Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan v Ženevě 2009

Diskuze (0)

Stánek Nissanu byl plný nových zajímavých vozů, a tak byl po většinu času doslova obsypán hroznem po informacích lačnících novinářů. Nemůžeme se divit, dokonce hned dvě světové premiéry a jedna premiéra evropská (finální evropská verze Nissanu...

Stánek Nissanu byl plný nových zajímavých vozů, a tak byl po většinu času doslova obsypán hroznem po informacích lačnících novinářů. Nemůžeme se divit, dokonce hned dvě světové premiéry a jedna premiéra evropská (finální evropská verze Nissanu Cube) jsou opravdu silným magnetem.

Qazana

Automobilka Nissan začátkem února potvrdila dohady, že na svém stánku v Ženevě představí koncept crossoveru, ale kromě ujištění, že se má jednat o pětidveřový automobil, který se má vyznačovat výraznými blatníky a nízkou linií střechy, tehdy neposkytla žádné bližší informace. Nissan Qazana se udržel pod pokličkou až do zahájení autosalonu, kdy automobilka zveřejnila první fotografie a tiskovou zprávu.

Kompaktní crossover je dlouhý 4060 mm, široký 1780 mm, vysoký 1570 mm a má rozvor náprav 2530 mm. Karoserie konceptu skutečně zaujme svými výrazně vyboulenými blatníky i poměrně nízkou linií střechy, ale hlavní pozornost nejspíš přitáhne provedení přídě s výraznými světlomety a maskou, jejíž obrys lehce odkazuje na současné Murano. Při navrhování zadních partií se designéři inspirovali mimo jiné i u nového kupé 370Z a jeho zadních svítilen. V blatnících mají své místo 20palcová litá kola s povrchovou úpravou provedenou černým chromem.

Interiér je přístupný dveřmi otevíranými proti sobě, které odkryjí široký vstupní otvor nenarušený B-sloupkem. Při tvorbě vnitřního prostoru byly inspirací motocykly a například provedení středové konzoly s řadící pákou a loketní opěrkou mezi předními sedadly má připomínat palivovou nádrž a sedlo motocyklu. Na palubní desce je sice relativně klasický přístrojový panel před řidičem, ale dominantou je zde centrálně umístěná obrazovka, která má zobrazovat například údaje o nové generaci plně elektronicky ovládaného pohonu všech čtyř kol.

Podle oficiální tiskové zprávy nemá být Nissan Qazana pouhou autosalonovou atrakcí, jejíž design je dílem evropského designérského centra značky, ale je ukázkou toho, jak by mohl vypadat připravovaný malý crossover, který se má v nabídce značky zařadit pod model Qashqai. Podle přítomných funkcionářů Nissanu má být až z 85% předlohou finálního automobilu. Ten se má vyrábět v britském závodě v Sunderlandu.

370Z

Srdcem nového sportovního kupé japonské automobilky je vidlicový šestiválec s označením VQ37VHR, jehož objem se oproti předchůdci zvýšil o 0,2 l na 3,7 litru, což koresponduje i s typovým označením vozu. Největšího výkonu 243 kW (331 k) dosahuje motor při 7000 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 366 Nm při 4800 min-1. Celkem se v agregátu změnilo zhruba 35 procent dílů. Novinkou je i systém VVEL, který optimalizuje otevírání a zavírání sacích ventilů a zajišťuje tak lepší spalování pohonné směsi, což má pochopitelně pozitivní vliv i na spotřebu paliva.

Převodovky jsou na výběr dvě. Sedmistupňová samočinná disponuje systémy DRM (Downshift Rev Matching) a ASC (Adaptive Shift Control). Šestistupňová přímo řazená je vybavena elektronickým systémem s funkcí, kterou Nissan nazývá SyncroRev Match. Ta kontroluje a upravuje otáčky motoru při řazení. Spotřeba je pro obě ústrojí shodná, Nissan 370 Z spolyká ve městě průměrně 13,1 l/100 km, na dálnici pak jen 9 l/100 km. Samozřejmě, tyto hodnoty platí pro americkou specifikaci.

