Nissan Leaf: Věk elektromobilů začíná
Nissan Leaf je na pohled běžný pětidveřový hatchback s vyšší stavbou karoserie. Uvnitř 4450 mm dlouhé, 1770 mm široké a 1550 mm vysoké karoserie se ale kromě místa pro pět cestujících nacházejí lithiové baterie umístěné pod podlahou. Pod kapotou nalezneme elektromotor na střídavý proud, které dává nejvyšší výkon 80 kW a maximum jeho točivého momentu je 280 Nm. Základní parametry motoru jsou tak srovnatelné s moderními dieselovým šestnáctistovkami, nejvyšší rychlost Leafu přesáhne 140 km/h.
Baterie s kapacitou 24 kWh jsou schopny dodat nejvýše 90 kW. Rezerva vůči motoru zajišťuje rychlou odezvu a okamžitý nástup výkonu. Dojezd podle americké normy US LA4 přesahuje 160 km. Tato hodnota není zdaleka srovnatelná s konvenčními auty se spalovacím motorem (byť se může v závislosti na stylu jízdy výrazně měnit), podle průzkumu mezi zákazníky ale 70 % řidičů za jeden den nenajede více.
S rychlou 50kW nabíječkou trvá dobití baterií z 0 na 80 % jejich kapacity necelých 30 minut, plné nabití standardní nabíječkou s 200V adaptérem trvá zhruba osm hodin, v praxi tedy přes noc. Pro případ, že zásoba elektrické energie nestačí pro dojetí do cíle, má Leaf systém EV-IT. Ten nepřetržitě monitoruje stav baterie a umístění vozidla. Na displeji zobrazuje aktuální dojezd, tento údaj se také zobrazuje na mapě a systém ukazuje, zda auto má dostatečně nabité baterie, aby mohlo dojet do cíle. Dále je možné trasu dynamicky upravit tak, aby bylo možné cestou nabít baterie v dobíjecí stanici.
Leaf se začne prodávat na počátku příštího roku, nejprve v Japonsku a následně v USA, cena zatím zveřejněna nebyla, má být ale na úrovni luxusních verzí běžných aut nižší střední třídy. Výroba bude probíhat v japonské továrně Oppama, připravuje se využití výrobních kapacit také v americké Smyrně. Baterie se vyrábí v Japonsku, v plánu jsou investice do výrobních zařízení v USA, Velké Británii a Portugalsku.
Produkční verze elektromobilu od Nissanu je prvním takovým modelem skupiny Renault-Nissan, která se chce stát světovým leaderem v oblasti bezemisních automobilů a připravuje několik dalších elektromobilů.