Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan v Paříži 2008

Aleš Jungmann
Diskuze (3)
Automobilka Nissan představila na pařížském autosalonu tři malé kompaktní vozy. Tím patrně nejzajímavějším je koncept elektrického městského vozítka Nuvu. I ostatní vystavené vozy ale mají město, kvůli svým decentním vnějším rozměrům, v oblibě.

Pixo

Na autosalonu v Paříži se představilo nejen Suzuki Alto, nýbrž i jeho sesterská verze společnosti Nissan. Ta nese název Nissan Pixo a od svého kolegy ze stáje Suzuki se liší zejména pozměněným designem přední části vozu a také výbavou. O pohon se stará tříválcový motor o objemu 1,0 l (48 kW, 90 Nm), který bude v nabídce nejen pro Pixo a Alto, ale můžeme ho v současnosti nalézt například také pod kapotou vozu Suzuki Splash. Alternativou k pětistupňové manuální převodovce je automatická převodovka se čtyřmi stupni.

Vůz měří 3565 mm na délku, 1470 mm na výšku a je 1600 mm široký. Rozvor náprav činí 2360 mm a podle Nissanu se do něho pohodlně vejdou čtyři dospělí lidé. Sám Nissan o Pixu hovoří jako o velmi dostupném automobilu pro každého, u nás by tedy měl konkurovat vozům jako je Fiat Panda, Opel Agila či Chevrolet Spark. Vyrábět se bude, stejně jako Alto, v indickém závodě Nissanu v Dillí a na náš trh dorazí během jara 2009.

Note facelift

Nissan Note je na evropských trzích prodáván od roku 2006. Na autosalonu v Paříži představila jeho faceliftovaná verze. Nejvíce markantní změnou na lehce upravené verzi prošla již tradičně příď vozu, kde nalezneme odlišný nárazník, pozměněnou mřížku chladiče a nové světlomety. Dalším poznávacím znamením faceliftovaných kusů budou tmavší zadní „bumerangovité“ svítilny. Nový je také světlezelený lak „Cinder Green“ a dvojice kol z lehkých slitin o rozměru 15 a 16 palců. Tím je v podstatě výčet novinek v exteriéru hotov.

Také v interiéru s příchodem faceliftu nalezneme několik vylepšení. Jednou z nich jsou nově řešené ukazatele před řidičem, které by nyní měly být lépe čitelné. Přepracován bude také středový panel, ve kterém se představí nový navigační systém. Ten kombinuje satelitní navigaci, audiosoustavu a komunikační systém, jeho ovládání bude probíhat přes dotykovou obrazovku.

Faceliftovaný model Note dostal lehce přepracovaný podvozek a nový úsporný diesel 1,5 dCi se spotřebou 4,5 l/100 km (119 g CO2 na kilometr). Stávající benzinová jednačtyřka byla lehce upravena, výsledkem by mělo být snížení spotřeby.

Nuvu

Nissan představil v Paříži studii městského elektromobilu Nuvu. Boubelaté tvary se objeví i v sériové výrobě, stejně jako elektrický pohon, ovšem nejdříve v roce 2015.

Nuvu znamená New View, tedy nový pohled. Do třímetrového vozítka s rozvorem 1.980 mm se vejdou kromě řidiče ještě další dva cestující. 1700 mm široký a 1550 mm vysoký automobil je plně funkční, elektřina si totiž má nalézt cestu do sériových modelů japonské automobilky již za dva roky. Nuvu je vlastně takovou výzkumnou pojízdnou laboratoří, která má ověřit techniku i nové technologie v praxi.

Elektromotor je umístěn vzadu a pohání pochopitelně zadní kola. Lithium-iontové baterie údajně dokáží ujet až 125 km na jedno nabití, přičemž vůz dosáhne největší rychlosti 120 km/h. Mimochodem, rychlé nabití trvá maximálně 20 minut, plné pak 3-4 hodiny, samozřejmě z běžné elektrické sítě o napětí 220 V. Žádné další údaje, jako například výkon či točivý moment pohonné jednotky, výrobce nezveřejnil.

Kompletně prosklená střecha připomíná svým tvarem bublinu. Jsou na ní umístěny solární panely, které napájejí baterie. V interiéru jsou použity přírodní, organické a recyklované materiály. Na podlaze najdeme dřevo, sedadla mají pryžové části.

Řízení, brzdy, převodovka i akcelerace jsou ovládány bez přímé vazby na mechanické části vozu. Automobil má ovšem dva pedály – plynový a brzdový. Místo zpětných zrcátek má dvě kamery, obraz z nich je zobrazován na displejích na přístrojové desce.

Svými kompaktními rozměry je Nuvu předurčen zejména do města – poloměr otáčení je pouhých 3,7 m! Přední i zadní světla jsou tvořena světelnými diodami.

Vůz vyvinulo designérské centrum Creative Box Inc., jehož stoprocentním vlastníkem je Nissan. Baterie dostali na starosti vývojáři z AESC, což je společný podnik japonské automobilky a NEC Group.

Nuvu není přímým předobrazem sériového elektromobilu, který se představí příští rok na autosalonu v Tokiu a k japonským a americkým zákazníkům se dostane v následujícím roce. S tímto vozem ale sdílí část střev, která se v sériové produkci objeví.


Aleš Jungmann
Diskuze (3)