Nové modré majáky na obzoru. Takto budou vypadat auta Inspekce silniční dopravy
Úřad s názvem Inspekce silniční dopravy, INSID, vznikl transformací Centra služeb pro silniční dopravu. Jejich auta budou mít modré majáky a modrostříbrné pruhy po stranách.
Snaha ministerstva dopravy došlápnout si na nadměrně kouřící neudržované diesely, která je znát v poslední době výrazněji, má formu kontrol emisí v provozu. Dosud u kontrol musí asistovat policie, protože technik mobilní stanice měření emisí není oprávněn zastavovat vozidla.
To se však brzy změní, jak říká představení grafiky na nových vozech INSID, Inspekce silniční dopravy, opatřených modrými majáky a reflexními pruhy. Grafiku představilo ministerstvo dopravy v prezentaci, v níž také informovalo o transformaci státní příspěvkové organizace s názvem Centrum služeb pro silniční dopravu na úřad.
Příspěvková organizace „provozuje tzv. mobilní jednotky, speciálně vybavené dodávky, jež jsou zároveň mobilními kancelářemi, které jsou k provádění kontrol po technické stránce plně vybaveny. Pracovníci těchto mobilních jednotek jsou vyškolení experti na celou oblast silniční dopravy,“ uvádí ministerstvo v prezentaci. Dodává, že pracovníci „nemají jakékoliv oprávnění k provádění kontrol“ – a to se právě vytvořením INSIDu změní.
Pro řidiče však vyvstane povinnost na jejich výzvu zastavit až ve chvíli, kdy to bude uvedeno v zákoně 361/2000 Sb. V něm § 79 konkrétně vyjmenovává, kdo a v jakých situacích je oprávněn zastavovat vozidla.
Součástí vybavení dodávek jsou např. kužely, pojízdné lehátko automechanika, mobilní váhy, elektrocentrála či umyvadlo – všechno k provedení důkladné kontroly. Sledovat se bude kromě technického stavu také hmotnost vozu, upevnění nákladu a u nákladních vozidel také např. dodržování povinných přestávek. Výsledkem může být například odeslání vozu na klasickou kamennou STK.

Celkem bude po Česku jezdit 22 takových jednotek, o jednu víc než dosud. „Počet jednotek rozšíříme ze současných 21 na 22, abychom pokryli celé území Česka, včetně nově zprovozněných dálnic,“ řekl webu zdopravy.cz ministr dopravy Martin Kupka. Nově vzniknou dvě speciální jednotky, tzv. mobilní STK, pro podrobnou kontrolu technického stavu.
Jaká auta se budou kontrolovat? Stejná jako dosud – ta, která inspektoři vytipují např. podle očouzené zádě či přímo dýmu z výfuku. Pak je samozřejmé, že jich víc než polovina měřením emisí neprojde.
„Nikdo se nebude zaměřovat na stará auta, u těch jsou navíc emisní limity dány rokem jejich homologace, nikoliv současnými normami. Podle našich zkušeností navíc kouřivost nekoreluje s věkem auta, ale spíše s jeho zanedbanou údržbou a nezákonným zásahem třeba do filtru pevných částic,“ řekl dále Kupka.