Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová kategorie pro vytrvalostní závody se jmenuje Le Mans Daytona hybrid

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Vytrvalostní závody čeká nová éra, která má nabídnout soupeření vozů dvou vrcholných tříd v nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce světa i dalších závodech.

International Motor Sports Association (IMSA) a Automobile Club de l’Ouest (ACO) oficiálně oznamují, že nová třída Le Mans Daytona hybrid (LMDh) doplní již dříve ohlášenou třídu Le Mans Hypercar a spolu s ní bude představovat vrchol vytrvalostních závodů.

Třída Le Mans Hypercar, která umožní automobilkám i soukromým týmům nasazovat nové hypersportovní automobily, byla vytvořena v reakci na jejich klesající zájem o dosavadní vrcholnou třídu LMP1 šampionátu FIA WEC.

První podobu předpisů pro novou vrcholnou kategorii vozů pro vytrvalostní závody zveřejnila FIA společně s ACO před koncem roku 2018. Předpisy ve finální podobě vstoupí v platnost od září roku 2020 a mají být využívány minimálně do roku 2025. Tento krok skutečně přilákal řadu více či méně slavných značek a závodních týmů, z nichž lze zmínit například automobilky Aston Martin, Toyota, Peugeot nebo Scuderia Cameron Glickenhaus.

V průběhu roku 2019 některé z automobilek a závodních týmů, účastnících se severoamerického IMSA WeatherTech SportsCar Championship s vozy třídy Daytona Prototype International (DPi), projevily jistý zájem o sjednocení pravidel, které jim umožní vstup do 24 hodin Le Mans a dalších vytrvalostních závodů určených pro Le Mans Hypercar.

Nová třída LMDh sice není přímo sjednocením pravidel, ale má přinést rovnováhu ve výkonech a představuje evoluci současné třídy Dpi. Nové závodní automobily pro třídu LMDh mají využívat podvozky od jednoho ze čtyř výrobců, jimiž jsou Dallara, Ligier, Multimatic a Oreca, které si automobilky a závodní týmy osadí svými motory se systémem KERS. Silueta těchto vozů bude sice společná, ale vzhled bude možné v rámci nových pravidel upravovat.

IMSA a ACO uvádí, že se při vytváření nové třídy LMDh inspirovaly pravidly pro třídy DPi a Le Mans Hypercar, byly výkony nových závodních vozů na podobné úrovni a byla mezi nimi na závodních tratích jistá rovnováha. Zavedení nové třídy pak má znamenat, že současní účastnící severoamerického IMSA WeatherTech SportsCar Championship ve třídě DPi, mezi nimiž patří na špici značky Acura, Cadillac a Mazda se mohou postavit přímo proti týmům s vozy Le Mans Hypercar.

Na start prvních závodů šampionátu FIA WEC se mohou první vozy připravené podle pravidel pro třídu LMDh postavit v září roku 2021 a v případě IMSA WeatherTech SportsCar Championship pak od ledna 2022. Tento krok může přispět ke zvýšení atraktivity obou šampionátů a umožnit řadě týmu účast ve slavných závodech po celém světě.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme