Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové MINI oficiálně odhaleno!

Ladislav Čermák
Diskuze (143)

Automobilka BMW uvolnila oficiální informace o nové generaci MINI

Jednou z nejobletovanějších novinek letošní Paříže se bezpochyby stane nová generace stylového hot-hatche, nazvaného prostě MINI. Stávající generace si užívá fenomenálních prodejních úspěchů; zpočátku riskantní projekt se změnil ve velmi výnosný byznys a o nástupci je už dloho rozhodnuto. Protože kromě špičkové techniky má lví podíl na úspěchu MINI i expresivní design, nedaly se očekávat velké změny v tvarování. A ty také nenastaly. Jediné požadavky zněly: Vyšší výkon, minimální spotřeba paliva, více radosti z jízdy a přitom nižší emise.

Kolem málokteré očekávané novinky se strhávalo tolik diskuzí a špionážních fotografií, jako právě kolem MINI. Šikovní marketéři bouři kolem novinky ještě rozviřovali sérií autosalonových kombíků v různých úpravách. Tak jsme se postupem času z různých kusých informací, které vyvrcholily oficiálním odhalením fotografií s dosud částečně zamaskovaným autem před třemi týdny.

Design

vychází samozřejmě ve velké míře z křivek předchůdce. Celkovou délkou jej překonává o 60, resp. 61 mm (Cooper S), z čehož celých 35 mm připadá na prodlouženou přední sekci. Tu si vynutila montáž mechanicky složitějších, větších motorů a také nové předpisy o ochraně chodců při kolizi. Karoserie působí díky kolmějším oběma koncům o něco dospěleji, podobný efekt má i přestavěná příď. Novinkou jsou přední ukazatele směru, zabudované přímo v tělesech světlometů. Volitené mlhovky jsou v samostaných otvorech, umístěné jako "pihy krásy" přímo pod hlavními světlomety. Zůstaly charakteristické detaily, jako šestiúhelníkový tvar masky, velké oči, odklopná celá příď a podélný nasávací otvor pro plnící vzduch Coooperu S. Přímé porovnání odhalí, že světlomety jsou kulatější a dál od sebe, o něco více se šetřilo úhly a ozdobnými chromovými lištami a hrany jednotlivých detailů, jako např. koncových světel a zrcátek, se obrousily. Při pohledu zezadu vynikne větší rozdíl šířky "v ramenou" proti kabině.

Uvnitř

se neměnil základní styl, jinak vše ostatní je zcela nové. Topologové neopomenuli žádný nápad ke zlepšení využití daného prostoru, který se příliš nezměnil. Výsledkem je působivá kombinace prostorových geometrických objektů, vyvedených v kvalitních a příjemných materiálech. Zůstala a dále narostla možnost vysoké individualizace - kromě čtyř základních barevných schémat interiéru lze volit další čtyři v individualizačním programu Colour Line. Komu by to nestačilo, může volit dva odstníny koženého čalounění se zvýrazněným obstehováním. Zásadní změnou prošla i palubní deska. Povědomé prvky na nových tvarech také nezůstaly beze změn - velký rychloměr uprostřed palubovky je nyní ještě větší a obsahuje grafické rozhraní multimediálního centra. Klasičtější styl dostalo ovládání ventilace.

Motory

Prvními zástupci nové motorové rodiny z Hams Hall (Velká Británie) jsou dva čtyřválce 1598 cm3, první bez a druhý s přeplňováním. Oba motory jsou pod kapotou zabudovány otočené o 180°, takže výfuková strana je nyní vpředu. Konstrukce dělené klikové skříně se základovou deskou má kořeny v motorsportu a přináší výhody na straně hmotnosti motoru, v lepším akustickém projevu a nižších nákladech. Novinkou v segmentu Mini je olejové čerpadlo, řízené množstvím potřebného mazacího oleje. Odběr výkonu pomocných agregátů motoru byl o 160 W snížen a při 6000 ot./min tak bylo uspořeno asi 1,25 kW výkonu motoru. Díky tomu klesla spotřeba paliva asi o 1 %. Podobný efekt má vodní čerpadlo, které je v první fázi zahřívání motoru odpojeno, čímž šetří cennou energii a současně napomáhá rychlejšímu zahřátí katalyzátoru. Podobně jako u ostaních ostatních moderních agregátů byl i v tomto případě kladen důraz na minimalizaci vnitřních ztrát.

