Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Juke: První ženevské dojmy

Diskuze (21)
Nissan Juke je auto, které způsobí mnoha chodcům zatuhnutí krční páteře. V době krize trhu s novými automobily se Nissan pustil do experimentu, který vyžaduje hodně odvahy i v časech ekonomického boomu.

Když jsem před rokem viděl v Ženevě koncept Nissan Qazana, marně jsem přemýšlel, jak by mohl vypadat sériový model. Ve skutečnosti se výrazněji proměnil název než tvary karoserie a efektní design funguje i po roční přestávce. Produkční model Nissan Juke je natolik originální a lákavý, že na sebe v záplavě novinek strhává pozornost publika a nejinak tomu jistě bude i v reálném světě.

Malý crossover vypadá, jako by utekl z designérského studia rovnou na výrobní linky. Nissan – možná inspirován úspěchem stylově pojaté Kie Soul – vypouští do prodeje model, který staví téměř výhradně na designu a nezaměnitelném stylu. Zajímavá technika v podobě možnosti zvolit převodovku CVT, motor 1,6 Turbo (103 kW) nebo pohon všech kol, je v roli zajímavého bonusu. Vždyť které jiné auto vypadá, jako byste na malé SUV (např. Nissan Qashqai) nasadili sportovní kupé (např. Nissan 370Z)?

Přídi dominuje široká maska chladiče, dvě kulatá světla a vysoký dopředu vysunutý nárazník v off-road stylu. Celkové vyznění designu značně pozměňují malá trojúhelníková světla umístěná po stranách kapoty motoru, která dávají vzpomenout na končící provedení Nissanu Micra.

Když pochopíte hru tvaru na přídi, je čas přesunout dál. Extrémně rozšířené blatníky a prahy dodávají karoserii v kontrastu s úzkou střechou ambiciózní postoj. Na zádi se nachází šok, na který se zkoumáním fotek nedá připravit. Juke má prostě „zadek“ ve stylu 370Z. Seříznutá střecha, skloněný zadní sloupek, charakteristický tvar zadního bočního okna i bumerangová zadní světla – nic z toho Juku nechybí. Hru na kupé-styl Nissan dotahuje do konce klikami maskovanými do rámu okna, takže počet dveří odhalují jen spáry v karoserii.

Po usednutí na místo řidiče se objeví… volant z 370Z. V tomto modelu designéři ještě nasáli inspiraci pro vnitřní kliky, Juke je ale natolik extravagantní, že mu sluší rozehrát vlastní styl. Za volantem zapomenete, že máte co do činění s něčím, co se podobá SUV. Posaz je vcelku nízký, umístění sedadla do nejnižší polohy připomíná pozici za volantem druhé generace Fordu Focus.

Neznáme podobu základního provedení, ale prezentovaný Juke má zajímavě pojatý středový panel se dvěma multifunkčními displeji. Horní nabízí konvenční spojení navigace a rádia, ten spodní je nový Nissan Dynamic Control System. Jedná se o panel spojující digitální klimatizaci a rozhraní pro změnu nastavení vozu. Tato dvě naprosto odlišná zařízení mají společný displej i všechny ovládací prvky. Funkce i popis tlačítek se mění přepnutím mezi režimy Aircon a D-mode.

Středový tunel je zajímavý kus designérské práce, v praxi ale bude občas spíš k zlosti. Odložit něco na zaoblený červený plast jednoduše nelze, musíte se spokojit se dvěma držáky na nápoje a malou vaničkou vzadu. Něco jako loketní opěrka nebo hlubší přihrádka v Juke. neexistuje. Naopak zajímavým a velmi praktickým detailem je prostor pro odložení mobilního telefonu před řadicí pákou. Je potažen protiskluzovou gumou a mobilní telefon v něm opravdu odolává bočním pohybům.

Zatímco dosud byly dojmy veskrze pozitivní, přesun na zadní sedadla malému Nissanu reputaci sníží. V karoserii s délkou 4135 mm se příliš prostorových zázraků vymyslet nedá. Když k tomu přičteme zužující se a klesající střechu a agresivně skloněné zadní sloupky, je výsledek jasný. Hlavy zadních pasažérů se nachází vedle úzkého C sloupku, což znamená omezený prostor na výšku i na šířku. Mnoho místa není ani v úrovni loktů, nesmíme ale zapomínat, že Juke je i přes svalnaté tvary stále na horním okraji segmentu čtyřmetrových hatchbacků. Přesto srovnatelně velké Suzuki SX4 (resp. Fiat Sedici) nabídnou vzadu větší prostor, lepší komfort a v neposlední řadě i více světla.

Největší problém pro praktický život bude představovat zavazadlový prostor (objem zatím nezveřejněn). Jeho délka je 65 cm a výška pod roletou 40 cm. Jenže kvůli výrazně skloněné výklopné zádi je zavazadlový prostor v místě nákladové hrany vysoký pouhých 23 cm! U větších předmětů proto bude nutné spolehnout se na sklopení opěradel zadních sedadel.

Když dáme všechny získané poznatky dohromady, vychází jasný výsledek. Nissan Juke bude auto pro ty, kteří především hledají stylový kompaktní vůz. Pokud chcete jezdit nenápadným autem a máte rádi úhledně uspořádaný interiér pravidelných tvarů, na Juke raději rychle zapomeňte. Juke totiž bude vyvolávat údiv i poté, kdy zmizí ze seznamu žhavých novinek. Dobře bude sloužit hlavně dvěma lidem, pro ty, kdo chtějí cestovat ve čtyřech a přepravovat větší náklady, existují malá MPV (a nemusíme opouštět Nissan – příkladem je Note). Dokáže nadchnout svým stylem a stejně tak může štvát několika detaily, u kterých ustoupilo praktické využití designu.

Juke má také na své straně jedno podstatné plus. Na rozdíl od většiny podobně velkých aut se bude dodávat i s pohonem všech kol.

Diskuze (21)
Avatar - Ricardo
6. 3. 2010 21:24
Re: minicrossover...
No vlastně jedině vyšší cena a příliš zaoblený design mohou být argumenty proti Countrymanu
Avatar - pelikoš
6. 3. 2010 20:50
Re: nissan v zeneve
nový qashqai je vážně fešák a o micru se nebjím...
Avatar - pelikoš
6. 3. 2010 20:47
Re: Klasický příklad
bude i 1,5 dCi a 1,6 jen s předním pohonem ;-)
Avatar - pelikoš
6. 3. 2010 20:46
Re: minicrossover...
však si za to mini taky nechá zaplatit,ikdyž juke v tom turbu bude asi taky atakovat 600.000,-
Avatar - pelikoš
6. 3. 2010 20:43
Re: Bude i u nás?
určitě se u nás bude prodávat,ale ikdyž jsem velký fanoušek nissanu,prodeje nebudou asi velký.a je to na škodu,protože juke se opravdu povedl.1,6 se 190 koníkama a čtyřkolka s rozdělováním točivého momentu na jednotlivá kola,tak to se ve čtyřmetrový třídě jen tak nevidí...