Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Murano: naše první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (64)
Jeden zážehový V6 motor, jedna luxusní výbava a celé to nepatří do žádné třídy? Je to Murano, jeden z prvních crossoverů na českém trhu. Jaké opravdu je jsme se snažili zjistit během krátkého svezení s prvními oficiálně dovezenými kusy.

Jeden zážehový V6 motor, jedna luxusní výbava a celé to nepatří do žádné třídy? Je to Murano, jeden z prvních crossoverů na českém trhu. Jaké opravdu je jsme se snažili zjistit během krátkého svezení s prvními oficiálně dovezenými kusy.

Ačkoli v USA se prodalo již více než sto tisíc kusů, evropští dealeři mohli zatím jen závistivě pokukovat po pozoruhodném voze, který se na starý kontinent dostával díky individuálním dovozům přímo z USA. V roce 2005 Nissan Murano zavítá na evropský trh oficiální cestou. Podle prvních reakcí českých zákazníků bude o Murano velký zájem i přes to, že cena dosahuje k hranici 1,4 milionu Kč. Evropský zákazník využívá automobil odlišným (rozuměj drsnějším) způsobem a tak Nissan provedl na Muranu pro Evropu několik stovek změn, které usnadní život jak Muranům tak jejich zákazníkům.

Crossover: jdeme napříč

V souvislosti s příchodem tohoto Nissanu se nabízí tradiční otázka kam nový model zařadit, proti jaké konkurenci jej postavit. Nejblíže má tento automobil k silničním SUV, ale terénní ambice jsou v tomto případě potlačeny takřka na nulu ve prospěch chování na silnici. Nissan řadí Murano mezi tzv. crossovery. Crossover toť nové slovo automobilového slovníku, které Nissan názorně vysvětluje: jde o to vzít vše dobré z prestižní limuzíny, odvážného kupé, prostorného MPV a "všeho schopného" SUV. Od každého má Nissan Murano něco, jde napříč zažitými třídami a odtud také přišlo ono anglické slovo. Neovyklý automobil se do Evropy dostává v jediné luxusní výbavě za cenu 1 398 000,-Kč. Bez jakýchkoli příplatků tedy dostáváte kompletní luxus zabalený ve futuristickém kabátě.

Požadavky zákazníků se mění

Na začátku devadesátých let se teprve rodil kult levných offroadů pro každého. Dokonce i v České republice se našla specifická skupina zákazníků těžkých off-roadů, které byly schopny zdolávat nejtěžší překážky v terénu, jenže jejich majitelé si je vybírali spíše jako statusový symbol, nebo jednoduše kvůli vlastní bezpečnosti na silnici. Většinu provozní doby tak trávily velké offroady na běžných komunikacích. Jejich uživatelé ale postupem doby přehodnotili své požadavky na automobil, protože klasická koncepce off-roadu má při cestování po silnicích také své nedostatky. Mohutný vzhled dnešních velkých SUV není až tak odlišný od původních off-roadů. Stavba karosérie a podvozku se ale zásadně změnila. Výsledkem je lepší ovladatelnost a vyšší pohodlí na cestách, které lze absolvovat vyššími cestovními rychlostmi. Naopak redukce převodů do pomala nebo schopnost zdolávat těžký terén se postupně vytrácely. Na konci této geneze je nová skupina automobilů jejíž představitelem je Nissan Murano.

Murano je podle českého zastoupení automobilem, předurčeným k oslovení především současných majitelů limuzín vyšší třídy, nekompromisně požadujících velkorysý prostor pro cestující, nejmodernější techniku, veškerý komfort a ještě něco navíc. Murano přidává sportovní design, dovedně maskující skutečné rozměry rozložitého vozu a pohon všech kol All Mode 4x4.

Nápaditý design pětidveřové karoserie, připomínající na pohled spíše sportovní kupé, dělá z Nissanu Murano naprosto nepřehlédnutelný vůz. Osmnáctipalcová kola z lehké slitiny, vybavená pneumatikami 225/65 R18, jsou umístěna až téměř v okrajích karoserie, což spolu s dlouhým rozvorem náprav (2825 mm) a širokým rozchodem kol ukazuje na výbornou stabilitu vozu i při velmi rychlé jízdě, na kterou je Murano dobře připravené.

Recept na dobré jízdní vlastnosti je známý a Nissan jej naordinoval i svému crossoveru: nezávislé zavěšení všech kol, přesné hřebenové řízení, elektronicky řízený pohon všech kol All Mode 4x4.

Technika

Ve srovnání s americkou verzí se muselo evropské Murano značně změnit, aby bylo schopné bez problémů vyhovět vyšším průměrným rychlostem, bohatě využívaným evropskými řidiči. Murano proto prošlo zhruba 1600 změnami. Konkrétně se evropská verze liší přídavným chladičem oleje v převodovce, který má bezpečněji udržovat pro CVT životně důležitou provozní teplotu oleje, dále robutnějšími brzdami, přepracovanou aerodynamikou (přední spojler, zakrytování spodku vozu, deflektory za koly), novým řešením chlazení zadního nápravového diferenciálu a novým nastavením podvozku. V interiéru jsou použity hodnotnější plasty dle evropského vkusu. Převodovka CVT nabízí na rozdíl od amerického provedení více režimů řazení.

