Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW řady 1 oficiálně: Přijíždí bez manuálu a písmene i

Marek Bednář
Diskuze (50)

Čtvrté generaci nejmenšího „bavoráku“ zůstává platforma UKL2, pod kapotou však jsou hned ze startu dva mild hybridy, dvě verze téhož vznětového motoru i třísetkoňové M135. Chybějící písmeno „i“ na konci tohoto označení není překlep.

Jen chvilku poté, co BMW na sociálních sítích zveřejnilo upoutávku na novou řadu 1, se vůz odhaluje v celé své kráse. Nebo „kráse“, jak kdo chce; podstatné je, že podle automobilky nejde o facelift, nýbrž o novou generaci. Ta dosavadní se přitom prodává „teprve“ od roku 2019, tedy zhruba pět let.

Pravda bude dost možná někde uprostřed, neboť vozu zůstala platforma UKL2, ale design zvenčí i zevnitř je nový a přepracována byla také nabídka pohonných ústrojí. Navzdory tomu, že od označení „benzínů“ zmizelo písmeno i, označující „injection“, tedy vstřikování paliva, se mnichovští nevracejí ke karburátorům. Jen chtějí toto písmeno rezervovat elektromobilům.

Video se připravuje ...

Začneme-li zvenčí, nelze si nevšimnout designu výrazně umírněnějšího oproti předchůdci i řadě dalších BMW z poslední doby. Kromě ledvinek, které sice mají nový design vertikálních a diagonálních lamel, avšak přinejmenším ve verzi M135 na fotkách kvůli černému rámečku splývají dohromady a také nejsou tak výrazné, tu člověk nenajde moc designových prvků, které by si rovnou spojil se značkou BMW.

Automobilka však neopomíná popsat, proč tento kompaktní hatchback vypadá jako sportovní auto: „Přikrčený postoj vozu dále zdůrazňuje široký černý nasávací otvor uprostřed spodní části předního nárazníku. Šířku a robustní vzhled vozu zdůrazňují svislé krajní otvory. Jasně ohraničené plochy a výrazné linie dodávají přednímu nárazníku moderní a soustředěný výraz.“

Světlomety jsou, jak je v dnešní době standardem, kompletně LEDkové, vpředu je za příplatek k mání technologie LED Matrix. Tyto lepší světlomety umí také speciálně svítit ve městě či na dálnici a za špatného počasí.

BMW M135 xDrive BMW M135 xDrive

Interiéru dominuje, jak je dnes běžné u spousty značek, panel se dvěma opticky spojenými displeji; přístrojovým štítem a centrálním displejem infotainmentu. S tím se nepojí otočný ovladač iDrive na středovém tunelu, všechno je třeba dělat prsty na displeji.

Vůz nicméně dostal nejnovější Operační systém 9, jak BMW svůj infotainment jednoduše nazývá. Zůstala mu pevná dotyková „tlačítka“ na levé straně, přibyly zkratky v dolní části displeje a domovská obrazovka je mapou vestavěné navigace s „widgety“ pod sebou na levé straně. Ve standardní výbavě je bezdrátová konektivita s Androidem Auto či Apple CarPlay, za příplatek jsou k mání věci jako audiosystém Harman Kardon, head-up displej, bezdrátové nabíjení telefonu či dvouzónová klimatizace.

Interiér dostal nové sedačky a v základním provedení je kompletně bez kůže. Základní sedadla jsou čalouněná látkou Arktur, příplatková sportovní sedadla dostala tkaninu Econeer. Dále lze připlatit za čalounění Veganza, které je umělou kůží; již s ní máme zkušenost z řady 5 a tam je veskrze příjemná.

Pod kapotou benzín i nafta

Nakousnuté mild hybridní motorizace tvoří polovinu prozatímní nabídky pohonů. Začínáme modelem 120, který spojuje 1,5l tříválec o 156 koních s 20k elektromotorem a přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku – manuál už v nabídce nebude, poprvé ve dvacetileté historii řady 1 – pohání přední kola. Vrchol nabídky tvoří verze M135, která třemi stovkami koní ze zážehového dvoulitru s turbodmychadlem typu twin scroll pohání všechna čtyři kola.

Obě vznětové motorizace jsou tvořeny stejným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 150 koní. Rozdíl je v tom, že zatímco ve 118d vám to musí stačit, ve 120d se přidává ještě 20k elektromotor, pracující s napětím 48 V, pro kombinovaný nejvyšší výkon 163 koní. K vznětovým motorům, aspoň prozatím, není k mání pohon všech kol.

