Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW 1 (F20): Oficiální fotografie

Ondřej Láník
Diskuze (147)
V Mnichově pořád ještě sází na klasické uspořádání pohonu. Nové „lidové“ BMW je tady.

Zřejmě už jen hodiny nás dělí od oficiální internetové premiéry nového BMW řady 1. Na internetu se ale už dnes začaly šířit oficiální fotografie, a tak se přidáváme a zveřejňujeme je také.

Protože ještě není k dispozici oficiální tisková zpráva, přidáváme k oficiálním snímkům krátký komentář k designu a také zatím neoficiální informace z dříve zveřejněného článku.

Design

Základní premisy, ani uspořádání pohonu se nemění, takže bez výraznějších změn zůstává taky designová strategie nejmenšího BMW.

Dvou prostorová karoserie s nezvykle dlouhou přídí a ostře zakončenou zádí má velmi podobnou siluetu jako předchůdce. Odlišností při pohledu zboku je jen minimum.

To zepředu změny na první pohled patrné jsou! Kolem ledvin přibylo více plechu, sdružené světlomety sice mají stále charakteristické kroužky, ty vnitřní jsou však výrazně menší než ty vnější a celkový dojem z tváře nové jedničky určuje nový trojúhelníkový tvar světlometů.

Samotný tvar ledvin se nezměnil, jsou však větší a v jejich horní části nyní prochází jedna z nenápadných hran, jejichž smysl vynikne teprve při živém setkání s vozidlem.

Přední nárazník dostal uprostřed zatmavenou, resp. chromovanou část s novými vstupními otvory pro chladicí vzduch.

Designéři zvolili novou barevnost i pro vnější zpětná zrcátka, která mohou být nově provedena v několika variantách. První snímky ukazují černé nebo stříbrné kryty.

Zadní partie jsou evolucí původního řešení. Nový tvar čtyřúhelníkový koncových svítilen s výraznými trubicovými diodami vůz opticky rozšiřuje a vizuálně přibližuje k vozovce. Zadní nárazník přišel o otěrovou lištu, má ale jednodušší tvary.

Interiér je evolucí původního a variantou novějších větších modelů BMW. Přístrojový štít se i teď skládá ze dvou kruhových ciferníků, zespodu do nich ale zasahují výseče palivoměru a multifunkčního displeje, který může ukazovat například údaje z klasického ekonoměru. Mezi kruhy je nenápadný multifunkční displej s ukazatelem údajů palubního počítače, adaptivního tempomatu nebo navigačních pokynů.

Přístrojovou desku tvoří několik různých povrchů včetně rozsáhlých ploch vyhrazených pro kontrastní dekory. Za příplatek je možné mít uprostřed širokoúhlý 8palcový displej navigačního systému. Do jedničky se poprvé dostává iDrive, klimatizace i rádio však mají i nadále své ovládací panely na středové konzole.

Zadní opěradla je možné sklápět, rozdělení na tři části zlepšuje variabilitu.

BMW 1 (F20) – Neoficiální informace

Nový kompaktní model s pohonem zadních kol se představí nejprve jako pětidveřový hatchback (kódové označení F20), později přijde třídveřová verze (F21). Technika bude odvozena od připravovaného sedanu řady 3 (F30), což znamená zachování pohonu zadních kol.

Nová generace má vyřešit několik neduhů předchůdce. V první řadě půjde o prostor uvnitř a zejména na zadních sedadlech. Špičkové materiály a dekory mají interiér jedničky připravit na útok z Ingolstadtu, kde dokončují vývoj nového Audi A3.

Vnější rozměry se změní jen nepatrně a design karoserie také nebude žádnou revolucí. Při zachování charakteristických prvků řady 1 lze očekávat použití detailů z nejnovějších modelů značky, například kupé-roadsteru Z4 nebo sedanu řady 5.

Motory – nejprve známé čtyřválce, později nové tříválce

Mnichovští motoráři připravili pro jedničku bohatou nadílku, která těží zejména z plošného přechodu na přeplňované motory. Základní BMW 116i (100 kW), stejně jako 118i (115 kW) dostanou přeplňované šestnáctistovky. BMW 120i (135 kW) bude mít nový přeplňovaný dvoulitr N20, stejně jako 125i (160 kW) a 130i (185 kW). Teprve pod kapotou BMW 135i má být řadový šestiválec N55 s twin-scroll turbem, ale je možné, že zůstane vyhrazen pouze kupé a kabrioletu.

BMW už ale pracuje na nové generaci motoru s interním označením N30. Jeho základní tříválcová verze 1,2 l/50 kW se nejspíš dostane jen do Mini, provedení 1,3 l/100 kW, 1,3 l/125 kW a 1,5 l/135 kW by ale měly obsadit místo pod kapotou 116i, 118i a 120i. Jak naznačují dřívější zprávy, tyto agregáty – zřejmě všechny se třemi válci v řadě – budou pohánět i novou generaci řady 3.

