NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku?
Se značkou Saab je to v posledních letech jako na houpačce, dobré zprávy rychle střídají ty špatné. Tentokrát ale máme pro fanoušky švédské automobilky dobrou zprávu. Její majitel, firma National Electric Vehicle Sweden (NEVS), se s čínskou společností Panda New Energy dohodla na dodávce elektrických aut.
A zakázka je to opravdu obří. V rámci dohody NEVS do konce roku 2020 dodá čínské firmě 150.000 exemplářů Saabu 9-3 s elektrickým pohonem. Kontrakt počítá i s dodávkou dalších 100.000 produktů s elektrickým pohonem z dílny partnerů NEVSu. Celková hodnota smlouvy činí 12 miliard dolarů, což je asi 300 miliard korun.
„Toto je pro NEVS strategická spolupráce nejen z hlediska počtu vozidel, ale jako důležitý krok k realizaci naší vize a nového obchodního plánu,“ říká Stefan Tilk, místopředseda NEVSu.
Švédská továrna Saabu v Trollhättanu však bude vyrábět pouze karoserie předaných elektromobilů. Závěrečná montáž bude probíhat přímo v Číně. I tak zakázka pomůže zaměstnat stovky lidí. Dodávky vozů by měly začít v roce 2017.
Panda New Energy je nová leasingová společnost, která se chce zaměřovat výhradně na vozy s ekologickým pohonem. Jejím cílem je stát se leasingovou společností s největší flotilou elektromobilů na světě. V Číně jsou nyní ekologické vozy hojně podporované, do roku 2020 se má v tamějších továrnách vyrábět dva miliony elektroaut a plug-in ročně, což je čtyřikrát více než dnes.
NEVS se s plány na výrobu elektromobilů na bázi Saabu 9-3 netajil již od převzetí švédské značky. Zatím však vznikl jen prototyp takového automobilu, do sériové výroby dosud vstoupil jen 9-3 Aero s konvenčním benzinovým pohonem. Ten se ale vyráběl jen pár měsíců mezi lety 2013 a 2014.
Loni NEVS požádal o ochranu před věřiteli, letos však našel nové partnery, díky nimž se opět mohly rozběhnout práce na nových Saabech. Díky novým akcionářům by navíc mohla být opět obnovena výroba Saabů. Vedle elektrického Saabu 9-3 EV chce firma vyrábět hned tři nové crossovery s elektropohonem. Auta se v první fázi mají prodávat především na čínském trhu.