Nová Mazda MX-5 se už rýsuje. Dorazí v roce 2023 a bude to hybrid
Pátá generace dnes už legendární Mazdy MX-5 vznikne. Bude se však muset přizpůsobit době, což teoreticky může znamenat nárůst rozměrů.
Mazda MX-5 je dnes už nedílnou součástí nabídky této japonské značky. První generace dorazila v roce 1989 jako odkaz na někdejší lehké britské roadstery, čímž nadchla svět, a tak je dnes na trhu už její čtvrtá generace. Ta se v roce 2014 vrátila ke kořenům, když se opět stala opravdu kompaktním a lehkým roadsterem, když se oproti předchůdci zkrátila o 105 mm a zhubla asi 100 kilogramů. Pátou generaci ale opět mohou čekat výrazné změny.
Naznačuje to diagram zveřejněný během prezentace finančních výsledků automobilky za poslední čtvrtletí tohoto fiskálního roku. Ten totiž potvrzuje informace, o nichž se mluví už delší dobu - MX-5 se v nové generaci minimálně za příplatek stane hybridem.
Diagram totiž dokazuje, že Mazda počítá u nové MX-5 s elektrifikovanou architekturou. Ta má znamenat zachování vpředu podélně uloženého čtyřválcového motoru, doplněného však o elektromotor umístěný mezi spalovacím motorem a převodovkou. Ta by minimálně v případě hybridu měla být výhradně automatická.
Hlavně je ale otázkou, jak se konstruktérům povede zabudovat elektrický motor do tak kompaktního auta, jako je MX-5 v dnešní generaci. Vždyť se svojí délkou vejde do čtyř metrů. I proto se hovoří o dvou možnostech. Tou první je zachování dnešních rozměrů, což si vynutí zmenšení motoru – to by mohlo znamenat konec dnešního dvoulitru a třeba omezení se na již dnes nabízenou patnáctistovkou. Druhou možností je sice zachování dvoulitrového motoru, avšak nárůst rozměrů nad rámec dnešní generace.
Buď jak buď je takřka jisté, že elektrifikace povede k nárůstu hmotnosti auta. Konstruktéři každopádně budou mít jistě za úkol zachovat parádní jízdní vlastnosti vozu. Jak se to povede, teprve uvidíme, stejně jako to, zda hybrid bude jedinou možností, nebo jen volbou za příplatek. Bohužel s ohledem na přísné evropské emisní normy není vyloučeno, že v Evropské unii se dočkáme výhradně MX-5 Hybrid.
Více se každopádně dozvíme nejpozději v roce 2023, kdy má nová Mazda MX-5 dorazit. Právě rok 2023 má být pro Mazdu hodně důležitý. Právě v tomto roce se mají plně rozběhnout prodeje nových generací modelů 6 a CX-5, u nichž se hovoří o velkých změnách. Údajně použijí novou platformu s podélně uloženými motory, mezi nimiž nemá chybět ani nově vyvíjený řadový šestiválec.