Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan NV200 Combi 1,5 dCi – Osobní dodávka

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Nissan NV200 letos vstoupil na tuzemský trh malých užitkových automobilů, ale vedle dodávkové verze Van se nabízí i osobní Combi. Zákazníci tak mají k dispozici automobil s délkou 4,4 metru, jehož interiér pojme až sedm cestujících.

Nissan NV200 se chlubí titulem International Van of the Year (Mezinárodní dodávka roku) 2010. Porotu, která o jeho prvenství rozhodla, zaujala především velikost vnitřního prostoru vzhledem k vnějším rozměrům. To je, jak potvrdil náš test, určitě pravda v případě užitkového provedení, ale jak je na tom verze určená pro přepravu osob?

Na českém trhu Nissan v současnosti nabízí NV200 ve verzích Van a Combi. První je určena pouze pro přepravu nákladů a její ložná plocha pojme dvě europalety. Druhá verze s označením Combi nabízí prostor pro pět nebo sedm cestující a v případě potřeby se díky provedení svého interiéru může ujmout i role dodávkového vozu.

nissan testy mpv nissan testy mpv  

Vpředu

Na první pohled působí Nissan NV200 velmi zvláštně, jeho design nejspíš nepadne do oka každému. Vysoká a úzká karoserie, stojící na malých čtrnáctipalcových kolech, vypadá jako zvětšený kei car. Mnohem rychleji se středoevropan vyrovná s provedením interiéru, k jehož předním sedadlům usnadní přístup, především méně vzrostlým jedincům, malý nástupní schůdek.

Palubní deska z tvrdých plastů potěší svým kvalitním slícováním i skutečností, že ani na pražské dlažbě nebo okresce plné děr nevydává žádné pazvuky. Na poměrně dobré úrovni je i ergonomie, kdy má řidič všechny ovládací prvky pohodlně na dosah. Jediným výrazným přehmatem je ovládání přepínání mezi údaji na displeji prostřednictvím tlačítka ve spodní části rychloměru, k němuž se lze dostat jen skrz volant.

Nalezení ideální polohy pro řízení usnadňuje pouze výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče s podélným posunem. Vyšší posaz za volantem připomíná spíše než vozy jako je Citroën Berlingo nebo Renault Kangoo klasické dodávky jako je Ford Transit nebo VW Transporter. Řidič má díky němu dobrý přehled o dění kolem vozu. Přední, typicky dodávková sedadla s minimalistickým náznakem bočního vedení, jsou pohodlná i po několikahodinové jízdě. Sklopením opěradla předního spolujezdce lze vytvořit malý stolek.

nissan testy mpv nissan testy mpv Nabídka úložných prostorů v přední části interiéru je bohatá, ale jejich objem nejspíš nebude vždy plně odpovídat potřebám řidiče a jeho spolujezdce.

Nejobjemnější prostor v pravé části palubní desky je otevřen a nenechavci tak mají možnost spatřit jeho obsah. Pod stropem tohoto prostoru je sice ukryta výklopná přihrádka, ale ta pojme jen drobnější předměty nebo silnější blok formátu A5. Další otevřená přihrádka je na vrcholu palubní desky. Držáky na nápoje pojmou pouze kelímek nebo půllitrovou láhev. Kapsy ve dveřích jsou úzké a větší předměty je schopen pojmout jen úložný prostor mezi předními sedadly, v jehož horní části jsou držáky na drobné mince a dvě půllitrové láhve. Poslední úložný prostor představuje šuplík pod sedadlem řidiče, zatímco pod spolujezdcovým sedákem se ukrývá hever a nářadí.