Pohon Murana obstarává celohliníkový zážehový šestiválec 3.5 V6 s variabilním časováním ventilů, maximálním výkonem 172 kW při 6000 ot./min a točivým momentem 318 Nm při 3600 ot./min. Jde o pozměněný motor z kupé Nissan 350Z. Tento vidlicový šestiválec se vyrábí v počtu přes 500.000 ks ročně. Robustní automobil s ním dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h jen za 9,3 sekundy, nejvyšší rychlost činí 200 km/h.

Šestiválec je standardně dodáván se samočinnou bezestupňovou převodovkou Xtronic CVT s plynule měnitelným převodem, která udržuje motor v optimálních otáčkách. Jízda v automatickém režimu je díky tomu velmi hladká, plynulá a komfortní. Při rozjezdu napomáhá plynulosti hydrodynamický měnič, který je při rychlosti 18 km/h přemostěn. Řidič má možnost také přepnout do režimu manuálního sekvenčního řazení šesti předdefinovaných rychlostí. Subjektivně je chování vozu s převodovkou CVT méně dynamické než se srovnatelnou převodovkou stupňovou, ale to je do značné míry dáno zvykem na větší změny zrychlení při přeřazování stupnů. Motor v sekvenčním režimu převodovky pracuje tak jak vy pískáte, předdefinované stupně se velmi hbitě nastavují na základě krátkého pohybu voliče v pravé části kulisy.

Spotřeba paliva se podle údajů výrobce v režimu mimo město pohybuje okolo 9,5 litru benzínu BA95 na sto kilometrů, v kombinovaném provozu výrobce udává 12,3 l/ 100 km. Reálné hodnoty jsme na krátké vzdálenosti neměřili. Automobil s pohotovostní hmotností 1870 kg a s nádrží na 82 litrů paliva má tedy teoreticky dojezd přes 600 km.

V běžném provozu se výkon motoru přenáší na přední nápravu, jen ve zhoršených adhezních podmínkách přichází ke slovu automatické přiřazení i pohonu zadních kol. Elektronicky řízený systém pohonu všech kol All Mode 4x4 přitom pracuje v reálném čase, bez prodlevy. V automatickém režimu rozhoduje zcela samostatně a podle aktuální situace dokáže bleskově zlepšit záběr kol a zvýšit stabilitu vozu. V náročnějších podmínkách je možné zapnout pohon všech kol natrvalo. Součástí All Mode 4x4 je integrovaný elektronický systém jízdní stability ESP+ a protiblokovací systém brzd ABS, doplněný i brzdovým asistentem.

První kilometry za volantem

Krátké svezení potvrdilo dálniční zaměření vozu, který se v zatáčkách na kvalitním povrchu cítí vzhledem ke své výšce a hmotě sebejistě, na horších okreskách ale tvrdší odpružení snižuje komfort cestujících na zadních sedadlech. Modelová politika Nissanu je v případě Murana parafrází na politiku Henryho Forda, protože si můžete vybrat jakékoliv Murano, pokud je s plnou výbavou. Jediné rozhodování vás čeká u vzorníku barev laku a dvou barev pravou kůží čalouněného interiéru.

Po usednutí do Murana vás překvapí nebývalý prostor všude kolem. Interiér bude patřit k těm největším mezi pětimístnými SUV, MPV i limuzínami vyšší třídy, což je nejmarkantnější na zadních sedadlech. Základní objem zavazadlového prostoru činí 438 l. Po sklopení opěradel zadních sedaček vzniká zcela rovná plocha a do vozu, naplněného až po okna, se vejde 877 litrů nákladu. Odjištění zadních sedaček se provádí noblesním zatažením dvou klik v rozích zavazadelníku.

Podle českého zastoupení jsou hlavními soupeři BMW X5, Volkswagen Touareg, Lexus RX, Audi Allroad či Mercedes ML. Při cenovém porovnání výbav vychází při srovnatelné motorizaci Murano jako výhodná nabídka. Na trhu není a ani nebude užitková verze N1. Konkurence zůstává dražší i po odečtení DPH u vozů s namontovanou dělicí přepážkou. Velmi žádaný vznětový motor však Nissan v této řadě nenabídne.

Prodejní plán na rok 2005 počítá s odbytem 100 ks, z nichž 36 je již v tuto chvíli zadáno.

Cena v ČR: 1 398 000,-Kč

Standardní výbava:

ABS, EBD, brzdový asistent, ESP+, 6xairbag, tempomat, kožené čalounění, automatická klimatizace, audio systém Bose s kazetovým přehrávačem, měničem na 6 CD a subwooferem (v rezervním kole), DVD satelitní navigace s dynamickým modulem TMC (zatím bez mapy ČR), barevná zadní parkovací kamera, elektricky ovládaná i vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelné pedály, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, sedmipalcový barevný informační displej, bi-xenonové světlomety, elektricky ovládané střešní okno, stěrače automaticky reagující na déšť, osmnáctipalcová kola z lehké slitiny.

Ondřej Láník
Diskuze (64)