Atmosférický motor 1.6 (88 kW) se systémem Valvetronic

Zásadním rozdílem mezi oběma příbuznými motory je v hlavě válců. Pro nový MINI Cooper je připraven atmosférický motor s plně variabilním časováním ventilů vycházejícím ze systému BMW Valvetronic. V tomto případě je ovládán jak zdvih (u sacích od 0,2 do 9,5 mm), tak délka otevření ventilů, přičemž přestavení z minimálního otevření do maximálního je otázkou 300 ms. Díky tomu je škrtící klapka v sacím potrubí pro běžný provoz nadbytečná a byla jí v systému sání vyhrazena pouze úloha nouzového opatření pro případ poruchy Valvetronicu. V běžném provozu je škrtící klapka zcela otevřena, podtlak potřebný pro posilovač brzd je vytvářen vývěvou poháněnou řemenem od výfukového vačkového hřídele motoru. Vedle zdvihu sacích ventilů je plynule nastavováno také časování ventilů v rozsahu 70° natočení klikového hřídele (sací ventily) a 60° natočení klikového hřídele (výfukové ventily). Změna z jedné extrémní polohy do druhé trvá také nejvýše 300 ms. Pro rychlé reakce a složitost řízení byla použita 32bitová řídicí jednotka.

BMW slibuje díky použitým technologiím nejen živější reakce motoru, ale také o 12,5 % nižší spotřebu paliva v kombinovaném jízdním cyklu. Důležitým kritériem je také nezávislost vlastností motoru na kvalitě paliva. Elektronika je schopna přizpůsobit řízení spalování benzinu s oktanovým číslem 91 až 98. Základní atmosférický motor 1,6 dosahuje nejvyššího výkonu 88 kW při 6000 ot./min, maximální otáčky jsou stanoveny na 6500 ot./min. Již při 2000 ot./min je k dispozici 140 Nm točivého momentu a maximum 160 Nm pak motor nabízí ve 4250 ot./min.

Přeplňovaný motor s přímým vstřikem

MINI Cooper S dostane přeplňovanou variantu motoru 1.6 l, který navíc disponuje přímým vstřikováním paliva do válců. Nejvyšší výkon tohoto motoru patří ke špičkovým hodnotám této objemové kategorie, když 128 kW je k dispozici při 5500 ot./min. Točivý moment 240 Nm je možné využívat v pásmu od 1600 ot./min do 5000 ot./min, připomínajícím spíše vznětové motory. Při akceleraci lze krátkodobým zvýšením plnícího tlaku dosáhnout krátkodobého momentového maxima 260 Nm.

Přímé vstřikování benzinu je konstruováno podobně jako vstřikovací systémy common-rail u vznětových motorů. Společný tlakový zásobník je plněn vysokotlakým čerpadlem, poháněným od vačkového hřídele sacích ventilů. Ze zásobníku jsou vyvedeny větve ke vstřikovačům.Ty dopravují palivo přímo do spalovacích prostorů s neobvykle vysokým kompresním poměrem 10,5:1 (vzhledem k přeplňování). Konstrukce motoru počítá s tvorbou homogenní směsi a využití vnitřního chlazení motoru odpařujícím se palivem.

Novinkou je také použití turbodmychadla TwinScroll, které umožňuje podstatně rychlejší odezvu na požadavek dodávky plnícího tlaku. Na obou stranách turbodmychadla jsou komory společné vždy dvěma válcům, což vede v praxi ke omezení protitlaku výfukových plynů v nízkých otáčkách a vhodnějšímu využití tlakových pulzací pomocí turbodmychadla v nízkých otáčkách motoru. Plnící tlak 0,8 bar je k dispozici již při 1400 ot./min a v té chvíli je také otevírán přetlakový ventil, který jej nadále omezuje.

Turbodmychadlo, které je schopné dosahovat až 220 tisíc ot./min je i krátce po zastavení motoru chlazeno chladící kapalinou, kterou dodává přídavné elektrické čerpadlo.

V první polovině roku se dočkáme dalších dvou pohonných jednotek. Nové MINI One zaměstná premiérově čtrnáctistovku o výkonu 70 kW, nebude chybět ani moderní malý diesel, o němž zatím nic bližšího známo není.

Šestistupňové převodovky jako standard

Standardní počet převodových stupňů v novém MINI je šest, ať už v automatické nebo manuální převodovce. Automatická převodovka je vybavena režimem manuálního řazení tlačítky na volantu. Hydrodynamický měnič je přemosťován hned po rozjezdu, což podporuje sportovní vlastnosti i v případě automatické převodovky. Ve sportovním režimu je řazení méně ohleduplné k posádce, ale také o něco rychlejší. Ručně řazená převodovka bude používat dvě různé synchronizace; MINI Cooper S použije pro jedničku a dvojku dvoukónické synchrony, Cooper se spokojí s karbonovými třecími destičkami. Všechny převodové stupně včetně zpátečky jsou plně synchronizovány.

