusteru se už v tomto místě linka oken zvedá nahoru, u bigsteru přihází zlom až za B-sloupkem.
Jméno na D-sloupku
Že může mít bigster ve vrcholných provedeních Journey a Extreme taky černou střechu, již víme. I když ji mít nebude, kromě dolní linky oken ho ze strany poznáte ještě podle jednoho výrazného prvku – plakety s nápisem BIGSTER na D-sloupku. Slouží jako „oddělovač“ pro černé lakování střechy, když ho vůz má.