Novopečení řidiči možná dostanou řidičský průkaz na zkoušku
Když se pak motorista po určité období chová slušně, pak teprve může jezdit stejně rychle jako zkušenější kolegové a jeho průkaz je v podstatě „plnohodnotný“. Cílem změny zákona je omezení nehodovosti u mladých motoristů.
Čísla varují
Důvodem k přemýšlení o změnách v legislativě jsou nepříznivé statistiky dopravní nehodovosti. Dle statistik Besipu loni zemřelo na silnicích celkem 200 lidí ve věku od 15 do 26 let. To je takřka čtvrtina celkového počtu. Až 70 procent smrtelných dopravních nehod má na svědomí překračování povolené rychlosti. A trend není příliš příznivý – zatímco v západní Evropě fatálních nehod mladých ubývá, ve zbytku kontinentu je tomu právě naopak. Jak uvedla psycholožka Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu, novopečení řidiči se na silnici nechají častěji unést opojením z rychlosti. „Mladí lidé na silnicích více riskují, protože jsou impulsivnější,“ podotkla psycholožka. Právě to je důvod, proč si Ministerstvo dopravy ČR dalo zpracovat materiál pojmenovaný Transport With Sense And Tact, aneb „TWIST“. Právě z něj vycházejí následující doporučení:
Co má změnit nový zákon o autoškolách? |
Řidičský průkaz se bude vydávat nejprve na zkoušku |
Během "zkouškové doby" řidič nesmí spáchat větší množství přestupků |
Nový systém školení řidičů z povolání |
Nový systém zkoušení v autoškolách |
Tresty během "zkouškové doby" budou přísnější |
Závažné opakované porušení předpisů ve "zkouškové době" může znamenat odebrání řidičáku už nadobro |
Omezení pro mladé lidi za volantem má v Evropě různé podoby. Zatímco v Německu nemohou motoristé do 21 let usednout za volant ani se zlomkem promile alkoholu v krvi (ostatní mají povoleno 0,5 promile) a nesmí spáchat více než dva malé přestupky za dva roky, v některých státech EU jdou opatření ještě dál. Například v Polsku a ve Francii existuje přechodné období, během něhož musí řidiči dodržovat sníženou povolenou rychlost. Španělsko omezuje rychlost začátečníků dokonce i na dálnicích, kde mohou cestovat maximálně 80 kilometrů v hodině. Svůj řidičák v těchto zemích lidé dostávají na zkušební období. Pokud se během něj chovají slušně, teprve pak se z nich stávají plnohodnotní řidiči.
Osvěta nestačí?
Ministerstvo dopravy se již dříve zaměřilo na začínající a budoucí řidiče, tedy žáky středních škol, s projektem The Action (www.theaction.cz). Ten ukazuje nevybíravým způsobem, jak vážné dopravní nehody změnily život jejich účastníkům. The Action už shlédlo dosud přes 40 tisíc studentů. Kromě tohoto programu se Česká republika připojuje do kampaně WHO zaměřené na mladé řidiče.
Ovšem taková osvěta podle čísel ministerstva zřejmě nestačí. Než se vůbec uchytí a středoškoláci dorostou do věku, kdy budou usedat za volant, je třeba podle odborníků z ministerstva pracovat se současnou mladou generací. Řidiči v kategorii do 24 let způsobí na českých vozovkách dvakrát více nehod, než ostatní. A právě to nahrává změnám v návrhu nového zákonu o autoškolách.
Odborník jásá, mladý řidič tolik ne...
Ne všichni motoristé jsou však eventuálním zpřísněním zákona nadšeni. „Je to diskriminace,“ míní Marek Kučera z Prahy o eventuální možnosti zpřísnění pravidel pro mladé za volantem. „Však by stačilo, kdybychom se alespoň občas vídali na silnicích s hlídkami. Na některých místech republiky se v podstatě vůbec neobjevují, jinde zase stojí tradičně. Takže není problém se „naučit“ každou trasu a porušovat pravidla bez většího rizika postihu,“ dodává s tím, že například snížená maximální povolená rychlost u těchto motoristů by brzdila provoz a byla naopak ohrožením pro ostatní motoristy.