TEST Nissan Almera Tino 2.2 Di - velký motor za malou cenu (10/2001)
Nissan Almera Tino v kombinaci s přeplňovaným vznětovým motorem o objemu 2,2 l určitě vzbudí pozornost těch, kteří hledají vůz pro celou rodinu a chtěli by právě kompaktní MPV. Tenhle Nissan totiž pobere pětičlennou rodinu, spoustu zavazadel a ještě patří k nejlevnějším na trhu.
Renault Scénic se už musí cítit pěkně nesvůj. Na jeho místo se tlačí nejen konkurenti z Evropy, ale také z Japonska, a ti jsou obzvláště nebezpeční, protože se snaží prorazit zejména velice příznivou cenou. Drápky teď vystrčil zejména Nissan s vozem Almera Tino, který spojuje nízké pořizovací náklady (díky výrobě vozu ve Španělsku) s pohledným designem.
Tino vsadilo na poněkud baculaté tvary karoserie, které mu propůjčují roztomilý výraz, ne každému však bude "sedět" pohled z profilu, v němž poněkud kontrastuje krátký rozvor s poměrně značnou výškou karoserie. Maska chladiče je podobná té u almery a primery a dává tak jasně najevo příslušnost ke značce, záď se svítilnami zakomponovanými do sloupků působí naopak nenápadně.
Pokud jde o rozmanitost tvarů a křivek, vyřádili se však designéři v interiéru tina. Volant, jenž je dobře známý z almery a primery se dobře držel, reakce vozu na jeho pohyby odpovídaly standardu této třídy (což znamená že by mohly být rozhodně lepší), a byl tím nejstřízlivějším prvkem přístrojové desky. Malé kapličce před řidičem dominovalo obrovské "oko" rychloměru, shluk hmoty tmavého odstínu vpravo od ní pokračoval integrovanou audiosoupravu a odkládacími schránkami. To vše navíc sedělo v prohlubni světlého plastu tvořícího jádro přístrojové desky, na němž se uprostřed nacházely ovladače ventilace a topení. Po chvilce ježdění se však dá na tuto kompozici snadno přivyknout, zvláště když lze stále objevovat nové a nové odkládací prostory, zvláště se nám líbily kapsy ve dveřích se síťkami, které dobře drží i volně ložené papíry. Výtku však zaslouží poněkud horší ergonomie, některé ovladače totiž jsou trochu na "dlouhou ruku" a také jejich stříbrno-zlaté zbarvení není zrovna nejhezčí. Zato zde ale jen těžko budete hledat něco, co byste si mohli přikoupit, standardní výbava je totiž opravdu bohatá a zahrnuje vše od airbagů po klimatizaci, takže utrácet něco navíc jde tak jedině za metalízu.
Posaz za volantem nejspíš soutěží s Citroenem Picasso o co nejvyšší polohu, takže je z vozu dobrý výhled, dlouháni by ale ocenili možnost snížení polohy sedáku. Oni, i ti ostatní pak výraznější boční vedení opěradel. Sedadla jsou ale velmi pohodlná i pro zdolávání delších vzdáleností, a to platí i pro trojici těch zadních. Prostřední z nich lze navíc při cestování ve čtyřech sklopit a vytvořit tak odkládací stolek. Líbil se nám i zavazadlový prostor o slušném objemu 0,440 m3.
Testovanou Almeru Tino poháněl přeplňovaný vznětový motor o objemu 2,2 l se slušným výkonem 84 kW při 4000/min a s ještě lepším točivým momentem 235 N. m při 2000/min. Díky němu velmi intenzivně táhne již od 2000/min a dobře zabírá až do 4200/min. Špatná je však jeho odezva na sešlápnutí plynu do zmíněných 2000/min. V těchto otáčkách se chová, jako by šlo o nepřeplňovanou devatenáctistovku, detonuje a tváří se, jako byste ani na pedál nešlapali. Je proto třeba jej držet v otáčkách vyšších než 2000/min, aby nedocházelo k nebezpečným situacím, pokud si zvyknete na mohutný zátah ve vyšším spektru. Také řazení by mohlo být přesnější a dráhy řadicí páky kratší. Spotřeba se během testu pohybovala kolem sedmi litrů na 100 km což je rozumná hodnota.
Podvozek tina je naladěn komfortně, takže dobře eliminuje většinu nerovností silnic, v zatáčkách se ale výrazně naklání. V mezních situacích je nedotáčivý, jeho chování však představuje v této třídě dobrý standard. Lepší stabilitě vozu by však jistě prospěl delší rozvor, tyto automobily jsou však stavěny zejména na pohodlné cestování na delší vzdálenosti, a to Tino zvládá bez problémů, v případě potřeby jsou připraveny pomoci účinné brzdys příjemným nástupem.
Nissan Almera Tino 2.2 Di považujeme vzhledem k jeho nabídce pohodlí, prostoru a přeplňovanému vznětovému motoru s výborným zátahem od 2000 do 4100/min za příjemný rodinný vůz. Nelíbila se nám charakteristika pohonné jednotky do 2000/min, horší dosažitelnost některých ovladačů, nevalné boční vedení sedadel, které by vzhledem k náklonům karoserie v zatáčkách rozhodně neškodilo. Také řazení by mohlo být přesnější. Potěšilo nás naopak velké množství odkládacích prostor.