Nové Pagani Huayra Roadster BC: extrémní výkony za extrémní cenu
Italská automobilka Pagani představila jeden ze svých dosud nejúchvatnějších a současně nejdražších strojů: Huayra Roadster BC.
Pagani je dobře zavedený výrobce exkluzivních hypersportů, nový Roadster BC však posunuje laťku ještě výš – a to ve všech směrech. Začněme ale tím příjemnějším, což jsou technická vylepšení a dechberoucí parametry.
Pod kapotou je ukryt 6.0 litrový motor AMG V12, ze kterého se podařilo vydolovat 596 kW (810 k) a 1050 Nm točivého momentu. Oproti tradičnímu BC Kupé si tak Roadster celkem výrazně polepšil, neboť kupé nabídne „pouze“ 560 kW (761 k) a 1000 Nm točivého momentu. K navýšení výkonu měly výrazně přispět nová turbodmychadla, čtyři intercoolery nebo upravené sání.
Všechen výkon je jako již tradičně směřován pouze na zadní kola a to skrze sedmistupňovou sekvenční převodovku Xtrac s pouze jednou odlehčenou spojkou. Toto „jednospojkové“ řešení je však podle Pagani až o 35 procent lehčí, než běžnější dvouspojkové převodovky. Váha je přitom dalším působivým parametrem stroje, neboť pohotovostní hmotnost činí pouze 1217 kilogramů.
Pagani sice nezveřejnilo čas akcelerace z 0 na 100 km/h, nicméně kupé zvládá z 0 na 96 km/h za 2,5 sekundy a Roadster by neměl být o moc pomalejší. Huayra BC Roadster však není jen o jízdě po přímce, tohle auto je stavěné i na pořádně rychlé vymetání zatáček.
Podle výrobce totiž dokáže roadster vyvinout v zatáčkách přetížení až 1,9 G – pro srovnání, Bugatti Chiron zvládne jen 1,5 G. Svou roli v tom však hrají i pneumatiky Pirelli PZero Trofeo R, které byly vyvinuty ve spolupráci s automobilkou přímo pro tento model.
Extrémní stroj, který by měl být oficiálně představen na srpnovém Monterey Car Week, však provází i poměrně extrémní cena. Pagani plánuje výrobu pouze 40 kusů, přičemž jeden by měl vyjít na cca 3,5 milionu dolarů – v přepočtu tedy okolo 81,5 milionu korun.