Uprostřed

Přístup k druhé řadě sedadel umožňují posuvné boční dveře, které jsou standardně na obou stranách vozu. Po otevření těchto dveří vznikne otvor vysoký 1173 mm a široký 693 mm. Právě druhý pár dveří se svými malými bočními okny a jednoduchým vnitřním obložením jasně napovídá, že Nissan NV200 Combi je stále ještě myšlen jako užitkový stroj, který převeze partu řemeslníků, zatímco pro rodinný výlet s dětmi je jeho interiér zařízen velmi spartánsky.

nissan testy mpv nissan testy mpv Široká zadní lavice dělená v poměru 60/40 nabízí možnost nastavení sklonu opěradel až o 45 stupňů. Sedák ve standardní výšce 380 mm dobře podpírá stehna. Pohodlně se zde uvelebí i tři dobře rostlí chlapi, kteří budou mít díky plochým výplním dveří k dispozici vnitřní šířku 1500 mm. Dostatek prostoru je i pro hlavy a nohy dlouhánů. Důvodem ke stížnostem pasažéru druhé řady tak mohou být jen již zmiňovaná miniaturní boční okna a naprostá absence úložných prostorů.

Vzadu

Při pohledu na sedadla třetí řady sklopená k bokům karoserie se nám vybavuje interiér staršího Patrolu a řady dalších terénních vozů, pro něž je toto řešení typické. V Nissanu NV200 toto řešení překvapí a následně potěší jednoduchou manipulací při sklápění sedadel do použitelné polohy a naopak.

nissan testy mpv nissan testy mpv Zadní sedadla nabízejí místo dvojici cestujících. Ti mají k dispozici na šířku 1470 mm a vzdálenost sedáku od stropu je velmi dobrých 1020 mm. Horší je to s umístěním sedáku jen 360 mm nad zemí a nabídkou podélného prostoru, která je jen 630 mm. Zde se tedy pohodlně usadí jedinci menšího vzrůstu, i když ani pasažéři s výškou okolo 180 cm nebudou vysloveně trpět.

Atmosféru cestujícím na zadních sedadlech vylepšují větší boční okna a v případě testovaného vozu i zadní klimatizační jednotka, která je za příplatek 7.623,- Kč včetně DPH k dispozici pouze pro sedmimístné provedení. Výdechy této klimatizace jsou vyvedeny jen na pravé straně.

Za třetí řadou...

... možná očekáváte již jen zadní dveře. Ty jsou asymetricky dělené a je možné je otevřít až do úhlu 180 stupňů. Ve skutečnosti je za třetí řadou sedadel 500 mm dlouhý a 1210 mm široký prostor pro zavazadla. Ten je možné sklopením sedadel zvětšit, a pak je u podlahy, ode dveří k nohám druhé řady sedadel, k dispozici ložná plocha dlouhá 1150 mm. V případě, že překlopíte druhou řadu dopředu, prodlouží se ložná plocha až na 1600 mm. Žádné další zvětšování prostoru pro náklad již není možné, protože sedadla druhé i třetí řady nelze vyjmout z vozu.

Užitkový komfort

Základem Nissanu NV200 je upravená a prodloužená verze osvědčené platformy B aliance Renault-Nissan. Vpředu je použito zavěšení McPherson a vzadu je jednoduchá náprava se širokými listovými pery. I přes svou vyšší stavbu karoserie se NV200 v zatáčkách drží sebejistě a většinu nerovností kopíruje bez zbytečného odskakování. Pouze při přejezdu skutečně velkých příčných nerovností, jakými jsou například zpomalovací prahy, si cestující ve druhé a třetí řadě sedadel lehce poskočí.

Pochvalu si zaslouží i řízení, jehož elektrický posilovač ve vyšších rychlostech poslušně tuhne. Pětistupňová manuální převodovka je dobře odstupňována, pohyb řadicí páky v kulise je bezproblémový, ale pro vylepšení spolupráce se vznětovou patnáctistovkou by se hodil šestý rychlostní stupeň. Plusové body míří k dobře dimenzovaným brzdám.

Motor 1,5 dCi pochází od aliančního Renaultu, který jej montuje do řady svých modelů a najdeme jej i pod kapotami rumunských Dacií. Sedmimístný Nissan NV200 s tímto agregátem o výkonu 63 kW (85 k) sice není silniční štikou, ale své posádce nabízí poměrně svižné cestování.

nissan testy mpv nissan testy mpv Hlavní předností malého turbodieselu je ovšem jeho šetrné zacházení s palivem. Během týdenního testu jsme s Nissanem dosáhli průměrné spotřeby 5,6 litru na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h je průměrná spotřeba podle palubního počítače 6,2 litru na 100 km a digitální otáčkoměr uvádí, že motor točí 2750 otáček za minutu. Při rychlosti 130 km/h se spotřeba paliva zvýší na 7,4 l na 100 km a otáčkoměr hlásí 3250 min-1.