BMW řady 1
Provedení 120 M135 xDrive 118d 120d
Motor 1.499 ccm, řadový zážehový tříválec 1.998 ccm, řadový zážehový čtyřválec 1.995 ccm, řadový vznětový čtyřválec
Nejvyšší výkon a točivý moment 115 kW (156 k)/240 Nm 221 kW (300 k)/400 nm 110 kW (150 k)/360 Nm
Elektromotor 48 V, 12 kW (20 k)/55 Nm - 48 V, 12 kW (20 k)/55 Nm
Nejvyšší kombinovaný výkon a točivý moment 125 kW (170 k)/280 Nm - 120 kW (163 k)/400 Nm
Převodovka 7st. dvouspojková
Pohon přední 4×4 přední
Zrychlení 0-100 km/h 7,8 s 4,9 s 8,3 s 7,9 s
Nejvyšší rychlost 226 km/h 250 km/h 222 km/h
Spotřeba (WLTP) 5,3-6,0 l/100 km 7,6-8,1 l/100 km 4,6-5,2 l/100 km 4,3-4,8 l/100 km
Délka × šířka × výška 4.361 × 1.800 × 1.459 mm
Rozvor náprav 2.670 mm
Objem zavazadelníku 300/1.135 l 380/1.200 l 300/1.135 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1.425/565 kg 1.550/550 kg 1.465/585 kg 1.495/565 kg
Brzděný/nebrzděný přívěs 1.300/750 kg zatím není známo/750 kg 1.300/750 kg

Nový vůz má ve standardu také širší nabídku jízdních asistentů a hlídačů. Tradiční armádu doplňuje hlásič rychlosti ISA či příplatkové systémy pro poloautonomní řízení nebo samočinné parkování. To lze ovládat i spárovaným smartphonem, který může fungovat i jako klíč k vozidlu.

BMW 120 BMW 120

Nakousnutá verze M135 kromě všeho, co nabídnou ostatní provedení, má také speciální volant s červeným označením 12 hodin, sportovní sedačky s čalouněním alcantarou a koženkou Veganza a dalšími doplňky. Zvenčí je vůz poznat speciálními ledvinkami, nárazníky či dvěma páry koncovek sportovního výfuku, jehož zvuk je v interiéru zesilován.

Podstatnější tady ovšem bude technika pro jízdu, která už ve standardu obsahuje celkově přepracovaný, mimo jiné tužší a o 8 mm snížený adaptivní podvozek či mechanický samosvorný přední diferenciál. Zadní nápravu vůz připojuje pomocí elektronicky řízené vícelamelové spojky, takže dozadu umí přenést až 50 % síly motoru.

Za příplatek je tu možné v rámci paketu M Technology mít ještě lepší podvozek, dvoudílné přední brzdy se čtyřpístkovými třmeny původem z plnotučných modelů BMW M či 19“ kovaná kola; standardem pro verzi M135 jsou 18“ kola.

BMW 120 BMW 120

Novinka bude na trhu někdy na podzim letošního roku. Zatím není známo, v jakých cenách. Stejně tak zatím nemáme zprávy o případné elektrické verzi.

Marek Bednář
Diskuze (50)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
7. 6. 2024 17:10
Re: Facelift
Přesně! Ta tam chybí už dlouho......
Avatar - pradeda777
7. 6. 2024 16:55
Re: Přední část...
Ono se tomu netřeba divit, vždyť už před léty pro své designové studio v Německu Korejci pokradli prémii ty nejšikovnější německé designery.... :-!
Avatar - twistedTSD
7. 6. 2024 09:50
Hmm
Jak píšou i ostatní, design je strašně generický, světlomety by se k BMW hodily užší a delší. Interiér zprasený po vzoru ostatních modelů a nějaká sympatická warm hatch verze s manuálem se taky nekoná, takže celkově nic moc zajímavého. Škoda.
6. 6. 2024 12:04
Re: Je to ešte BMW?
Proporcie auta sú celkom ok, akurát tie tvary mi nesedia, hrozne "stuctovateli".
6. 6. 2024 10:53
Re: Facelift
Výše uvedený názor má i spousta jiných lidí, to sis fakt nevšiml? :-)