Japonská novinka má oproti předchůdci kratší rozvor náprav (2550 mm), s celkovou délkou 4244 mm je i kompaktnější, o necelých 7 cm kratší. Zadní náprava byla totiž přesunuta dopředu. Mírně se ovšem zvětšila šířka (o 33 mm), rozchod zadních kol pak narostl již více, o 56 mm). Střecha je naopak asfaltu blíže o 8 mm. Oproti minulé generaci také ubylo 32 kilogramů.

Při vývoji a stavbě karoserie bylo štědře využito lehké hliníkové slitiny, například na dveřích či kapotě, která byla u třistapadesátky kombinovaná s ocelí. Ze stejného materiálu je i výklopná zadní stěna. Kryt chladiče je pro změnu karbonový. Redukční dietou prošel i výfukový systém, palivová nádrž a devatenáctipalcová kola, takže je novinka o 43 kg lehčí. Jen pro zajímavost, tuhost karosérie je přitom vyšší o 30 %. Součinitel odporu vzduchu se nezměnil, stále dosahuje hodnoty 0,30, se sportovním paketem pak o setinu nižší. Na karosérii zaujmou bumerangová světla, vpředu pochopitelně s bi-xenonovými výbojkami. Sportovní paket pak obsahuje přední a zadní spoiler a větší kotoučové brzdy vpředu i vzadu. Nový vůz bude na americkém trhu k mání celkem v sedmi barevných odstínech. Za velkou louží jsou k mání dvě výbavy - základní a luxusnější Touring.

V interiéru přivítají řidiče větší a přehlednější přístroje, přímo před ním je otáčkoměr, vpravo pak tachometr, který je samozřejmě ocejchován jak v mílích, tak i v kilometrech za hodinu. Sedadlo řidiče se od spolujezdcova odlišuje i designem zejména přední části, která má zaručit lepší pozici při akceleraci. Je také umístěno níže. Samozřejmostí je bezklíčový systém, motor se startuje tlačítkem. Kožené čalounění je bez příplatku pouze ve vyšší výbavě Touring. Zákazníci, kteří zvolí tuto luxusnější verzi, se mohou těšit na audio systém značky Bose s měničem na 6 CD, osmi reproduktory a subwooferem, který podporuje i přehrávání MP3 a WMA a má integrované Bluetooth hands-free. Navigační systém s dotykovou obrazovkou, harddiskem o kapacitě 9,3 GB a rozhraní pro iPod jsou pak na přání a za příplatek.

Ještě k technice - na řidiče také dohlíží při jízdě několik elektronických pomocníků, kromě protiblokovacího systému ABS jsou to například rozdělovač brzdné síly EBD a brzdový asistent. Změny prodělalo i zavěšení, Nissan opustil přední nápravu typu Multi-link ve prospěch dvojitých lichoběžníků, vzadu jsou pak čtyřprvkové závěsy. Při jejich konstrukci také posloužil jako hlavní stavební materiál hliník.

Američané tedy nové "zetko" dostali jako opožděný vánoční dárek, my v Evropě se můžeme těšit na letošní červenec. Třistasedmdesátka se dočká i otevřené verze, která má následovat krátce po kupé, do showroomů se dostane s modelovým rokem 2010.

Cube

Nissan Cube první generace se představil v roce 1998 a sdílel platformu i pohonnou jednotku o objemu 1,3 litru s modelem Micra. Vedle verze s pohonem předních kol a manuální převodovkou bylo nabízeno i provedení s převodovkou CVT a pohonem všech čtyř kol.

Druhá generace byla uvedena v roce 2002 a opět využívala platformu aktuálního modelu Micra. Tento pětimístný automobil s karoserií dlouho 3731 mm byl nabízen se zážehovými motory o objemech 1,3 l a 1,5 l. K dispozici byl s pohonem předních i všech čtyř kol.