Za příplatek bude nabízen diferenciál se zvýšenou svorností, který zlepší přenos točivého momentu v zatáčkách nebo na horších površích.

Motokárový podvozek

Nové Mini má opět pohon předních kol, ale delší rozvor, širší rozchody kol, malé převisy karoserie a tužší karoserii. Nové elektromechanické řízení slibuje podle výrobce velmi dobrý kontakt řidiče s vozovkou. Účinek posilovače je závislý na rychlosti jízdy, ve srovnání s klasickou konstrukcí posilovače přináší úsporu 0,1 l benzinu na 100 km jízdy. Řidič může tlačítkem Sport zvolit ostřejší charakteristiku. Sportovní režim se projevuje i na charakteristice elektronického pedálu plynu.

Přední náprava vychází z osvědčené konstrukce McPherson, uložení hnacího agregátu je vyřešeno tak, že oba hnací hřídele kol mají stejnou délku. Vzadu je nová konfigurace zadní nápravy tvořená vlečenými rameny spojenými příčkou a dalšími dvěma rameny na každé straně, ovlivňujícími výslednou kinematiku odpružení.

V nabídce budou dvě úrovně nastavení podvozku. Standardní MINI Cooper bude komfortnější než předchůdce, naopak Cooper S je podvozkově sportovnější než dosud.

Vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 280 mm (294 mm Cooper S), vzadu jsou kotouče o průměru 259 mm. Součástí výbavy obou modelů jsou systémy ABS, EBD, CBC, ASC+T, DSC, podobně jako brzdový asistent, k dispozici je nově "Hill Assist".

Standardní rozměr sériových hliníkových kol je 15 palců, MINI Cooper obouvá pneumatiky 175/65 R 15, v nabídce jsou však také šestnáctipalcová a sedmnáctipalcové kola.

Ladislav Čermák
Diskuze (143)
15. 8. 2006 21:09
Re: STRČTE TY DUCHY DO BEDNY
Napsal jsi to tak chytře... :-) že s tím nemohu nesouhlasit :-) ... sakra. Myslím ale, že jste s dCim na MINI moc krutí... za ty "tři pruhy" přece MINI nemůže... a nejsou mezi mladejma jen ti opruhovaní... či opruzelí :-)
15. 8. 2006 18:40
STRČTE TY DUCHY DO BEDNY
bednu pak zabalte do celofánu a převažte mašličkou s nápisem - slepcům z lásky... a pak vlez do svého MINI :yes: a ukaž těm duchům, co je to styl. Dírou po suku jim potečou slzy... Tak především... Je tu prostě nějaké auto... které se jmenuje MINI. Z aktivních jezdců dnes málokdo pamatuje na jeho předchůdce, ale garantuju ti, že by ses divil, že se v tom vůbec dali převážet lidi... původní Mini... bylo revoluční mini autíčko, jak po technické tak po designové stránce... Samotná vizáž MINI... je než klasická malůvka dítěte, usilující namalovat tatínkovo auto... zhmotnělá vizionářským inženýrem. A - povedlo se. Malé, praktické, milé auto... Kdo dnes ví, že vyhrálo 3x Monte Carlo... Co je však důležité - původní Mini dokonale zapadlo do doby... motorizovalo mladou poválečnou populaci... Dnes... dnes již MINI nemá tyhle ambice. Dnes totiž jde o něco jiného. A o co, to ví dokonale BMW. Jde o to... připomenout ti to, co máš v srdci a nabídnout ti produkt - klenot. Klenot pro vrstvy, které nenosí po kapsách slonovinovou lžičku na kaviár. A to je velmi cenné. Je to auto pro inteligentní lidi s hlubokým srdcem, s velkou láskou v něm a s obrovským citem pro detail. Je dnes málo aut, která můžeš milovat pro jejich milé detaily... MINI je tím pravým. A má všechno, co má dobré auto mít. Mile dravý kukuč, široké rozkročení, dostatečný výkon... Brácho... zaklínám tě, jestli si necháš vnutit kacířskou myšlénku, že MINI je kýč... MINI není kýčem, MINI je totiž klíčem k tvé duši... tak ho miluj. Stojí o to. :yes: