Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan GT-R Nismo: První jízdní dojmy

Michal Fokt Michal Fokt 6. 8. 2014
51
17
Zobrazit náhledy (51)
Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R
Jak se řídí auto, ze kterého mají nahnáno supersporty i těch nejvyhlášenějších značek? Umíte si trošku představit 1,7tunovou motokáru?

Na britském okruhu Bedford jsme měli poprvé možnost vyzkoušet bestiální verzi už tak dost zběsilého japonského supersportu Nissan GT-R Nismo. Poměrně zásadní na tomto setkání je ovšem i to, že bylo nejen první, ale současně zřejmě i poslední, protože stejně jako nemělo české zastoupení k dispozici novinářské GT-R, nebude mít ani Nismo.

Pozice Nissanu GT-R ve světě supersportů není úplně jednoduchá. Tohle auto doslova šokovalo svět svými výkony na Severní smyčce Nürburgringu, pak ovšem přišlo období zpochybňování jeho schopností, podpořené skutečností, že továrnou zajeté časy byly nedosažitelné ani závodními jezdci, natož pak amatéry.

Na kult, který se kolem auta rozvinul, to ovšem mělo jen pramalý vliv a tak od té doby vídáme GT-R v řadě srovnávacích testů se soupeři od M3 po Aventador. A dlužno říci, že často s dost protichůdnými výsledky a závěry. Jedno je ovšem jisté – z GT-R jde strach a na pozoru se před ním musí mít kdekoli a kdykoli i majitel několikanásobně dražšího superauta.

Možnost vyzkoušet GT-R Nismo byla asi největším bonusem návštěvy finále soutěže Nissan GT Academy, které se budu věnovat později samostatně. Abyste se ale dokázali vcítit do jeho charakteru a schopností, je třeba vědět i něco o GT-R, ideálně pak tom současném, které jsem měl možnost projet o den později na okruhu Silverstone.

Připouštím, že já a GT-R jsme nikdy nebyli „jedna ruka“. Nemít rád sporťák, co váží skoro 1,8 tuny, je pro petrolheadského fundamentalistu velmi snadné a kvůli nemožnosti vyzkoušet auto osobně jsem si musel udělat obrázek jen ze sedadla spolujezdce. To jsem vyzkoušel dvakrát a ani jednou za volantem bohužel neseděl řidič, jenž by to s GT-R uměl, navíc v jednom případě šlo o ranou specifikaci pro americký trh. Takže GT-R pro mě bylo těžkopádné, nedotáčivé auto s brutální akcelerací na rovinkách a k vadnutí náchylnými brzdami – žádné terno.

Jenže na Silverstone Southern Circuit se aktuální GT-R předvedlo jako poněkud jiný stroj. Není asi potřeba zmiňovat, že auto s váhou 3,1 kg na koně a výkonem 550 k dokáže hned při rozjezdu slušně zažehlit do opěradla za doprovodu syrového zvuku motoru a zejména pak výfuku, jenž ale dělá více parády směrem ven, než do kabiny, kde je relativně ticho. Cvaknutí pádlem má v převodovce okamžitou odezvu, překvapí ale plynulé přeřazení, žádná škubavá divočina.

nissan jizdnidojmy sportovni kupe nissan jizdnidojmy sportovni kupe

Jako vcelku komfortní mi přišla i sedadla, v zatáčkách by mohla mít lepší boční vedení, ale nedá se říci, že bych v nich lítal. Zato auto už na dvojku a následně trojku letí jako šílené a obrovské brzdy odvádí před zatáčkou stále ještě dobrou práci, přestože už auto absolvovalo osm kol od kolegů (každý máme pouze dvě). Nástup účinku je však překvapivě váhavý a pozvolný.

Trošku se bojím, co udělá váha s autem v první šikaně, ale přestože jsem nasadil docela ostré tempo, GT-R se chovalo vcelku neutrálně a jako by dobrého čtvrt metráku hned po startu někde odhodilo. V zatáčce se mírně nakloní, přenesení váhy v šikaně zvládá zcela nevzrušeně, přejetí obrubníku skoro ani nezaregistruji a na apexu zarážím plynový pedál do podlahy. Nissan – s důsledností dělové koule - lačně požírá další rovinku, aniž by projevil sebemenší náznak nějakého neklidu.

Neznám trať, vjemů se na mě valí obrovské množství, ale nelze si nevšimnout řízení. Je takové jako celý zbytek auta – dobře vyvážené, citlivé… a zároveň trošku tupé ve středové poloze a nastavené tak, aby se k řidiči dostalo jen takové množství informací, které je nezbytně nutné pro rychlou sportovní jízdu. Zpětná vazba má daleko k tomu, aby hlásila každý kamínek a to poslední, čeho byste se od GT-R mohli dočkat, je, že by se vám snažilo vyrvat volant z ruky.

