Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Toyota Prius: Vše podstatné o třetí generaci hybridu

Aleš Dragoun
Diskuze (126)
Nová hybridní Honda Insight nebude mít rozhodně klidné spaní. Světu se totiž poprvé ukázal její úhlavní konkurent – třetí generace Toyoty Prius. Podle Toyoty má být výkonnější, úspornější, tišší i prostornější než předchůdce.

Premiéra nového hybridního modelu Toyoty, která má s těmito vozy největší zkušenosti, se pochopitelně odehrála také na autosalonu v Detroitu. Třetí generace, která byla představena jako model pro rok 2010, by měla být dle představitelů automobilky výkonnější, úspornější, tišší a prostornější.

Při návrhu nového Priusu se konstruktéři Toyoty zaměřili na pečlivé odladění stávajících systémů v kombinaci s rozsáhlým nasazením nové techniky. Automobil se bude vyrábět za použití procesů, jejichž cílem je snížit míru znečištění v celém životním cyklu vozu, od výroby přes každodenní používání až po konečnou likvidaci.

Hybridní systém

Nový Prius je poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o objemu 1,8 l s variabilním časováním ventilů VVT-i. Výkon motoru dosahuje ve specifikaci pro americký trh hodnoty 73 kW (98 k)/5200 ot/min, na přední kola je pomocí elektronicky řízené bezstupňové převodovky s planetovým soukolím přenášeno maximálně 142 Nm točivého momentu při 4000 ot/min. Zážehový agregát je podporován synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 60 kW (80 k) a největším točivém momentu 207 Nm (maximální otáčky zatím výrobce nezveřejnil). Čistý výkon hybridního systému dosahuje 100 kW (134 k). Protože maximální výkony jednotlivých hnacích strojů jsou dosahovány při různých otáčkách, nelze je jednoduše sčítat.

Elektromotor je zatím napájen NiMH bateriemi. Lithiové by měly přijít v roce 2010, nejprve však pouze pro flotilové firemní zákazníky. Od roku 2012 budou moci využívat výhody vyšší energetické hustoty Li-Ion akumulátorů (nižší hmotnost, vyšší kapacita) také běžní zákazníci. V souvislosti s tím se očekává, že výrazně vzroste dojezd na čistě elektrický pohon.

Automobil by již dnes měl dosáhnout rychlosti 100 km/h z klidu za 9,8 s, což znamená zlepšení o více než jednu sekundu.

Toyotu Prius může pohánět samotný spalovací motor, pouze elektromotor, nebo kombinace zážehového agregátu a elektromotoru. Patentovaný systém pohonu Hybrid Synergy Drive je údajně z 90 procent zcela nový. Spotřeba paliva by i díky němu měla klesnout pod pětilitrovou hranici – Toyota zatím uvádí neoficiálních 4,7 l/100 km (údaj podle americké metodiky EPA nelze přímo porovnávat s údaji, uváděnými v Evropě). Hnací ústrojí je lehčí asi o 20 % a oproti předchozímu modelu snižuje ztráty točivého momentu. Ve voze byl také použit nově vyvinutý elektronicky řízený systém rekuperačního brzdění s optimalizovanou řídicí logikou.

V interiéru najdeme multifunkční displej zobrazující spotřebu paliva a toky energií. Řidiči poskytuje zpětnou vazbu o fungování pohonné jednotky, ten tak pomocí tří různých zobrazení může postupně získat návyky nutné k hospodárnější jízdě.

Nový Prius nabídne řidiči možnost volit ze tří různých režimů jízdy. Prvním je EV-Drive, ten umožňuje jízdu s pomocí elektromotoru na energii ze samotných akumulátorových baterií, a to nízkou rychlostí na vzdálenost asi 1,6 km. Dalším režimem je sportovnější Power, kdy se zvyšuje citlivost škrticí klapky na pokyny od pedálu plynu. Posledním je Eco, ten pomáhá řidiči dosáhnout nejlepší možné spotřeby paliva.

Technika a design

Rozvor náprav se sice nezměnil (zůstává na hodnotě 2700 mm), ale Prius je postaven na nové podvozkové platformě. Systém zavěšení kol využívá vzpěry přední nápravy a vlečená ramena s příčným zkrutným stabilizátorem jako u předchozí generace, ale došlo ke zlepšení jízdní stability. Na všech čtyřech kolech najdeme kotoučové brzdy, současné provedení má na zadní nápravě bubny. Při konstrukci vozu bylo štědře využito hliníku, a to na kapotě, pátých dveřích, zavěšení předních kol a třmenech kotoučových brzd. Kromě toho byla použita vysokopevnostní ocel na prazích dveří, na středových sloupcích a ve střešních výztuhách, jak je to dnes již u nových vozů obvyklé. Ke snížení hluku v interiéru pak přispěje vyšší tuhost karoserie i účinnější zvuková izolace.

Toyota Prius - Srovnání vnějších rozměrů
Rozměr 2.generace 3.generace Rozdíl
Délka [mm] 4450 4460 +10
Šířka [mm] 1725 1745 +20
Výška [mm] 1490 1491 +1
Rozvor [mm] 2700 2700 0

Konstruktéři zachovali trojúhelníkovou siluetu současného modelu s klínovitým profilem. Výška zůstala beze změny (1491 mm), díky úpravám čalounění se zvětšil prostor pro cestující na zadních sedadlech Celková délka nového Priusu nepatrně narostla o 10 mm na 4460 mm. Optimalizace vzhledu a dokonalejší zakrytování podlahy má za následek snížení součinitele odporu vzduchu o jednu setinu na konečných 0,25. Nový Prius se tak stává nejaerodynamičtějším sériově vyráběným automobilem na světě.

Zvětšil se zavazadelník, více místa mají i zadní cestující, a to zejména pro nohy díky novému tvarování předních sedadel. Pod řadicí pákou našla místo praktická schránka na uložení drobností. Pokud se řidič dotkne spínače audio soustavy nebo informačního systému na volantu, objeví se stejný obrázek i na přístrojovém panelu před ním. Toyota tento systém nazývá Touch Tracer (sledovač pokynů).

Bezpečnost a výbava

V interiéru jsou využity ekologické plasty, které se objevují v čalounění sedadel, na obložení pod čelním sklem, na vnitřních i vnějších prahových lištách a na krytu motoru. Přispívají kromě jiného také ke snížení emisí CO2 a k omezení spotřeby ropy, nejsou totiž vyrobeny z této suroviny.

Součástí základní výbavy jsou airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro přední i zadní cestující, boční airbagy vpředu a dále kolenní airbag pro řidiče. Obě přední sedadla jsou vybavena aktivními opěrkami hlavy, které omezují riziko poranění krční páteře při nárazu do vozidla zezadu. Bezpečnostní systém Toyoty (SSS - Star Safety System), zahrnuje i protiblokovací zařízení ABS, elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), elektronické řízení trakce (TRAC) a systém řízení stability vozu (VSC). Na přání je pak k dispozici adaptivní tempomat se systémem udržení vozu v jízdním pruhu (LKA), který brání řidiči v neúmyslném opuštění jízdního pruhu, a dále pre-crash systém, který v případě nevyhnutelné nehody automaticky zatáhne bezpečnostní pásy, posílí brzdný účinek a zmírní tak riziko nárazu. Ve voze najdeme i vylepšený inteligentní parkovací asistent (IPA).

Ve výbavě na přání nalezneme dále například posuvné střešní okno se solárními články nad hlavami zadních cestujících. Energie získaná ze solárních panelů slouží k pohonu ventilace. Ta snižuje míru využití klimatizace, která ovšem ve voze samozřejmě je, a to s dálkovým ovládáním. Potkávací a brzdové světlomety využívají světelných diod. Zákazníci mohou dále zvolit například až sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 215/45R17, v základní výbavě jsou pak o dva palce menší, obutá do pneumatik 195/65R15.

Cena novinky bude oznámena krátce před uvedením na americký trh koncem letošního jara. Termín příchodu do Evropy ještě není znám.

