Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové TVR je připraveno na zářijovou premiéru. Co můžeme od britského sporťáku čekat?

David Bureš
Diskuze (2)
Britský výrobce drsných sporťáků se vrací. Nový model navržený slavným Gordonem Murrayem díky pětilitrovému osmiválci zrychlí z 0-100 km/h za méně než čtyři sekundy.

Automobilka TVR u nás možná tolik známá není, v domovské Velké Británii ale patří mezi legendy. Letos se po letech konečně vrací, když svůj zcela nový automobil představí na zářijové akci Goodwood Revival při příležitosti oslav 70 let od založení této značky. Ještě před premiérou na veřejnost pronikají další a další informace o novém autě, s odkazem na někdejší Griffith zatím přezdívaném Griff.

„Bude to spíše Aston Martin než Lotus. Cílem je sportovní gran turismo,“ prohlašuje o novém modelu Les Edgar, současný majitel TVR, a to přestože vůz bude velice lehký. Přestože bude poháněn mohutným pětilitrovým vidlicovým osmiválcem, bude i s výbavou vážit méně než 1.250 kilogramů. Přesná hodnota výkonu zatím známá není, TVR ale chce nabídnout přes 400 koní na tunu, což bude znamenat přes 500 koní (368 kW).

Kombinace lehké váhy a silného motoru bude znamenat velice zajímavé jízdní schopnosti. Z 0-100 km/h zrychlí za méně než čtyři vteřiny a pojede 321 km/h. A hlavně má dobře jezdit, což má zajistit mimo jiné aerodynamika s přítlačným efektem z pera slavného Gordona Murraye. Zároveň ale Griff má být pohodlný, proto použije menší kola a pneumatiky s vyšším profilem.

Díky Murrayovi vznikl samotný základ automobilu, využívá totiž jeho myšlenky iStream, která má přinést nízkou váhou vozu i nízkou cenu. Díky tomu má Griff stát asi 90.000 liber, tedy 2,7 milionu korun. Auto bude postaveno kolem kostry z ocelových trubek obklopující motor nebo kabinu, kterou doplňuje sendvičová struktura z karbonových vláken a hliníkové polorámy vpředu a vzadu. Karoserie je pak zkonstruována z karbonových panelů.

Navzdory přiblížení se Aston Martinům však TVR stále bude mít něco z Lotusů. Velký osmiválec bude zkombinován s šestistupňovou manuální převodovkou, což pravověrné fanoušky jistě potěší. Zároveň bude puristický i z hlediska elektroniky. „Vyhnuli jsme se nabídnutí přehršle elektroniky. Je drahá a někdy i nespolehlivá,“ tvrdí dnešní majitel automobilky s odkazem na někdejší problém TVR, vysokou nespolehlivost. Proto byla technika pro Griff pečlivě vybírána i s důrazem na to, aby fungovala.

Přestože auto bude v mnoha ohledech srovnáváno s Porsche 911, Edgar zdůrazňuje. Že TVR rozšiřuje aktuální trh se sportovními vozy a chce nabídnout něco unikátního. Novinka si tak uchová charakter „auta pro tvrdé chlapy“ známý z někdejších TVR. Zároveň ale šéf značky přiznává, že k některým ústupkům muselo dojít. „Nemohli jsme jen začít prodávat Sagaris. Lidé změkli současnými vozy, jejichž nastavení z vás dělá boha,“ přiznává Edgar.

TVR už zveřejnil první snímky nového vozu, který bude představen 8. září, a tak už máme dobrou představu o tom, jak bude vypadat. Celková silueta naváže na předchůdce, design bude velice jednoduchý, TVR chtělo dle Edgara nabídnout nadčasové křivky. Zajímavostí budou do boků vytažené koncovky výfuku, vzadu se máme těšit na „hodně aerodynamických prvků.“ Vnitřek bude pak ve znamení digitálního přístrojového štítu, chybět nebude ani obrazovka multimediálního systému.

Po letošním představení mají být první auta předána k zákazníkům v roce 2018. O výrobu se postará nově vybudovaný závod v Blaenau Gwent ve Walesu. TVR se tak vrací po 11 letech, výrobu ukončilo v roce 2006. Tehdy jej však vedl ruský majitel Nikolaj Smolenskij, od něhož firmu v roce 2013 koupili dnešní majitelé, Les Edgar a John Chasey.

David Bureš
Diskuze (2)
12. 7. 2017 23:23
Re: Držím palce
Hlavně jim přeju, ať se to prodává.
Avatar - CHerokee
12. 7. 2017 12:38
Držím palce
Moc jim to přeju. Jejich auta se mi líbila. A teď pořádný 8 válec! Žádný elektro paskvil. Jen tak dál!