GT-R prostě nezapře rychlost a to zdaleka nikoli pouze v přímém směru, všechny úkony však dělá tak nějak, nechci říct bez emocí, ale nevzrušeně, samozřejmě, chladně. Kolega na adresu auta (pod tíhou dojmů z Nismo, které svezení z běžným GT-R předcházelo) prohlásil, že je celé nějaké „uvolněné“. Nepoužil byt takový termín, ale pro dokreslení určitě zajímavý poznatek.

Ke konci druhého kola jsem neznal trať o nic víc než v tom prvním, natož abych se GT-R sžil, ale vcelku chápu nedůvěru Porsche ve schopnosti japonského supersportu vytřít s veškerou konkurencí asfalt Severní smyčky. Ne že by nebyl rychlý, ale působí spíše dojmem, že budete v garáži přemýšlet, jestli si na dálniční trip napříč Evropou vzít šestkové BMW nebo tenhle Nissan, což je mimochodem také poněkud v kontrastu s jeho lidožravým zjevem.

To bychom měli GT-R. Takže co GT-R Nismo? Pepa Král, jenž je jedním z porotců Nissan GT Academy, v debatě s naší česko-polsko-švédskou skupinou novinářů řekl, že je Nismo „much, much better“. Nepřeháněl trochu?

Lidé od Nissanu nás s GT-R dráždili značnou část dopoledne, postavili nám ho totiž přímo před nos, zatímco jsme se po trati North Circuit na Bedford Autodrome proháněli s 370Z Nismo. Je opravdu neuvěřitelné, co s gétéerkem udělá bílá barva a ještě o něco dravější karbonový bodykit, zvýrazněný červenými linkami. Jako byste koukali na závodní speciál.

Naopak v kabině to tedy „much, much better" není. Jiná jsou pouze sedadla a přestože proti nim nelze mít žádné větší výhrady, už jsem seděl i v lepších. Uvidíme tedy, co ukáže na okruhu. Organizátoři nám ho dali do ruky sice na ještě kratší dobu, než GT-R v Silverstone, ale zase na trať, kterou jsme si předtím osahali během osmi kol v 370Z, takže učení okruhu nebo spíše snaha udržet se na něm se ctí, teď nebylo třeba řešit.

Teď koukejte hezky rychle zapomenout, co jsem na adresu GT-R řekl. Prakticky kdykoli a kdekoli bych dal přednost hravosti a vrozené agilitě menší a lehčí zadokolky před seberychlejším 4x4 a popravdě řečeno jsem čekal, že z GT-R Nismo po svezení s 370Z Nismo vystoupím s protaženým ksi… obličejem. Pravdou však je, že jsem na nějaké „zí“ zapomněl už v první zatáčce.

GT-R Nismo má o 50 koní a 20 N.m více, ale toho si rozhodně nevšimnete, určitě ne na technické trati s nepříliš dlouhými rovinkami. Zato si ale nelze nevšimnout všeho ostatního. Hned první dojem je „to je ale zatraceně tvrdý“ – řidič cítí každý kamínek v asfaltu a přejezd obrubníku už zavání okřídleným rčením o žebřiňáku. Představa, že by mě někdo nutil s tímhle projet centrem Prahy, by už zaváněla praktikami středověkých mučíren.

nissan jizdnidojmy sportovni kupe nissan jizdnidojmy sportovni kupe

Ještě teď, když si pokouším vybavit zvuk a projev motoru, cítím v zátylku příjemné mrazení. Šestiválec reaguje na pohyby plynového pedálu mnohem ostřeji a „turbodíra“ je v horní polovině otáčkového spektra takřka nulová. Vlastně není ani moc čas přemýšlet, jestli motor prodlevu má, síly je k dispozici víc, než dost.

Dramaticky lepší jsou také reakce převodovky, potřebný kvalt tam mám snad dřív, než se dotknu volících pádel pod volantem a řazení doprovází lehké „racingové“ škubnutí. Osobně mi ale nevyhovuje umístění pádel napevno na sloupku, pod volantem jsou lépe po ruce a občas se to může hodit. Jiný vesmír je také řízení. GT-R Nismo dávkuje zpětnou vazbu po kanystrech, auto reaguje na sebemenší pohyb volantu se spontánností Lanceru Evo IX a kamsi se vytratila i ospalost středové polohy.

Jestli byly brzdy na sériovce trošku mdlé, tady se destičky zahryznou do kotoučů opravdu důsledně a okamžitě, ovšem uměl bych si s ohledem na syrovost všech ostatních komponentů představit ještě ostřejší projev. Na GT-R Nismo je ale nejpůsobivější to, jak projíždí zatáčky. A teď nemám na mysli téměř nulové náklony.