Turbodiesely budou nadále ctít dvoulitrový čtyřválec v mnoha provedeních. Uvidíme proto dvoulitrová BMW 116d (90 kW), 118d (110 kW), 120d (132 kW), 123d (150 kW, dvojité přeplňování twin-scroll) a možná i 125d (jako silnější verzi 123d se 180 kW).

Tříválce se chystají také pro dieselové Jedničky. Vyvíjený agregát N37 má tři válce v řadě přeplňované turbodmychadlem, z objemu 1,5 litru má dávat dle verze 81 nebo 92 kW. Tento motor zaujme roli základní vznětové verze namísto nejslabšího dvoulitru 116d.

Hatch, kupé a kabrio se zadním pohonem, GT s předním

Tří- a pětidveřový hatchback doplní v roce 2012 nové generace kupé řady 1 (F22) a kabrioletu (F23).

Pro další roky se již chystají nové karosářské verze řady 1, které již přinesou pohon předních kol. Jmenovitě se jedná o 1 Gran Turismo (F44) v roce 2013 – pětidveřový crossover, který bude delší než hatchback F20 a díky motoru před přední nápravou nabídne podstatně více vnitřního prostoru. Mnichovská automobilka chce s tímto modelem konkurovat Mercedesu třídy B.

Ve stejné době začne obměňovat své portfolio i Mini. Řada 1 ve verzích s pohonem předních kol s ním bude sdílet nejen motory, ale i platformu a nápravy. Kromě 1 Gran Turismo se na stejném konstrukčním základu vyvíjejí i typy F45 (1 touring) a F46 (1 City).

Kromě nových BMW s předním pohonem se dočkáme i řady 1 GT xDrive. Pohon všech kol převezeme z Mini Coutryman.

Ondřej Láník
Diskuze (147)
Avatar - white label
7. 6. 2011 21:59
Re: BAVORSKÁ GILOTINA
Nejde přece jen o nárazníky, podívej se třeba na ten rozdílný "pohled" předních světel. Ten původní je prostě "vyplašený", zatímco nový je přesvědčivě "odhodlaný"... ;-)
[odkaz]

P.S. Tvůj odkaz mi nejde...
Nové eMko by mělo vypadat nějak takhle:
[odkaz]
7. 6. 2011 21:41
Re: BAVORSKÁ GILOTINA
No, že by stávající 1er měla zrovna výraz "ušláplého ňoumy", bych nesouhlasil - [odkaz] ;-) ale připouštím, že to není porovnávání předních nárazníků v Mku. Počkám si na design (nejen) předku nové 1er v Mku a pak se uvidí, která bude vypadat svalnatěji a drzeji. :-)
Avatar - white label
6. 6. 2011 23:36
Re: BAVORSKÁ GILOTINA
"Zadupe" ji (designově) prakticky ve všem, tedy zdaleka nejen v interiéru. Tahle je mnohem dospělejší, vyzrálejší, sebejistější a přitom zároveň drzejší! Stačí srovnat třeba právě výraz předních partií [odkaz] , výraz ušláplého ňoumy (původní 1er) říká: "jsem sice taky BMW, ale jen nejnižší řada :-( , výraz nové 1er je nesrovnatelně sebejistější a odhodlanější a je prostý komplexů ze sourozenců z vyšších řad, říká něco jako: "snadno vám vytřu zrak, stejně jako moji "vyšší" sourozenci! :yes: ;-)
6. 6. 2011 20:38
Re: BAVORSKÁ GILOTINA
Spíš naopak. V čem ji zadupe do země? Design je sice věc individuální, na tom se nutně shodnout nedá, ale v čem konkrétně je designově lepší než stávající 1er? A ten zadní nárazník a ta plaše vypadající koncovka výfuku - to působí mimořádně nesportovně.

Mně osobně se nová 1er líbí jen interiérem, kde je znát slušný pokrok. Předpokládám, že fotky jsou z verze bez M paketu a je fakt, že stávající 1er a její interiér bez M paketu byla/je hrůza (hlavně volant). Uvidíme ale, jak velký rozdíl bude v nové 1er s M paketem a bez něj a jak bude vypadat nový Mkový volant. Jinak ale designově dle mého názoru (tj. zvnějšku) za 4. Ale možná že to v reálu a v M paketu bude o dost lepší. :-)
Avatar - Hammunasakra
6. 6. 2011 17:18
Re: To zas bude v alejích nablito
NEmyslela jsem sice jen řadu Z od BMW ale co se týče Z8 - tady se SHODNEME. Pěkně vypadá i na obrázcích a když jsem jí viděla zblízka naživo, málem mne to srazilo "do kolen" ;-)
Nicméně to byla hodně JINÁ cenová kategorie, osobně si myslím že současné Z4 je (za ty peníze) "komplexně" povedené (pěkné) auto. A patřím k té skupině která CHRISe BANGLEa "neproklíná" - svým způsobem to je génius - možná tu byl jen "o trochu napřed" ;-)
Já jsem se současnými BMW spokojena - nejaktuálnější řada 5 je také "komplexně" za JEDNA :yes: (tedy dle mne) :-)
Pěkný den :-)