Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan vyvíjí motor bez škrtící klapky

Ondřej Láník
Diskuze (25)
Japonská automobilka Nissan vyvíjí novou generaci ventilového rozvodu, který bude řídit chod spalovacího motoru proměnným zdvihem ventilů. Podobnou techniku používá například BMW u vybraných motorů vybavených systémem Valvetronic.

Japonská automobilka Nissan vyvíjí novou generaci ventilového rozvodu, který bude řídit chod spalovacího motoru proměnným zdvihem ventilů. Podobnou techniku používá například BMW u vybraných motorů vybavených systémem Valvetronic.

Nový systém ventilového rozvodu s proměnným zdvihem Nissan nazývá Variable Valve Event & Lift System (VEL). Jeho prostřednictvím bude Nissan schopen nabídnout vyšší točivé momenty při nižších emisích než u motorů s konvenčním rozvodem. Novinkou pod kapotou Nissanu má totiž být regulace chodu motoru pomocí zdvihu ventilů, umožňující vypuštění škrtící klapky ze sacího traktu. Snížením škrtících ztrát se při částečném zatížení (tj. po většinu doby chodu motoru) sníží spotřeba paliva až o 13 %. Podobný systém již několik let používá automobilka BMW ve svých motorech se systémem Valvetronic.

Nissan bude měnit výšku zdvihu sacích ventilů od 2 do 8 mm, což je také jediný prvek, který bude řídit množství nasávané směsi. Odpadnout tak ztráty, které u konvenčních spalovacích motorů vznikají tím, že je mezi začátkem sacího potrubí a sacím ventilem umítěna ještě škrtící klapka. Ta při částečných zatíženích zmenšuje průřez sacího potrubí a tak v podstatě brání motoru pracovat na plný výkon, kdykoli není tento výkon třeba. Nově tedy není množství pracovní směsi ve válci závislé na stupni otevření škrtící klapky, ale jen na velikosti zdvihu a délce otevření ventilu.

Výhodou takového řešení je například situace, kdy je při volnoběžných otáčkách vyžadováno pro optimální práci motoru maximální víření ve spalovacím prostoru, aby byly připraveny podmínky pro vytvoření homogenní směsi. Ventily se otevřenou jen velmi málo a činným průřezem otevřeného ventilu tak proudí vzduch do spalovacího prostoru většími rychlostmi, podporující snadné odpaření kapalného paliva. To s sebou nese příznivější emise při nízkých zatíženích, kde jinak často dochází nedokonalému spalování.

Ondřej Láník
Diskuze (25)