Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čína masivně buduje stanice, které vyměňují baterie elektromobilů

Ondřej Mára
Diskuze (22)

Proč trávit zdlouhavé desítky minut na nabíječce, když můžete po pár minutách odjíždět s novou a téměř plně nabitou baterií?

Jistě není potřeba znovu připomínat, že Čína dnes hraje v automobilovém průmyslu naprosto zásadní roli. Nejde totiž jen o největší automobilový trh na světě, ale také o největší trh s elektrickými vozy na světě. Zajímavé přitom je, že navzdory velké konkurenci z celého světa se čínské značky vydaly v jedné oblasti vlastní a dosti unikátní cestou.

Zatímco v Evropě, USA i jinde ve světě už jsme si zvykli, že nabíjení elektromobilu znamená zdržení desítky minut u nabíječky, čínské automobilky přišly s elegantnějším řešením. Již od roku 2019 totiž vládní automobilka BAIC Motor CO a elektrický start-up Nio nabízejí službu plně automatizovaných „zastávek“, kde vám robot během pár minut vymění prázdnou baterii elektromobilu za novou.

Na první pohled se může zdát tato služba jako příliš komplikovaná, někoho pak může odradit, že ji nabízejí pouze čínské automobilky, zatímco konkurence zůstává věrná nabíječkám. Jenže čínští zákazníci si tuto službu zřejmě oblíbili, neboť jí hodlá nabízet stále větší počet společností.

Například čínská automobilka Geely Auto, spadající společně s Lotusem, Volvem, Protonem a dalšími značkami pod holding Geely, už také buduje vlastní stanice na rychlou a plně automatickou výměnu baterií. Další čínské společnosti se pak rozhodly budovat tyto stanice společně, aby si rozdělily náklady.

Vlastní stanice na výměnu baterií tak již v Číně provozuje i státem vlastněná automobilka Changan Automobile Co., která se dohodla na spolupráci se společnostmi CATL (největší výrobce baterií pro elektromobily v Číně), Aulton New Energy Vehicle Technology (společnost provozující stanice na výměnu baterií) a State Grid (státní společnost provozující rozvody elektrické energie).

Do rozjetého vlaku nedávno naskočila také společnost SAIC Motor, tedy další státem vlastněná automobilka, která první stanici spustila v březnu tohoto roku rovněž ve spolupráci se společností Aulton. Vlastní stanici už ale chystá i automobilka Aiways, která bude na jejím provozu spolupracovat se společností BAIC.

Video se připravuje ...

Dočká se i Evropa

Čína ovšem není jediné místo, kde fungují místa zaměřená na výměnu baterií u elektromobilů. Několik podobných zastávek již vzniklo i v USA a počítá se také s jejich výstavbou v Evropě. Plány na výstavbu těchto stanic ohlásila například automobilka Nio, která chce své elektrické vozy dodávat na evropský trh od září tohoto roku.

Nejprve se přitom chystá vstoupit na norský trh, který je elektromobilitě velmi nakloněn. A právě v Norsku by měly ještě do konce tohoto rok vyrůst čtyři stanice Nio Power Swap, které mají zásadně usnadnit cestování elektromobilem na delší vzdálenosti. V příštím roce pak mají následovat další stanice, které doplní síť postupně budovaných rychlonabíječek.

Ondřej Mára
Diskuze (22)

Doporučujeme

Avatar - kuk
8. 6. 2021 02:53
Přežitek co brzo zastará
Přežitek z doby kdy neexistovalo rychlé nabíjení. Tesla už to dávno opustila a izrealskej startup s Renaultem už dávno krachnul.
5. 6. 2021 09:02
Re: neni sance
presne tak
technicka vec je jedna vec, druha vec je, ze kazdej chce neco vlastnit., mit neco co je moje a ne se o to s nekym delit.
mozna to maj v cine po kulturni revoluci, kde komunisti zabili 60+milionu lidi, jinak, ale u nas ty bolsevicky cistky a vymyvani mozku tak dusledny nebylo
5. 6. 2021 08:57
Re: To není řešení
a jednou narazis na novou baterku, ktrera ti vydrzi 500km a treba tejden jezdeni kolem komina a jindy na te vyjde sunt, kdy rano uz ani neodjedes, protoze se samovybije.
bez se podivat, co jsou nekteri schopni delat, kdyz vymenuji PB bombu treba do grilu a chtej tu peknou neotlucenou, ktera je zarovnana az tam vzadu. a to jde jenom o obal, vnitrek je stejnej
5. 6. 2021 08:53
Re: Perfektní systém
za mesicni pronajem baterie budes platit tolik, ze se to mozna vyplati jen zlomku tech, co denne toci 500+km a kvuli nim se to delat nebude, protoze je jednodusi po 3 hodinach zastavit na pul hodky na kafe o dobit na dalsich 500km
5. 6. 2021 08:52
Re: Jak píše výše Horst
takze ti z toho vyjde 20 ruznych baterek romiku, z nichz vetsina bude nezamenna, takze stejne skoncis na nabijecce, protoze ty "tvoji" mit zrovna nebudou
a neverim, ze to bude bezproblemove fungovat tisickrat meneny v jednom a tom samym aute