Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Norský Th!nk opět zbankrotoval: Výrobci elektromobilů to nemají snadné

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Norský výrobce elektromobilů Th!nk znovu zkrachoval, již počtvrté ve své dvacetileté historii. Zatím se vždy podařilo sehnat finance a výrobu obnovit.

I když mají elektromobily za sebou stejně dlouhou dobu vývoje jako benzinové vozy a momentálně je jejich používání tvrdě prosazováno Evropskou unií, jejich výrobci to mají opravdu složité. Moderní lithium-iontové baterie nejsou extrémně těžké jako olověné články, ale dojezd na jedno nabití je pořád mizivý a vyjet za město se nemusí vyplatit.

Většímu rozšíření brání také vysoká cena automobilů. Do norského Th!nku se sice kromě dvojice dospělých mohou vejít i dvě děti, ale pak za zadními sedadly není k dispozici skoro žádné místo pro zavazadla. Dvoumístná konfigurace byla tedy obvyklejší. Miniaturní rozměry (3120 x 1604 x 1548 mm) i omezený akční rádius jej vždy předurčovaly k městskému provozu. Jenže, zatím chybí infrastruktura, firmy nemají o taková vozítka zájem a pro soukromé osoby je jejich pořízení stále zbytečným luxusem.

Není tedy divu, že Th!nk padl. Vždyť za celý loňský rok prodal jen 1.043 kusů svého modelu City. Nic platná nebyla společnosti ani celoevropská homologace udělená v květnu 2009, ani to, že její výrobek se stal nejprodávanějším elektromobilem na světě. Společnost byla nucena 22. června 2011 podat návrh na konkurz. Noví investoři se zatím nenašli a tak je bohužel nejpravděpodobnější variantou likvidace. Prodej novému vlastníkovi není v tuto chvíli reálný.

Th!nk Global AS byl založen v norském Oslu v lednu 1991 jako Pivco (Personal Independent Vehicle Company). V nejstarším období existence byl úspěšný zejména model PIV3 City Bee, jenž vznikl v letech 1995-1998 ve 120 exemplářích. Pak přišla změna názvu, projekt City a neslavné spojení s koncernem Ford (od léta 1999 do ledna 2003). Za první tři roky bylo postaveno jen 1.005 Th!nků.

Na výrobce čekalo několik změn majitelů a mnoho dalších peripetií. Aktuální model City se objevil před pěti lety, existoval nejen v osobní verzi, ale i jako dodávka, či sanitka. Vozítko bylo vybaveno dvěma airbagy, ABS a tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači. Poháněl jej elektromotor o výkonu 30 kW, díky němuž dosahovalo největší rychlosti 105 km/h. Z 0 na 48 km/h dokázalo zrychlit za 6,5 s a na jedno nabití, které z běžné elektrické sítě trvalo zhruba 10 hodin, mohlo za optimálních provozních podmínek ujet až 180 km.

Dnes jezdí po celém světě na 11 tisíc vozidel s logem Th!nk. Jenže, nyní to vypadá, že se jejich řady již nadále nebudou rozšiřovat. Produkce v továrně Valmet Automotive ve finském Uusikaupunki byla zastavena již v březnu. Na její opětovné spuštění je potřeba minimálně několik milionů eur.

Soudem jmenovaný konkurzní správce je momentálně odpovědný jak za majetek norské centrály, tak i severoamerické pobočky v Elkhartu (stát Indiana). Ta je sice do jisté míry samostatná, ale finance do ní proudily právě ze Skandinávie.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
30. 6. 2011 21:40
Re: Dalo sa čakať.
Presne o tom píšem. Ešte raz: Vzali to za zlý koniec. Čo rozporuješ? :-! >:-[]
Avatar - T613
30. 6. 2011 07:58
Re: Dalo sa čakať.
Ale no tak? Děláš si ze mě legraci? Th!ink není vysokoškolský projekt, aby mohl žít jen z úmyslu. Úmysl může být jakkoliv dobrý, ale když je blbě proveden tak jako by nebyl, ba právě naopak může tomu úmyslu i uškodit.
Dělají si lidi legraci z Th!inku? Dělají.. dělají si ho z Leafu a Tesly? Ne.
A o tom to je.
30. 6. 2011 07:10
Re: Dalo sa čakať.
Miešaš dve odlišné veci - predaje a reálny výstup je ničo iné ako úmysel a smer, ktorým sa firma rozhodla ísť a začať vývoj. Že začali sériovo vyrábať a predávať čistý elektromobil, v dnešnej dobe priekopníctvo určite je. Navyše začali už pred 20 rokmi, keď elektrický pohon ešte neznamenal veľa a mnohí sa z neho smiali.
Že to vzali za zlý koniec, je iná vec.
Avatar - T613
29. 6. 2011 21:16
Re: Dalo sa čakať.
a ty by sis Th!nk koupil? Něco tak ošklivého a pro většinu lidí nepraktického, aby jeden pohledal. To není o průkopnictví, ale o tom, že do omezeného segmentu vrhli model, který má ještě omezenější trh. Nic víc, nic míň.
29. 6. 2011 17:15
Re: Dalo sa čakať.
Je úplne fuk, z akých peňazí sa vykrývajú straty. Ale je rozdiel, či sa investujú do ďalších "špinavých" technológií, alebo do pokrokového vývoja elektropohonu.
Finančne je to stratové v krátkodobom hľadisku. Keby to bola čistá strata, investovali by do elektriny aj veľkí hráči automobilovej branže?
Priekopníci nejdú na istotu, lebo sú priekopníci. Aj keď niekedy dopadnú tak ako tento výrobca, hoci sa držia zubami-nechtami, za čo im patrí poklona.