Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan 300ZX Z32 (1989–2000): Mrkněte na druhou generaci japonského sporťáku

Karel Haas Karel Haas 19. 11. 2020 • 16:11
18
1
Zobrazit náhledy (18)
Motor V6 přeplňovaný dvěma turbodmychadly Garrett AiResearch T-25 dával maximální výkon 268 koní. Podvozek kupé 300ZX Z32 vycházel z verze Z31. Měl nezávislé zavěšení předních kol a zadní nápravu s vlečenými rameny a vinutými pružinami. V luxusním interiéru Nissanu 300ZX Z32 nechyběla kožená sedadla a čtveřice ručkových přístrojů před volantem. Kupé SR-71 mělo větší turbodmychadla Garrett, elektroniku HKS a karosářské doplňky Kaminari. Ve srovnání se Z31 měl Z32 pevné obdélníkové světlomety (bez vyklápění) a jinak tvarovaná boční okna za dveřmi. Zadní víko se spolu se zadním oknem a celou horní částí zadních blatníků včetně spoileru zvedalo nahoru. Od roku 1991 se prodávala dvoumístná verze Slicktop s pevnou střechou bez odnímatelných střešních panelů. Upravená závodní verze Slicktopu Z32 s rozšířenými podběhy kol a zvětšeným otvorem na přídi k chlazení motoru. Nissan 300ZX Z32 se nabízel se dvěma rozvory náprav: 2450 a 2570 mm. Vozy s kratším rozvorem byly dvoumístné a kupé s delším rozvorem bylo čtyřmístné (2+2). Tento bílý Nissan 300ZX Z32 vyfotografoval autor článku na parkovišti v kanadské Kelowně (Britská Kolumbie). V malém počtu se vyráběly dvoumístné kabriolety, jejichž konverzi z kupé prováděla americká firma ASC z Warrenu (Michigan). Tento Nissan 300ZX ze závodního týmu Clayton Cunningham Racing vyhrál v roce 1994 24hodinový závod v Daytoně. Nástupcem Nissanu 300ZX Z32 se stal od roku 2002 Nissan 350Z (Z33), pátá generace řady Z.

Sportovní vozy Nissan 300ZX pokračovaly od roku 1989 druhou generací, rovněž poháněnou motory V6. Verze s přeplňovaným motorem používaly dvě turbodmychadla Garrett.

Aby se automobilka Nissan stala ještě více konkurenceschopná na trhu sportovních vozů, vyvinula pokračování úspěšné první generace sportovního kupé Nissan 300ZX Z31, prodávaného v letech 1984 až 1989. Druhá generace Z32 byla pokračováním Z31, byla ale ještě výkonnější a využívala pokročilejší technologie. Proti svému předchůdci byla ale dražší a její cena se s každým následujícím modelovým rokem zvyšovala. Hlavním odbytištěm japonských Nissanů řady Z byla Severní Amerika. V modelovém roce 1990 se tam prodal miliontý vůz řady Z a stal se tam nejprodávanějším sportovním vozem. Zatímco v roce 1990 stálo kupé 300ZX kolem 30.000 $, v posledním modelovém roce už si musel zákazník připravit padesát tisíc dolarů. Logicky se tak počet prodaných vozů snižoval a Nissan se proto rozhodl po modelovém roce 1996 ukončit prodej vozů řady Z v Severní Americe (celkem se jich tam prodalo kolem 80 tisíc), zatímco v Japonsku se dál prodávaly až do roku 2000.

Druhá generace sportovního kupé Nissan 300ZX Z32 dostala požehnání od vedení společnosti Nissan už začátkem října 1986 a designéři Isao Sono a Toshio Yamashita se mohli pustit do práce. Karoserie Z32 byla proti předchůdci Z31 širší a zaoblenější, součinitel odporu vzduchu se nepatrně zvýšil z 0,30 na 0,31. Pod kapotou zůstával nadále třílitrový vidlicový šestiválec VG30, tentokrát ale s ventilovým rozvodem DOHC a proměnným časováním ventilů N-VCT. Při vývoji nového vozu použil Nissan k návrhu superpočítač Cray-2 a software CAD. Stal se tak prvním sériovým vozem používajícím tyto nástroje.

V6 s rozvodem DOHC a Twin Turbo

Nissan 300ZX Z32 byl prvním vozem prodávaným po zavedení výkonového stropu 280 k (206 kW), stanoveného organizací JAMA a platného až do roku 2004. K pohonu zadních kol byl použit motor V6 s rozvodem DOHC a objemem 2960 cm3 (vrtání x zdvih: 83 x 87 mm), který měl s atmosférickým plněním nejvyšší výkon 225 k (166 kW) při 6400 otáčkách a točivý moment 268 Nm při 4800 otáčkách. Motor V6 přeplňovaný dvěma turbodmychadly Garrett AiResearch T-25 (foto), používaný v modelu Nissan 300ZX Z32 Twin Turbo, dával s dvojitým mezichladičem maximální výkon 268 k (197 kW) při 6400/min a točivý moment 384 Nm při 3600/min. Tyto hodnoty platily pro vozy s automatickou čtyřstupňovou převodovkou Jatco, určené pro evropský trh.

Motor V6 přeplňovaný dvěma turbodmychadly Garrett AiResearch T-25 dával maximální výkon 268 koní. Motor V6 přeplňovaný dvěma turbodmychadly Garrett AiResearch T-25 dával maximální výkon 268 koní.

