Nová Škoda Kodiaq RS do detailu: Srovnali jsme všechny verze od roku 2018
Přinášíme vám podrobné srovnání všech tří variant vlajkové Škody Kodiaq RS. Je novinka ve všem lepší, nebo jí v něčem překonávají její předchůdci?
Nová Škoda Kodiaq RS je oficiálně venku a už při prvním seznámení bylo zřejmé, že je velkou evolucí předcházejícího modelu. Poprvé se Škoda Kodiaq RS představila v roce 2018 a automobilka na sebe upoutala pozornost, když s ní vytvořila nový rekordní čas na závodním okruhu Nürburgring. Kodiaq RS se tam s výsledným časem 9:29,84 stal nejrychlejším produkčním sedmimístným SUV.
Nejnovější Kodiaq RS je už třetí variantou nejsilnější motorizace vlajkového SUV značky, ale jak se evoluce těchto modelů lišila postupem času? Vytvořili jsme detailní přehled všeho, co byste o nich měli vědět. Jen připomínáme, že první generace byla uvedena na trh v roce 2018 a v roce 2021 prošla faceliftem, při němž vyměnila původní vznětový motor 2.0 bi-TDI za zážehovou jednotku 2.0 TSI.
Novinka není ve všem nejlepší
Dnešní Škoda Kodiaq RS, v pořadí již třetí, pokračuje se srdcem svého předchůdce – turbodmychadlem přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2.0 TSI, s nímž je nejvýkonnější evolucí modelu. Jak si však můžeme všimnout v technických údajích, nemá nejvyšší točivý moment – prvenství si stále ponechává původní první verze s turbodieselem. A zatímco novinka je nejrychlejší co do akcelerace z 0 na 100 km/h, maximální rychlostí vládne prostřední model.

Pokud se teď budeme věnovat výhradně benzinovým variantám, automobilka při evoluci zapracovala na nižší kombinované spotřebě paliva i emisích CO2 (udávanou spotřebou paliva i emisemi je však oba strká do kapsy první naftová verze). Mezigeneračně se u zážehových kodiaqů nijak nezměnila palivová nádrž a zejména ve městech využijete maličko lepší manévrovatelnost – vůz si v průměru otáčení polepšil z 11,6 na 11,2 metru.
Všechny tři verze disponují sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG s mokrými spojkami, pohonem všech kol 4x4 i adaptivními podvozky. S novou druhou generací kodiaqu se také verze RS dočkala vylepšeného podvozku DCC+ s dvouventilovou technikou tlumičů, zatímco oba modely na základech první generace mají podvozek DCC se starší jednoventilovou koncepcí.
Škoda Kodiaq RS: Technické údaje | |||
Model | Škoda Kodiaq 2.0 bi-TDI | Škoda Kodiaq 2.0 TSI | Škoda Kodiaq 2.0 TSI |
Rok uvedení | 2018 (1. generace) | 2021 (1. generace facelift) | 2024 (2. generace) |
Motor | přeplňovaný vznětový | přeplňovaný zážehový | přeplňovaný zážehový |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1984 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Vrtání x zdvih | 81,0 x 95,5 | 82,5 x 92,8 | 82,5 x 92,8 |
Kompresní poměr | 15,5:1 | 9,6:1 | 9,6:1 |
Maximální výkon [kW/ot.min.] | 176/4000 | 180/5250-6500 | 195/5000-6500 |
Maximální točivý moment [Nm/ot.min.] | 500/1750-2500 | 370/1600-4300 | 400/1650-4350 |
Max. rychlost [km/h] | 221 (220) | 234 (233) | 231 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,9 (7,0) | 6,5 (6,6) | 6,3 (6,4) |
Převodovka | 7DSG | 7DSG | 7DSG |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Adaptivní podvozek | DCC | DCC | DDC+ |
Kombinovaná spotřeba paliva [l/100 km] | 6,4 | 8,6-8,9 | 8,2-8,6 |
Emise CO2 [g/km] | 167 | 195-203 | 189-197 |
Vnější průměr otáčení [m] | 11,6 | 11,6 | 11,2 |
Objem palivové nádrže [l] | 60 | 58 | 58 |
Základní cena při uvedení na trh [Kč] | 1.189.900 | 1.249.900 | zatím nezveřejněno |
*údaj v závorce platí pro 7místnou verzi |
Nový Kodiaq RS je nejdelší i nejnižší
Všechny tři kodiaqy existují v pěti- i sedmimístných konfiguracích interiéru a při srovnání rozměrů, kapacit a dalších údajů je nejvíce znát přesnější poskytování technických údajů automobilkou. Minimálně co do spodní hranice pohotovostní hmotnosti stojí nejnovější model přesně uprostřed, ale maxima si bohužel neporovnáme u všech evolucí. U prvního Kodiaqu RS totiž automobilka udává pouze jediný údaj, zatímco o obou benzinových vozů přesnější rozsah v závislosti na výbavách vozu. Stejně tomu je i u dalších parametrů.
