Nissan Cube: Výroba navzdory malému prodeji pokračuje
Americké prodeje hovoří o 21.000 nových autech za rok 2009, loni našlo své majitele dokonce 23 tisíc kousků, ale za prvních deset měsíců letopočtu 2011 jen 13.850.
Dobrá, promluvilo do nich březnové zemětřesení, vždyť Cube se vyrábí v Japonsku. Ale na tragický říjen, kdy si zákazníci z celých Států odvezli domů pouhých 198 kostek, už přílišný vliv nemělo. Nic moc? Šéf prodeje Nissan North America Brian Carolin na autosalonu v LA řekl magazínu AutoWeek: Cube si našel svoje místo na trhu. No, ani v USA rozhodně nestojí na každém rohu, takže vlastníci se mohou těšit z toho, že mají v garáži něco extra.
Délka malého auta (3980 mm), výška crossoveru či MPV a hnidopichové poznamenávají cosi o sex appealu poštovní dodávky. Ale no tak, ona je ta krabička... zkrátka trochu zvláštní. Snad jen variabilita by mohla být lepší. Zadní lavice po sklopení vytvoří pořádný schod a japonské otevírání pátých dveří směrem doleva může leckomu vadit. Vzhledem k tomu, že americké ceny benzinu znovu vylétly nahoru a Cube je na tamní poměry velmi úsporný, poptávka po něm stále existuje. Konkurent Scionu xB se nabízí výhradně se zážehovou osmnáctistovkou (91 kW) za 15,5 tisíce dolarů včetně poplatků. Stoupající jen ale import globálně prodražuje.
Vždyť právě kvůli vzrůstajícímu kurzu japonské měny musel Cube ukončit letos v lednu svou roční evropskou kariéru. Nissan nepředpokládal, že by se extravagantní mini MPV stalo prodejním trhákem, ale nevydělával na něm, ba právě naopak. Ceny byly také nastaveny výše, v Británii stál 14.000 liber, v Německu 18 tisíc eur, u nás v základu přes 450 tisíc korun, byť v plné výbavě a s motorem 1,6 16V/81 kW. Původně plánovaný turbodiesel 1,5 l nakonec ani nepřišel. V české kotlině si našel loni šest zákazníků a letos dalších sedm, na našich silnicích je tudíž skutečným exotem. Někde byl Cube relativně úspěšnější, například v Nizozemsku za rok 2010 získal stovku majitelů, ale třeba britských jedenáct stovek nelze považovat za kdovíco. Škoda...
Cube první generace (Z10) se představil v roce 1998 a technicky vycházel z Micry (March) K11 včetně motoru 1,3 l. Kromě předokolky s přímo řazenou rychlostní skříní bylo v nabídce i provedení s bezestupňovou převodovkou CVT a pohonem obou náprav. Druhá řada (Z11) byla uvedena v roce 2002 a opět využívala techniku soudobé Micry, tehdy nové K12. Současné provedení Z13 debutovalo na podzim 2008 na autosalonu v Los Angeles, je větší a je postaveno na technickém základě řady Tiida/Versa, kterou známe i my a patřila do nižší střední třídy. Jeho odvážné tvary se oproti předchůdci ovšem příliš nezměnily a snad to je kámen úrazu.
Jenže, v letech 1998-2009 se prodalo v Zemi vycházejícího slunce přes milion aut všech tří řad. Úspěšná byla kultovní kostka i na uměleckém poli. Londýnské Muzeum designu ji nominovalo mezi padesátku aut, která změnila svět. V současnosti jich pro Japonce a Američany vzniká sice jen asi 20 tisíc ročně, o konci produkce ale u Nissanu zatím neuvažují.