Aleš Dragoun
Diskuze (126)
26. 1. 2009 11:03
Prius vs. USA
Tak ja by som Prius bral, hned. Co sa tyka ekolokickosti, nemyslite si hadam, ze cele bane v Kanade pracuju iba pre toyotu, a jedna lod prevaza iba jednu bateriu, ci 1 kilo nikkelu? O tom ani nehovorim, az sa vyrobi jedna octavka v tdi, a podom nam tu este kadi pri ceskych a slovenskych pomeroch este 20-25 rokov...
Alebo so trebars v europe vyrobene audi, ktore sa z USA reimportuje..., iba aby sa usetrili peniaze, a ti co toto spravia rypaju do toyoty... bravo teda.
A teraz k tym americkym automobilkam. Nehnevajte sa, ale onanovat tu nad EV, ked vidite ze 10-15 rokov su americke automobilky uplne v p...ci. Ak by vedeli ako na automobilovy priemysel, tak nie so tam kde su. A este takymto ludom verite, vsak by ludom naslubili aj to ze do 5 rokov z vyfuku ich aut bude vychadzat iba duha, len aby nezkrachovali a dostali peniaze od statu... Volt sa riesi uz ani neviem kolko rokov, a este dost dlho z toho auta nic nebude, a aj keby ano... tak vam vysvetlim ako ta baterka fuguje, ma vykon "x" kw, a na jedno nabitie "y" kilometrov, cize, bud/alebo, naraz toto nevie, takze mozes jazdit ako magor a tak 10 kilometrov, potom si baterku bud dobit, alebo proste jazdit na benzin.
To chrysler EV je iba pekna sranda, ja vam strcim pod nos Skodu yeti a poviem vam, ze to jazdi na vodu, a budem tvrdit, ze to tak je, a vsetko je uz dokonalo pripravene, akurat no, nie so cerpacie stanice na vodu, alebo ludia tazko prijimaju taketo revolucne auta, takze sa este predavat nebude... to je to iste. Lebo az mi niekto povie, ze Volt je plne funkcne auto, a uz je pripravene na vyrobu, tak sa spytam, preco sa potom zachranca planety nepredava?
19. 1. 2009 22:22
Re: Lehka stagnace
Zapomeňte na dieselový hybrid. Mám doma Priuse i hybridního Lexuse a po nějaké době jsem pochopil, proč hybridní diesel je pořádný ořech k vyřešení. Já Vám napovím:
Vemte si benzínové a dieselové auto. Každý den, kdy vyrazíte z domu provádějte následující úkony:
Nastartujte a vyjeďte. Po minutě jízdy u první křižovatky vypněte motor. Po 5s zase nastartujte (motor je stále relativně studený) a dojeďte k další křižovatce a vypněte motor. Při popojíždění v koloně neustále po několika vteřinách vypínejte a zapínejte motor.
Tohle dělejte 3 roky každý den (pokud u dieselu nevycucnete startováním dieselu ještě než dojedet do práce). A teď otázky:
1) Je snažší nastartovat motor (resp. roztočit klikovou hřídel) u motoru, který má kompresi 1:9 (nebo žádnou - viz Prius a nový Lexus RX) nebo motor, který má kompresi téměř 1:20? Co to udělá s baterkou? Jak vypadá komfort startování? (hluk, vibrace)
2) Jaká bude výdrž složitého dieselu oproti relativně jednoduchému beznínu? Vydrží diesel hybridní režim (viz výše) aspoň 3 roky?
3) Proč třeba Kia uvedla ze Slovenska auta se stop-start systémem pouze pro benzíny? (nápověda je v předchozích bodech)
4) Když je Evropa tak naladěna pro diesely, proč jediné automobilky světa, které mají zkušenosti se sériovou výrobou hybridních vozidel (Honda, Toyota) dělají jen hybridní benzíny a ne diesely, se kterými by si jistě podmanily celou Evropu? Když už Evropa donutila Subaru vyvinout pro Evropu dieselový boxer, když Evropa donutila Porsche začít vyrábět dieselový Cayeny, když Evropa donutila Lexus dodávat diesel do svého sedanu, proč tu stále není pro Evropu dieselový hybrid od Hondy či Toyoty, které mají největší technologický potenciál???
Avatar - WinDiesel
19. 1. 2009 16:51
Re: Lehka stagnace
Souhlasím Drápalíku, ale stejně bych raději viděl Diesel Hybrid, snad se dočkám něčeho od Toyoty, a když ne od Toyoty, tak od PSA.
Ale nebuď překvapen, když přijede diesel i od Luxusu - zástupce generálního manažera Toyoty Motor Europe to nevyloučil...
Avatar - WinDiesel
19. 1. 2009 16:48
Re: Lehka stagnace
To bylo velkorysé !!! Já to fakt zmastil s tím microdieselem, a hrozně se teď bavím, že pan Google stejně něco našel !!!!!!!!!!!
Ale pro PR by to neblo špatné, což? MICRODIESEL... I Nick by to byl dobrý... >:D
18. 1. 2009 19:33
Re: Lehka stagnace
Rekneme si, ze "microhybrid" je slovo vynalezene v PR oddelenich automobilek, ktere nechteji na hybridu pracovat, ale radi by si privlastnili dobrou image slova hybrid. Hybrid z podstaty slova znamena, ze se kombinuji 2 odlisne motory ci 2 zdroje energie (jednoduse hezkycesky 2 propulsions). To startStop ani inteligentni dobijeni ani dobijeni regeneracnimi brzdami, neni. Ale nema smysl se o tom nejak prit. Je to jenom PR mateni pojmu a pravdu mate vicemene oba.