Kupé Nissan 300ZX Z32 Twin Turbo s pohotovostní hmotností 1637 kg dosahovalo rychlost 249 km/h a na stovku dokázalo zrychlit za 6 sekund. Z32 Twin Turbo byl vybaven zavěšením kol nastavitelným ve dvou režimech a systémem řízení všech kol nazvaným Super HICAS (High Capacity Actively Controlled Steering), poprvé použitým u sedmé generace modelu Nissan Skyline R31.

Americká firma Motorsports International z města Waco v Texasu spolupracovala s japonskou tuningovou společností HKS na vývoji speciálního modelu Z32 SR-71. Název byl zřejmě inspirován nadzvukovým letadlem Lockheed SR-71 Blackbird z šedesátých let minulého století dosahujícím rychlost až 3000 km/h. Kupé SR-71 mělo větší turbodmychadla Garrett, elektroniku HKS a karosářské doplňky Kaminari navržené Petem Brockem. Vzniklo celkem 8 vozů SR-71, které se prodaly každý za 65 tisíc dolarů. SR-71 byl v roce 1990 považován za třetí nejrychlejší vůz na světě.

2+2 a střecha T-Top

Nissan 300ZX Z32 se, stejně jako předchůdce Z31, nabízel se dvěma rozvory náprav, tentokrát ale o něco delších: 2450 a 2570 mm. Vozy s kratším rozvorem byly dvoumístné s vnějšími rozměry 4305 x 1790 x 1255 mm (d x š x v). Kupé s delším rozvorem bylo čtyřmístné (2+2) a mělo vnější rozměry 4520 x 1800 x 1255 mm. Naprostá většina modelů Z32 se dodávala standardně s odnímatelnými průhlednými střešními panely T-Top (foto). Ve srovnání se Z31 měl Z32 pevné obdélníkové světlomety (bez vyklápění) a jinak tvarovaná boční okna za dveřmi.

Po odejmutí střešních panelů byla jízda v Nissanu 300ZX Z32 podobná jízdě v kabrioletu. Po odejmutí střešních panelů byla jízda v Nissanu 300ZX Z32 podobná jízdě v kabrioletu.

Celkový dojem byl uhlazenější, zejména při pohledu zezadu (foto). Čtveřice vodorovných zadních světel byla umístěna v černě zbarveném oválu a zadní víko se spolu se zadním oknem a celou horní částí zadních blatníků zvedalo nahoru. Zapuštěné kliky dveří a aerodynamicky tvarované prahy jen podtrhovaly příznivý dojem z designu Nissanu 300ZX druhé generace.

Čtveřice zadních světel byla umístěna v černě zbarveném oválu a zadní víko se zadním oknem se zvedalo nahoru. Čtveřice zadních světel byla umístěna v černě zbarveném oválu a zadní víko se zadním oknem se zvedalo nahoru.

Slicktop a kabriolet od ASC

V Severní Americe se od roku 1991 prodávala dvoumístná verze Slicktop s pevnou střechou bez odnímatelných střešních panelů. Nabízela se pouze s nepřeplňovaným motorem, zatímco v Japonsku byla k dostání rovněž s motorem Twin Turbo. O rok později se začaly kusově vyrábět dvoumístné kabriolety (foto), jejichž konverzi z kupé prováděla americká firma ASC (American Specialty Cars) z Warrenu (Michigan). Tyto kabriolety měly požehnání od výrobce a byly reakcí na četné neautorizované předělávky Z32 z kupé na kabriolet.

V malém počtu se vyráběly dvoumístné kabriolety, jejichž konverzi z kupé prováděla americká firma ASC z Warrenu (Michigan). V malém počtu se vyráběly dvoumístné kabriolety, jejichž konverzi z kupé prováděla americká firma ASC z Warrenu (Michigan).

V letech 1995 a 1996 dodávala firma Steve Millen Motorsports (Stillen) modely SMZ, prodávané v USA a Kanadě v síti dealerů značky Nissan. Doplňky ke zvýšení výkonu byly schváleny výrobcem. Celkem vzniklo 104 kusů SMZ s cenou o 14.000 dolarů vyšší než u standardního Nissanu 300ZX Z32 Twin Turbo.

Sport

Novozélanďan Steve Millen působil v letech 1990 až 1995 s Nissanem 300ZX Twin Turbo v závodní stáji Clayton Cunningham Racing. Dominoval v závodech IMSA v kategoriích GTO a později GTS a získal v kategorii GTS dva tituly v šampionátu jezdců a dva tituly v šampionátu výrobců. Největším triumfem Z32 bylo v roce 1994 vítězství na 24hodinovce v Daytoně. Ve stejném roce skončilo 300ZX v LeMans první ve třídě GTS-1 a na pátém místě celkově.

V Evropě se Nissany 300ZX Z32 v provedení 2+2 Twin Turbo prodávaly do konce roku 1996. V Japonsku pokračovala výroba a prodej až do srpna 2000. Na domácím trhu byla nabídka rozšířena o speciální modely verze S (Spec) a verze R (Ready). Celkem bylo v letech 1989 až 2000 vyrobeno přes 166 tisíc vozů Z32, přičemž skoro sto tisíc jich bylo exportováno. Nástupcem se stal od roku 2002 Nissan 350Z (Z33), pátá generace řady Z. Dvoumístná kupé a roadstery 350Z poháněly motory V6 s objemem 3,5 litru.

Související články

Témata
Avatar - lexi
21. 11. 2020 22:00
staré dobré časy
to byl ještě výkon důležitější než emise. jsem rád že jsem tu dobu zažil...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku