Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Škoda Favorit v roce 2019? Jedna je na prodej. Za půl milionu...

Tomáš Dusil
Diskuze (37)

V české inzerci se objevila na prodej Škoda Favorit z roku 1994. Na první pohled nic neobvyklého, jenže tahle má najeto jen 230 km.

 

Škoda Favorit, revoluční model naší automobilky, dal po dlouhých letech sbohem koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol ve prospěch moderního řešení s agregátem v přídi napříč a poháněnou přední nápravou. Favorit byl zároveň autem, které Škodu přeneslo přes práh totality směrem k demokracii. Navíc v době vzniku se i přes některé nedostatky jednalo o konkurenceschopné auto i v porovnání se stejně velkými vozy evropských či asijských výrobců. Je jasné, že pro nás má Favorit historicky obrovskou hodnotu.

Z Čech do Polska a zpět

Konkrétní nabízený kousek ve vínové barvě byl vyroben v posledním roce 1994. Na podzim se už představila Felicia coby nástupce Favoritu. Nabízený vůz ve stavu nového vozu byl prodaný  u našich severních sousedů v Polsku. Šťastný majitel si auto odvezl od prodejce, bohužel se z něj netěšil dlouho. Krátce po zakoupení prodělal mozkovou příhodu, jíž následně podlehl.

Favorit zůstal v garáži po dlouhá léta, kdy se mimo jiné vyřídilo dědické řízení. Nikdo z rodiny původního majitele s ním nejezdil. Na světlo světa se auto podívalo až relativně nedávno. Bylo to z důvodu nafocení vozidla ještě v Polsku. Právě tady byl Favorit nabízen, a sice prostřednictvím inzertního serveru Otomoto za cenu 69.000 zlotých, tedy v přepočtu přibližně 410.000 korun.

Vůz následně zakoupil český sběratel, který jej v současné době prodává. Inzerát do dnešního dne vidělo přes 4000 lidí. Bohužel nikdo z nich si zatím nového Favorita domů neodvezl, soudě podle nedávné aktualizace inzerátu. V něm prodávající uvádí, že vůz přenechá tomu, kdo za něj nabídne nejvyšší částku. V kolonce cena je pak uvedena částka půl milionu korun.

Je cena reálná?

Proběh pouhých 230 km znamená, že auto je skutečně v podstatě nové. Všechny štítky jsou čisté, stejně jako motorový prostor. Trochu zarážející jsou igelitové potahy sedadel. Je běžnou praxí, že při předávání nového auta zákazníkovi jsou v rámci předprodejního servisu PDI sejmuty. Zřejmě je na ně dal prodávající dodatečně. Je téměř jisté, že Favorit v lepším technickém stavu asi sotva někde seženete. Otázkou je, zda je uváděná prodejní cena akceptovatelná. Na to jsme se zeptali Jindřicha Topola, regionálního manažera AAA Auto, jehož značka Mototechna Classic s veterány a  yougtimery obchoduje.  „Dle mého názoru je reálná cena, za kterou může nabízený Favorit změnit majitele, někde v rozmezí 250 až 300.000 korun,“ říká k celé věci Jindřich Topol. Své tvrzení opírá o určité zkušenosti. „Nejdražší Favorit, jaký jsme zatím v Mototechně Classic nabízeli, si zákazník odvezl za částku 120.000 korun.“ Vůz měl najeto 17.000 km,  přesto Topol jeho stav hodnotil jako zánovní.

Jindřich Topol také zmiňuje jednu velmi zajímavou věc. A sice, že u ojetin s takto malým kilometrovým proběhem cenu ovlivňuje právě jejich kilometrový nájezd. Při udávaných 230 km tak mohou hrát roli třeba jen pouhé stovky metrů. A ty auto snadno natočí třeba při nezbytné manipulaci.  Vždyť i dnešní fungl nová auta mají ujeto při prodeji běžně 5 až 10 km.

Zatím tak cenný není

Jakkoliv je nabízený Favorit prakticky nový, současná situace na trhu nahrává spíše starším modelům Škoda 105 až 136, tedy s motorem vzadu. Ty jsou klasičtější a tedy mnohem více „veterány“. „Uvedenou cenu půl milionu korun bych si dokázal představit třeba u kupé Rapid v obdobném stavu. Favorit ale zatím tak ceněný není. Důvodem je trh, na němž se stále objevují málo ojeté kusy tohoto modelu,“ upřesňuje Topol.

Vyšší ceně starších škodovek nahrává rovněž dnes již unikátní koncepce s motorem vzadu. V době vzniku za ni byla auta kritizována, dnes je to naopak jejich přednost. Vždyť i Porsche 911 má takovou. Naproti tomu Favorit s motorem vpředu napříč nepředstavuje pro potencionálního kupujícího z pohledu techniky a jízdního projevu nic víc, než co nabídne soudobý Ford Fiesta, Renault 5 či Fiat Uno.  

Tomáš Dusil
Diskuze (37)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
12. 4. 2019 00:48
Re: Trapne ody na stare skodovky....
jasně, třeba takový sovětský šrot ZIL se na západě prodává v rozmezí 4-11 milionů kč :-) :-) :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
12. 4. 2019 00:47
Re: Trapne ody na stare skodovky....
jmneuje se to neomarxisti.....piráti si to říká u nás a je tím polezlá celá evropa. Křížený se zelenejma mozkama a genedrovýma aktivistama je to horší jak komunisti :-)
11. 4. 2019 17:15
Re: Vzpera
Pridaj ešte neoriginálny polský filter oleja a ďalších 50 tisíc dole z ceny.
Avatar - Machýrek
11. 4. 2019 15:43
Re: Trapne ody na stare skodovky....
Nevyřeší. Je to zpátky. Akorát se to jmenuje Piráti.
Avatar - Hammunasakra
11. 4. 2019 15:38
Re: Trapne ody na stare skodovky....
Zatímco ty si produkt těch hoaxů = zůstanu na svým ;-)