Čína masivně buduje stanice, které vyměňují baterie elektromobilů
Proč trávit zdlouhavé desítky minut na nabíječce, když můžete po pár minutách odjíždět s novou a téměř plně nabitou baterií?
Jistě není potřeba znovu připomínat, že Čína dnes hraje v automobilovém průmyslu naprosto zásadní roli. Nejde totiž jen o největší automobilový trh na světě, ale také o největší trh s elektrickými vozy na světě. Zajímavé přitom je, že navzdory velké konkurenci z celého světa se čínské značky vydaly v jedné oblasti vlastní a dosti unikátní cestou.
Zatímco v Evropě, USA i jinde ve světě už jsme si zvykli, že nabíjení elektromobilu znamená zdržení desítky minut u nabíječky, čínské automobilky přišly s elegantnějším řešením. Již od roku 2019 totiž vládní automobilka BAIC Motor CO a elektrický start-up Nio nabízejí službu plně automatizovaných „zastávek“, kde vám robot během pár minut vymění prázdnou baterii elektromobilu za novou.
Na první pohled se může zdát tato služba jako příliš komplikovaná, někoho pak může odradit, že ji nabízejí pouze čínské automobilky, zatímco konkurence zůstává věrná nabíječkám. Jenže čínští zákazníci si tuto službu zřejmě oblíbili, neboť jí hodlá nabízet stále větší počet společností.
Například čínská automobilka Geely Auto, spadající společně s Lotusem, Volvem, Protonem a dalšími značkami pod holding Geely, už také buduje vlastní stanice na rychlou a plně automatickou výměnu baterií. Další čínské společnosti se pak rozhodly budovat tyto stanice společně, aby si rozdělily náklady.
Vlastní stanice na výměnu baterií tak již v Číně provozuje i státem vlastněná automobilka Changan Automobile Co., která se dohodla na spolupráci se společnostmi CATL (největší výrobce baterií pro elektromobily v Číně), Aulton New Energy Vehicle Technology (společnost provozující stanice na výměnu baterií) a State Grid (státní společnost provozující rozvody elektrické energie).
Do rozjetého vlaku nedávno naskočila také společnost SAIC Motor, tedy další státem vlastněná automobilka, která první stanici spustila v březnu tohoto roku rovněž ve spolupráci se společností Aulton. Vlastní stanici už ale chystá i automobilka Aiways, která bude na jejím provozu spolupracovat se společností BAIC.
Dočká se i Evropa
Čína ovšem není jediné místo, kde fungují místa zaměřená na výměnu baterií u elektromobilů. Několik podobných zastávek již vzniklo i v USA a počítá se také s jejich výstavbou v Evropě. Plány na výstavbu těchto stanic ohlásila například automobilka Nio, která chce své elektrické vozy dodávat na evropský trh od září tohoto roku.
Nejprve se přitom chystá vstoupit na norský trh, který je elektromobilitě velmi nakloněn. A právě v Norsku by měly ještě do konce tohoto rok vyrůst čtyři stanice Nio Power Swap, které mají zásadně usnadnit cestování elektromobilem na delší vzdálenosti. V příštím roce pak mají následovat další stanice, které doplní síť postupně budovaných rychlonabíječek.