Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové testy Euro NCAP: Suzuki Celerio získalo jenom tři hvězdy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (14)
Nejnovější sérii testů Euro NCAP absolvoval rovněž malý hatchback Suzuki Celerio, který se má na českém trhu objevit v prosinci 2014 a který získal jen tři hvězdy, zatímco elektromobil Tesla Model S jich má plný počet.

Nové testy Euro NCAP se stále více zaměřují na moderní asistenční systémy. Na to pak v celkovém hodnocení doplácí zejména jednodušší vozy jako je aktuálně Suzuki Celerio. Naopak Tesla Model S měla největší problém v podobě předčasného vyfouknutí airbagu spolujezdce.

Suzuki Celerio: Tři hvězdy

Špatné hodnocení přinesl malému vozu zejména výsledek v ochraně cestujících (61%), kde se díky chybějícímu hlavovému airbagu spolujezdce vyloučil z testu bočního nárazu na sloup.

crashtest suzuki tesla elektromobil euroncap novemodely crashtest suzuki tesla elektromobil euroncap novemodely

Ochrana dětí v autosedačkách vynesla výsledek 74 %. Důvodem bylo zejména vyhodnocení sil působících na krk a hrudník 3letého dítěte jako nadměrných a ochranu těchto oblastí těla jako špatnou.

V ochraně chodců (68 %) získal nárazník maximum bodů, naproti tomu přední hrana kapoty téměř celá poskytuje špatnou ochranu před poraněním pánve chodců. Povrch kapoty poskytuje ochranu dobrou nebo mezní s výjimkou špatných v oblasti A sloupků.

V oblasti bezpečnostní výbavy Celerio se získanými 38 % takřka pohořelo. Důvodem je kromě absence systémů autonomního brzdění a sledování jízdního pruhu, které by u něj snad nikdo ani neočekával, také chybějící omezovač rychlosti a připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pro zadní sedadla.

Euro NCAP 2014 - Suzuki Celerio
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2361%3674%2568%538%63%
Počet hvězd***


Tesla Model S: Pět hvězd

Testy absolvovala Tesla Model S 85kWh, která získala díky velmi dobrý výsledkům ve všech kategoriích pět hvězd. V kategorii ochrany cestujících získal 82 %, ochrana těla byla ve všech kategoriích vyhodnocena jako dobrá nebo dostačující. Výraznějším problémem se ukázalo předčasné vyfouknutí airbagu spolujezdce, v jehož důsledku nebylo dosaženo zabránění nárazu spolujezdce do palubní desky. Tesla tento problém vyšetřila a opravila chybu v softwaru. Vůz byl však penalizován.

crashtest suzuki tesla elektromobil euroncap novemodely crashtest suzuki tesla elektromobil euroncap novemodely

Oblast ochrany dětí získala Modelu S hodnocení 77 %, přestože za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte obdržel maximální počet bodů. Komisaři Euro NCAP byli nespokojeni se systémem vypnutí airbagu, které se provádí pomocí interface vozu, protože ten nemá dostatek jazykových mutací. Dalším důvodem k nespokojenosti je fakt, že dětskou sedačku pro skupinu I nelze, nebo jen velmi obtížně, nainstalovat na vnější zadní sedadla.

Tesla je vybavena tzv. aktivní kapotou, která zaručuje chodcům dostatečnou nebo mezní ochranu. Nárazník poskytuje ochranu převážně dobrou, stejně jako středová část přední hrany kapoty. Bezpečnost chodců byla celkem ohodnocena 66%.

Tesla obdržela za bezpečnostní hodnocení 71 % především vzhledem k tomu, že není vybavena systémem autonomního brzdění.

Euro NCAP 2014 - Tesla Model S
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3182%3877%2466%971%77%
Počet hvězd*****


Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014)
2014Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (14)
7. 11. 2014 23:05
Sledovat počet hvězd?
Blbost. Jejich konečný počet už vůbec neodráží skutečnou bezpečnost auta pro posádku uvnitř. O výsledku kolize pro posádku rozhoduje defakto jen jedno - tuhost karoserie. A ta je tady podle fotografie vynikající. A-sloupky se vůbec nezdeformovaly, celá kabina krásně drží tvar. Hvězdičky v crash testech Euro NCAP se staly čímsi úplně mimo realitu. K tomu ani nejsou férové - auta jsou rozdělena podle nějakých pofidérních kritérií do kategorií v rámci kterých jen prý lze podle hvězd srovnávat. Ale u hvězdiček se "číslo kategorie" ani přepočet mezi nimi neuvádí. Neřeknou "3 hvězdičky u Passatu rovná se 5 hvězdiček u Fabie".
7. 11. 2014 08:52
Re: a zas
ok
Avatar - Ada je zase tady
6. 11. 2014 21:39
Re: Tesla za 2 mega vs Fabia za 1/4 mega
Tesla je prima. Dojede to v zimě bez nabíjení z Plzně do Ostravy a zpět? Ne? Tak proč se o tom vůbec mluví... :no: :no: :no:
Avatar - pumpkin
6. 11. 2014 21:37
Aha, ono to existuje...
...ja že si topper ten názov Celerio vymyslel. >:-[] Ale nie, len teda neverím že by to mohlo mať v Európe úspech, podobne ako Spacestar. Jednoducho neeurópsky orientované modely.
6. 11. 2014 18:54
Re: a zas
Aby mohli hodnocení "opravit", budou muset nejspíš provést nový test. Ne se jen spolehnout na slovo výrobce. Informují o tom a to je podstatné.

V uvozovkách, protože tam myslím to staré zůstane a nové bude samostatně. Viz Mégane, kde byl myslím problém s upozorněním na nezapnuté pásy - bylo textové a nebylo dostupné ve všech jazycích. To je stálo hvězdu.