Ostré gétéerko se nějakým kouzlem zbavilo dobře půl tuny váhy a zatáčí s lehkostí, nepříliš vzdálené kompaktnímu hot-hatchi a i tam, kde se v obloucích 370Z Nismo potýkalo s nedotáčivostí, zůstává GT-R Nismo naprosto neutrální. Ba co víc, pedál plynu lze zadupnout do podlahy ještě před apexem a užívat si, jak aktivní zadní diferenciál vytáhne auto za pomoci lehké přetáčivosti ze zatáčky. Fenomenální záležitost!

Jestli standardní GT-R působí dojmem, že mu k výkonech na Nürburgringu nutně musela pomáhat nějaká černá magie, v případě GT-R Nismo rozhodně autu uvěříte každou desetinku, kterou na svých konkurentech na Smyčce získalo. Je to sice na úkor naprosté nepoužitelnosti v běžném provozu, ale koho to zajímá? GT-R Nismo je prostě závoďák, kterému se náhodou podařilo získat silniční homologaci. Jestli vám někdy bude nabídnuto si jej vyzkoušet, rozhodně neodmítejte, i kdyby to mělo stát nějaký ten orgán.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Michal Fokt
Negativní
| 11. 8. 2014
Mám pocit, že jste článek vůbec nečetl, jinak by asi vaše reakce nebyla taková, jaká byla. Dověděl byste se totiž, že jsem měl na auto nějaký názor, způsobený nějakými (nepřímými) zkušenostmi ne zcela pozitivního rázu.

Dále byste zjistil, že, po svezení jsem si názor nejen poupravil, ale dokonce poměrně výrazně změnil.

A na konci to bylo korunováno zkušeností s vozem se zcela nekompromisním sportovním charakterem.

Takže nechápu, co vám vlastně vadí... ;-\
Avatar - JDM
Negativní
| 7. 8. 2014
třeba by šla udělit vyjímka, stačí kdyby ti u nissanu schválili jiný rozměr kol a gum stojí to okolo 1000kč a něco za zápis do tp, jen je problém jestli tam půjdou třeba užší kola s užší pneu , může být problém s ET že tam užší nedáš a když jo tak jak se na to u nissanu budou tvářit , třeba u subaru problém nemají tam ti schválí celkem všechno ;-)
To je právě to co je na GTR perfektní:
| 7. 8. 2014
no ono ako nič proti ale je naozaj lepšie vyskúšať a až potom písať...GT-R je veĺmi obratné auto a naozaj sa doteraz nenašlo veľa superšportov ktoré by mu vedeli naložiť na zadok..v podstate sa nenašiel(okrem 911 Turbo S) žiadny, ktorý by dokázal tak dobre zmiešať okruhové schopnosti so schopnosťami auta na každý deň. A ja beriem že ty si skôr zaťažený na Ferrari a pod. ale čo do univerzality ale aj schopnosti drtiť okruhy sa mu nevyrovná nič..snáď by som ešte bral nový Huracán ktorý sľubuje veľa ale zase ak sa postaví proti tomuto Nismu tak si asi tiež moc nepomôže..
Avatar - J@W
Negativní
| 6. 8. 2014
Mě spíš vadí ještě jiná věc. Tak jak se to jeví jako auto na každodenní používání, tak mě štve zimní provoz, protože nissan /aspoň v čr/ na to schválil zimní gumy ve stejném rozměru jako léta, což na vymrzlé silnici je ok, ale na kaši a čerstvě napadaném sněhu je tragédie, protože v té ploše co máš pod koly jsi rázem skoro nejpomalejší auto na silnici, totální "plavec". Klidně bych na to dal o čtvrtinu až třetinu užší kola se zimním vzorkem, aby se kola trochu řezaly, stejně se v zimě nejezdí bůhví jaké brutální rychlosti.
Avatar - JDM
Negativní
| 6. 8. 2014
Tak ono to bude tím že je to japonec a od Nissanu , myslím že v japonsku ty servisní náklady budou naopak. A jako každej japonec to auto je takovej dobrej základ , ready to tune , skoro jako by to ty jp automobilky dělali schválně , např ty brzdy ty tam mohli dát lepší to museli u nissanu vědět že vadnou ale asi si řekli necháme je tam stejně si tam každej hodí nějaký aftermarket kit >:-[]
Z druhý ruky bych se toho GTR nebál , jen je potřeba si pronajmout kontejner a pár dní a nocí strávit na webech upgarage a auctions.yahoo.co.jp >:-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku