Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová aplikace zatroubí před přejezdem jako lokomotiva. Má zachraňovat životy

ČTK
Diskuze (7)

Vážné a časté železniční nehody daly vzniknout zařízení a mobilní aplikaci, která upozorní uživatele na to, že se blíží železniční přejezd, případně projíždějící vlak.

Telefon vydá výstražné zvukové znamení podobně jako lokomotiva a člověk má ještě čas zastavit. ČTK to řekl student doktorského studia Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Martin Řezáč, který systém a aplikaci pro mobilní telefony se svými kolegy vyvinul.

Aby se ale systém v praxi rozšířil, bylo by nutné vybavit přejezdy speciálním zařízením. Mobilní aplikace i toto zařízení jsou již hotové, nyní je čeká povolovací proces, pak se mohou začít vyrábět. Teprve potom je mohou jejich tvůrci nabídnout do provozu v ČR nebo také v zahraničí.

Student pochází z Prostějova, v posledních letech se tam stalo hodně tragických nehod. Jedna dívka v nedávné době zemřela na železničním přejezdu, možná právě proto, že se sluchátky v uších poslouchala hudbu za svého mobilního telefonu. "Jednomu muži jsem se svými kolegy poskytoval první pomoc po srážce jeho auta s vlakem na přejezdu. Nevím, jestli to přežil, nevím, jestli jsme mu pomohli," dodal Řezáč. Doktorand bydlí v části města, kde jsou blízko přejezdy hned dva.

Aplikace v mobilním telefonu nesupluje výstražná zabezpečení na přejezdech, je možným doplňkem bezpečnosti v dopravě. Mnohdy totiž lidem zabrání ve výhledu počasí, oslní je slunce nebo je mlha, někdy prostě jen nedávají pozor nebo riskují a projedou přejezd, i když bliká červené světlo.

Drtivá většina železničních nehod na přejezdech se stane vinou lidí, světelná zabezpečovací zařízení jsou vždy v pořádku, mají množství kontrolních mechanismů, aby neselhala, řekl Řezáčův školitel a proděkan fakulty Radovan Soušek. "Na fakultě se hodně věnujeme bezpečnosti v dopravě a krizovému řízení v dopravě. Kolegovi se podařila úžasná věc. Může zachránit lidský život," řekl Soušek.

Aplikace několik desítek metrů před přejezdem vydá zvukové výstražné znamení, případně i stáhne hlasitost hudby, kterou třeba uživatel poslouchá. Na displeji se objeví ikona, která oznámí, zda je zabezpečovací zařízení v klidu, nebo ve výstražné poloze a upozorňuje na blížící se vlak.

"Většina přejezdů u nás má zabezpečovací zařízení, které může být vybaveno vyvinutým rádiovým rozhraním. Když bude mít přejezd naše zařízení, aplikace přijme informace a zpracuje je. Systém je nezávislý na internetovém připojení. Využívá běžně používané rozhraní BlueTooth," řekl Řezáč.

Vývoj zařízení s aplikací trval více než rok, další rok ho jeho tvůrci testovali na několika českých železničních přejezdech. Program měly v telefonu desítky lidí a zkoušely, jak funguje, jak jim vyhovuje. "Provedli jsme během ročního testování řadu vylepšení, abychom dosáhli velmi vysoké provozní spolehlivosti celého systému. U aplikace jsme se také snažili, aby byla uživatelsky co nejpřívětivější," řekl Řezáč.

ČTK
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - JDM
19. 4. 2019 16:44
Bez mozku zato s aplikací
Jojo přesně takový aplikace lidi zabíjí, přenechávají svoji pozornost a myšlení na aplikacích a pak je situace na kterou nemají aplikace stojí život..
Avatar - Stejsn
17. 4. 2019 08:18
To je v rámci boje proti diskriminaci,
vždyť i slepí mají právo řídit auto!
16. 4. 2019 15:26
Vývoj aplikace?!?
Když pominu, že to je dobré akorát pro dementy, kteří nevědí jak se chovat u žel. přejezdu, tak tato možnost tu byla už víc než před 10 lety, kdy se dalo na navigaci TT (i jiných) jednoduše zapnout upozornění (nejen) na žel. přejezdy vč ikonky a zvuku houkajícího vlaku a.nastavení vzdálenosti od přejezdu. Na těch navi to funguje dodnes, tak proč kvůli tomu složitě vyvíjet aplikaci?
16. 4. 2019 12:28
Re: ČTK - česká telecí kancelář?
To jo no, lidi jsou prostě liní, hloupí... Vždyť to vidím každý den, jak v nových (převážně v dražších až luxusních) autech, která mají handsfree už v základu, kličkují s telefonem u ucha (nebo ještě lépe si dají telefon na hlasitý odposlech a drží ho jako vysílačku). Automatickou klimatizaci si umí nastavit málokdo (resp. vůbec neví, že je automatická), tempomat také nikdo nepoužívá... Prostě lidi sednou a jedou a nejsou ochotní se na nic takového připravit nebo tomu dát aspoň trochu chvilku času a něco se naučit a pak to používat... Souhlasím, že ten, kdo by byl ochotný/shopný si tu aplikaci stáhnout, používat, tak ten zvládne i normálně, bezpečně přejet přejezd. Spíš by mi dávalo smysl nějaké zařízení, které rozpozná stojící auto uprostřed přejezdu a okamžitě zastaví všechny vlaky, které k přejezdu míří.