Nová Toyota Land Cruiser V8: pracovitý mamut
Možná trošku překvapivě si nechala automobilka Toyota představení nové generace modelu Land Cruiser až na nadcházející autosalon v Sydney a nepřišla s ním již ve Frankfurtu. Podle vyjádření automobilky za tím stojí zejména fakt, že Austrálie hrála vždy ve vývoji Land Cruiseru podstatnou roli a tak je představení v Sydney více symbolické. Evropskou premiéru bude mít LC V8 v ruském Petrohradě a se zahájením prodejů v Evropě se počítá na letošní prosinec.
Vůz využívá zcela přepracovanou podvozkovou platformu s rámovou konstrukcí, přičemž délka nového modelu byla prodloužena o 60 mm na celkových 4.950 mm při zachování rozvoru 2.850 mm. Výška se pohybuje mezi 1.865 mm a 1.910 mm v závislosti na druhu odpružení. Šířka vozu dosahuje 1.970 mm, což je o rovné tři centimetry více než u předchozího modelu řady 100.
Land Cruiser V8 se zřejmě bude pro evropské trhy dodávat se zcela novým dieselovým motorem 4,5 l D-4D V8 v kombinaci s novou 6rychlostní automatickou převodovkou. Agregát vyvíjí nejvyšší točivý moment 650 Nm v rozsahu otáček 1600 až 2800 ot./min. a disponuje výkonem 210 kW při 3600 ot./min. Vůz s tímto pohonem vykazuje kombinovanou spotřebu paliva 10,2 l/100 km, což znamená 4% zlepšení oproti původnímu agregátu 4,2 TD L6, který je novým motorem nahrazen.
Druhým agregátem v nabídce je vylepšený zážehový motor 4,7 VVT-i V8 který spolupracuje s pětistupňovou automatickou převodovkou. Tento agregát vyvíjí točivý moment 445 Nm při 3400 ot./min. a dosahuje výkonu 212 kW při 5400 ot./min. Kombinovaná spotřeba paliva benzinového motoru činí 14,4 l/100km, což představuje zlepšení o 12 %. Oba agregáty splňují emisní předpisy Euro IV.
Příchod nové generace s sebou nenese jen změny vzhledu a pohonné jednotky. V nabídce je nyní několik zajímavých technologií, ze kterých jmenujme například aplikaci systému Crawl Control (dodávaný v kombinaci se zážehovým motorem), jenž automaticky reguluje chod motoru a brzdy při velmi nízkých rychlostech a zabraňuje tak protáčení i blokování kol. Při jízdě v extrémně náročném terénu ovládá řidič vůz pouze otáčením volantu. O lepší stabilitu vozu se stará kinetický dynamický systém zavěšení (KDSS), který aktivně ovládá tyče stabilizátorů na přední i zadní nápravě pomocí dvojice hydraulických řídicích válců. Samozřejmostí u každého nového modelu obecně by měla být lepší bezpečnostní výbava – ani tady není Land Cruiser pozadu. O bezpečnost osádky se stará například nově vyvinutý protiblokovací brzdový systém ABS pro různé druhy terénu, systém řízení stability vozu (VSC), elektronické rozdělování brzdné síly (EBD) či až 10 airbagů.