Součinitel odporu vzduchu se postupem vývoje Kodiaqu RS zlepšoval, zatímco celková hmotnost se různě měnila (z pohledu sedmimístných variant s každou další verzí trochu klesla). Všechny tři vozy mají stejné maximální zatížení střechy i maximální hmotnost nebrzděného přípojného vozidla. Nejnovější pětimístný kodiaq má nižší maximální hmotnost brzděného přípojného vozidla, zatímco sedmimístná verze ji má překvapivě nejvyšší.
Při srovnání rozměrů si navíc můžete všimnout, že se kodiaq mezigeneračně nepatrně prodloužil, ale je užší a nižší. Rozvor náprav novinky je o milimetr delší, světlá výška je nejnižší a rozchod kol se rozšířil o jeden milimetr vpředu i vzadu. Všechny verze generace Škody Kodiaq RS si můžete porovnat v našich tabulkách.
Škoda Kodiaq RS: Rozměry, kapacity a další údaje | |||
Model | Škoda Kodiaq 2.0 bi-TDI | Škoda Kodiaq 2.0 TSI | Škoda Kodiaq 2.0 TSI |
Rok uvedení | 2018 (1. generace) | 2021 (1. generace facelift) | 2024 (2. generace) |
Konfigurace sedadel | pětimístná/sedmimístná | pětimístná/sedmimístná | pětimístná/sedmimístná |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 725 (715)-1960 (1950) | 835 (765)-2065 (2005) | 910 (845)-2105 (2035) |
Součinitel odporu vzduchu Cx | 0,338 (0,343) | 0,326-0,362 (0,330-0,362) | 0,295-0,323 (0,305-0313) |
Celková hmotnost [kg] | 2421 (2529) | 2373-2390 (2507) | 2390-2420 (2500) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1880 (1913) | 1794-1938 (1826-1972) | 1859-1966 (1903-2010) |
Užitečné zatížení [kg] | 616 (691) | 527-654 (610-756) | 529-616 (565-672) |
Maximální zatížení střechy [kg] | 75 | 75 | 75 |
Maximální hmotnost přípojného vozidla nebrzděného [kg] | 750 | 750 | 750 |
Maximální hmotnost přípojného vozidla brzděného – stoupání 12 % [kg] | 2500 (1750) | 2300-2500 (2000) | 2300 (2500) |
Délka [mm] | 4699 | 4699 | 4761 |
Šířka [mm] | 1882 | 1882 | 1864 |
Výška [mm] | 1686 (1685) | 1666 (1665) | 1663 |
Rozvor [mm] | 2790 | 2790 | 2791 |
Světlá výška [mm] | 197 | 195 (194) | 194 |
Rozchod kol vpředu [mm] | 1579 | 1579 | 1580 |
Rozchod kol vzadu [mm] | 1567 | 1569 | 1570 |
*údaj v závorce platí pro 7místnou verzi |