Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové crashtesty: jen tři hvězdičky pro Dacii Logan

Libor Zezulka
Diskuze (41)
Organizace EuroNCAP rozbíjela velmi zajímavé vozy. Vedle nového Renaultu Clio se roztříštila i Dacia Logan, Mercedes-Benz třídy A nebo například nová trojka od BMW.

Na velmi zajímavou a různorodou skupinku rozbitých automobilů upozorňovala organizace EuroNCAP média se značným předstihem, neboť správně tušila, že na výsledky těchto crash testů čekají tisíce napjatých fanoušků i nervózních manažerů. Kromě Smartu ForFour a Fiatu Stilo prošly nárazovou zkouškou významné novinky jako nové BMW 3, Mercedes-Benz třídy A nebo velmi úspěšná dacia Logan.

Renault nenechal nic náhodě a znovu vyzkoušel odolnost modelu Vel Satis i absolutní novinky, nového generace Renaultu Clio. Čtyři z celkem sedmi zkoušených vozů získaly pět hvězdiček za bezpečnost posádky, pouze jeden automobil ovšem dosáhl na dvě hvězdičky za bezpečnost chodců. Nejhorším výsledkem v tomto kole crash testů jsou tři hvězdičky za bezpečnost posádky Dacie Logan.

Nyní blíže k jednotlivým výsledkům. V kategorii supermini se rozjely proti překážce dva vozy – Smart ForFour a nový Renault Clio. Renault Clio obstál tradičně velmi dobře při čelním (88%) i bočním nárazu (100%), ale zklamal devíti body (25%) za bezpečnost chodců. Čtyři hvězdičky a 80 procent za bezpečnost chodců je dobrý výsledek. Smart ForFour na výsledky clia nedosáhl.

Čelní náraz ohodnocených dvanácti body (75%) a boční náraz 13 body (72%) společně s bodem za připomenutí nezapnutých pásů vynesly forfouru čtyři hvězdičky za bezpečnost posádky. Pro chodce představuje forfour (nebo pět) podle EuroNCAP ještě větší riziko než clio, v této disciplíně získal automobil pouze sedm bodů, tedy 19%. Na nízké úrovni je rovněž ochrana dětí (37% = dvě hvězdičky).

Do kategorie malých rodinných vozů zařadilo EuroNCAP Dacii Logan, Mercedes-Benz třídy A a Fiat Stilo. Dacia Logan ve společnosti dražších konkurentů vybojovala tři hvězdičky za bezpečnost chodců s osmi body (50%) za čelní náraz a jedenácti body (61%) za náraz boční. Horší bodové hodnocení si logan vysloužil za slabší ochranu řidičových chodidel a zvýšený tlak na řidičův i spolujezdcův hrudník.

Riziko zranění hrozí rovněž od sloupku řízení. Za bezpečnost chodců dostala Dacia Logan pouze 5 bodů (14%), za bezpečnost dětí ovšem 31 bodů (63%). Druhým rozbitým vozem v kategorii malých rodinných vozů je Fiat Stilo. Jeho výsledky jsou nadprůměrné se čtyři hvězdičkami (69% - čelní náraz, 83% - boční náraz) za bezpečnost posádky, jednou (22%) za bezpečnost chodců a čtyřmi (76%) za bezpečnost dětí.

V roce 1999 získal Mercedes-Benz s třídou A čtyři hvězdičky (čelní náraz - 69%, boční náraz - 89%) ,takže měl s novou třídou A co zlepšovat. Podařilo se. Nové áčko výborně obstálo při čelním (94%) a ještě lépe při bočním nárazu (100%) a jako jediné získalo za 17 bodů (47%) dvě hvězdičky za bezpečnost chodců. Bezpečnost dětí byla ohodnocena 38 body (78%), tedy čtyřmi hvězdičkami. Výsledek nové třídy A byl jedním z nejlepších.

Nebýt nízkého hodnocení za bezpečnost chodců, zařadilo by se nové BMW 3 mezi absolutní elitu. Takto se muselo spokojit se stoprocentním bodovým ziskem za čelní náraz a 94% za boční náraz. Bezpečnost dětí vyčíslená na 39 bodů (80%) je velmi dobrá, ale zmíněnou bezpečnost chodců se čtyřmi body a 11% procenty si v Mnichově za rámeček určitě nedají.

Renault Vel Satis si zopakoval crash test po dvou letech, tentokráte s funkcí připomenutí nezapnutých bezpečnostních pásů u spolujezdce. Ta pomohla zvýšit hodnocení, ale celkový výsledek s pěti hvězdičkami za bezpečnost posádky (100 procentní bodový zisk si připsal Vel Satis za boční náraz) a slabou jednou hvězdičkou (pouze 6%) za bezpečnost chodců zůstává nezměněn.

Libor Zezulka
Diskuze (41)