Třetí generace Nissanu Cube, která se představila na letošním autosalonu v Los Angeles se má stát jedním z globálních modelů japonské automobilky, protože po uvedení na domácím a severoamerickém trhu zamíří i do Evropy, kde má být prodej zahájen na podzim roku 2009. Pětidveřový automobil s délkou 3980 mm a rozvorem 2530 mm vyniká svou pravoúhlou karoserii a má nabídnout prostorný pětimístný interiér. Nissan Cube třetí generace navazuje svou velikostí i designem na předchozí generaci a přichází se zážehovým čtyřválcovým motorem HR15DE o objemu 1,5 litru. Tato pohonná jednotka je u provedení pro severoamerický trh nabízena ve spojení s pohonem předních kol nebo pohonem všech čtyř kol e-4WD a převodovkou XTRONIC CVT. Automobilka u tohoto modelu vyzdvihuje vedle zábavného designu a nabídky vnitřního prostoru a bohatou výbavu. Na evropské trhy model zaútočí s turbodieselem o objemu 1,5 litru a výkonem 78 kW (106 k) nebo benzinovým motorem o objemu 1,6 litru s výkonem 82 kW (110 k). Dieselová varianta bude spolupracovat s šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco kupci benzinové varianty dostanou na výběr z manuální pětistupňové či bezestupňové převodovky CVT. První dodávky vozů na evropský trh začnou v roce 2010.

NV200

Nissan NV200 vychází z konceptu, představeného již v roce 2007 na autosalonu v Tokiu. Při přímém srovnání je jasné, že koncept posloužil spíše jako inspirace při vývoji sériového modelu, jehož vzhled je o poznání konvečnější. Užitkové provedení Nissanu NV200, známé z letošního Tokia, má vpředu klasický rozměrný přední nárazník s černého plastu, nad nímž je umístěna černá maska s chromovanou lištou a rozměrné hlavní světlomety. Konceptu se nejvíce přibližují linie přechodu kapoty do čelního skla a následně střechy a také boční prolisy na karoserii. Sedmimístná osobní verze je o něco elegantnější, nabízí lakované nárazníky či litá kola.

Interiér sériového Nissanu NV200 nabízí palubní desku, jejíž tvary jsou inspirovány provedením v konceptu. Osobní verze má sedmimístný prostor pro posádku, jehož provedení se až na vyšší stavbu přibližuje osobním automobilům. Pro přepravu osob uzpůsobený Nissan NV200 je podle tiskové zprávy dlouhý přesně 4,4 metru, 1695 mm široký a 1856 mm vysoký. Rozvor náprav činí 2725 mm. Zádní náprava je vyřešena, tak aby minimálně zasahovala do podlahy nákladového prostoru, který v užitkové verzi pojme dvě europalety za sebou. Nakládací hrana zavazadelníku je pouhých 52 cm nad vozovkou, NV200 uveze 771 kg.

Nissan NV200 nabídne poměrně bohatou nabídku výbavy, která bude standardně obsahovat čelní airbag řidiče i spolujezdce, ABS a EBD. Za příplatek budou k dispozici boční airbagy, ESP, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládána okna a parkovací kamera.

Nissan pro NV200 použil B-Platformu, kterou využívají i osobní modely a nabídka pohonných jednotek osobní verze bude obsahovat jeden benzinový a jeden vznětový motor. Zážehovou jednotkou je čtyřválec HR16 o objemu 1,6 litru s výkonem 79 kW (108 k) a točivým momentem 153 Nm. Tento motor bude spolupracovat s pětistupňovou manuální převodovkou a je používán i v modelech Micra, Note a Qashqai. Zájemce o turbodiesel uspokojí čtyřválec 1.5 dCi o výkonu 63 kW (86 k) a točivém momentu 200 Nm s pětistupňovou manuální převodovkou. Tento motor je rovněž k vidění pod kapotami modelů Micra, Note a spřízněných Renaultů i Dacií. Prodej má být zahájen koncem jara v Japonsku a na podzim v Evropě.

Aleš Jungmann


Diskuze (0)