Norský Th!nk opět zbankrotoval: Výrobci elektromobilů to nemají snadné
I když mají elektromobily za sebou stejně dlouhou dobu vývoje jako benzinové vozy a momentálně je jejich používání tvrdě prosazováno Evropskou unií, jejich výrobci to mají opravdu složité. Moderní lithium-iontové baterie nejsou extrémně těžké jako olověné články, ale dojezd na jedno nabití je pořád mizivý a vyjet za město se nemusí vyplatit.
Většímu rozšíření brání také vysoká cena automobilů. Do norského Th!nku se sice kromě dvojice dospělých mohou vejít i dvě děti, ale pak za zadními sedadly není k dispozici skoro žádné místo pro zavazadla. Dvoumístná konfigurace byla tedy obvyklejší. Miniaturní rozměry (3120 x 1604 x 1548 mm) i omezený akční rádius jej vždy předurčovaly k městskému provozu. Jenže, zatím chybí infrastruktura, firmy nemají o taková vozítka zájem a pro soukromé osoby je jejich pořízení stále zbytečným luxusem.
Není tedy divu, že Th!nk padl. Vždyť za celý loňský rok prodal jen 1.043 kusů svého modelu City. Nic platná nebyla společnosti ani celoevropská homologace udělená v květnu 2009, ani to, že její výrobek se stal nejprodávanějším elektromobilem na světě. Společnost byla nucena 22. června 2011 podat návrh na konkurz. Noví investoři se zatím nenašli a tak je bohužel nejpravděpodobnější variantou likvidace. Prodej novému vlastníkovi není v tuto chvíli reálný.
Th!nk Global AS byl založen v norském Oslu v lednu 1991 jako Pivco (Personal Independent Vehicle Company). V nejstarším období existence byl úspěšný zejména model PIV3 City Bee, jenž vznikl v letech 1995-1998 ve 120 exemplářích. Pak přišla změna názvu, projekt City a neslavné spojení s koncernem Ford (od léta 1999 do ledna 2003). Za první tři roky bylo postaveno jen 1.005 Th!nků.
Na výrobce čekalo několik změn majitelů a mnoho dalších peripetií. Aktuální model City se objevil před pěti lety, existoval nejen v osobní verzi, ale i jako dodávka, či sanitka. Vozítko bylo vybaveno dvěma airbagy, ABS a tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači. Poháněl jej elektromotor o výkonu 30 kW, díky němuž dosahovalo největší rychlosti 105 km/h. Z 0 na 48 km/h dokázalo zrychlit za 6,5 s a na jedno nabití, které z běžné elektrické sítě trvalo zhruba 10 hodin, mohlo za optimálních provozních podmínek ujet až 180 km.
Dnes jezdí po celém světě na 11 tisíc vozidel s logem Th!nk. Jenže, nyní to vypadá, že se jejich řady již nadále nebudou rozšiřovat. Produkce v továrně Valmet Automotive ve finském Uusikaupunki byla zastavena již v březnu. Na její opětovné spuštění je potřeba minimálně několik milionů eur.
Soudem jmenovaný konkurzní správce je momentálně odpovědný jak za majetek norské centrály, tak i severoamerické pobočky v Elkhartu (stát Indiana). Ta je sice do jisté míry samostatná, ale finance do ní proudily právě ze Skandinávie.