Užitkový základ sedmimístného NV200 odhaluje slabší odhlučnění, kdy při jízdě po dálnici rychlostmi nad 120 km/h proniká do interiéru silný hluk od motoru, který je schopen zabránit rozhovoru mezi cestujícími v první a druhé řadě. Při nižších rychlostech je klapot turbodieselu v interiéru rovněž slyšet, ale jeho hladina je velmi nízká a neomezuje cestující v konverzaci nebo poslechu autorádia.

Závěr

Nissan NV200 Combi v sedmimístném provedení a výbavou Comfort může především pro firmy představovat zajímavou alternativu k osobním verzím větších dodávek, zatímco na konkurování klasickým sedmimístným MPV nestačí. Sice je standardně vybaven například manuální klimatizací a autorádiem, ale jeho bezpečnostní výbava obsahuje jen dva airbagy a ABS s EBD. Další proti na cestě k rodinnému využití může představovat přeci jen příliš užitkové provedení interiéru, slabší odhlučnění a malá okna v bočních dveřích.

nissan testy mpv nissan testy mpv  

První cena vozu 336.105,- Kč (1,6 16V 81 kW, NV200 Combi Basic)
První cena vozu s testovanou motorizací 368.775,- Kč (1,5 dCi 63 kW, NV200 Combi Basic)
Základní cena testovaného vozu 428.670,- Kč (1,5 dCi 63 kW, NV200 Combi Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 478.587,- Kč (1,5 dCi 63 kW, NV200 Combi Comfort)
Uvedené ceny jsou včetně DPH

Plusy

  • Svébytný design
  • Jízdní komfort
  • Přesné řazení
  • Měkký a přesný spojkový pedál
  • Nízká spotřeba
  • Moderní prvky výbavy
  • Variabilita interiéru
  • Jednoduchá manipulace se sedadly
  • Snadno přístupný zavazadlový prostor

Minusy

  • Méně kultivovaný motor
  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Slabší odhlučnění motoru
  • Sedadla s malým bočním vedením
  • Malá okna v posuvných bočních dveřích
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Nissan NV200 Combi 1,5 dCi
Cena základní sestavy 428 670 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, ABS + EBD, imobilizér, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, přední halogenové světlomety s možností nastavení sklonu, přední i zadní mlhová světla, 3. brzdové světlo, elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkové ovládání s centrálním zámkem, palubní počítač s multifunkčním displejem, pylový filtr, manuální klimatizace, rádio s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory, ISO-FIX ve druhé řadě sedadel, otevřená odkládací schránka před spolujezdcem bez víka, středová odkládací schránka s víkem, odkládací přihrádka pod sedadlem, boční kapsy ve výplních předních dveří, 4 úchyty v podlaze zav. prostoru, zadní asymetrické prosklené křídlové dveře, zadní okno se stěračem a vyhříváním, zatmavená boční okna pro třetí řadu sedadel, 2x boční posuvné dveře se zatmavenými okny, lakované nárazníky, plnohodnotné rezervní kolo, 14“ ocelové disky kol Kč
Cena testované sestavy 478 587 Kč
Výbava testované sestavy Boční airbagy vpředu + ESP (+11.682,- Kč), Inteligentní klíč, zadní parkovací kamera, tónovaná skla, 14“ kola z lehkých slitin (+18.612,- Kč), Manuální klimatizace vpředu i vzadu pro sedmimístnou verzi (+7.623,- Kč), Metalický lak (+12.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 158
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 5 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 2100 / 2940
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 635
Rozměr pneu: 175/40 R14
Nissan NV200 Combi 1,5 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4400
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1860
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1090
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
23. 12. 2011 01:56
Francouzský Japonec?
Když je využita platforma i oba motory z renaultu , tak je to auto taky nejspíše i vyráběno v Evropě. ovšem chybí mi informace kde. Zda ve Frankreichu nebo až u turků. Jisté je že ti turci to montují tam i tam. Škoda, skutečné japonské auto v tomto segmentu chybí.