Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novopečení řidiči možná dostanou řidičský průkaz na zkoušku

Václav Pavlečka
Diskuze (97)
Nový zákon o autoškolách možná přinese tvrdší tresty pro začínající řidiče. Česko by se tak mohlo přidat k dalším zemím v Evropě, které udělují řidičské průkazy jen na zkoušku.

Když se pak motorista po určité období chová slušně, pak teprve může jezdit stejně rychle jako zkušenější kolegové a jeho průkaz je v podstatě „plnohodnotný“. Cílem změny zákona je omezení nehodovosti u mladých motoristů.

Čísla varují

Důvodem k přemýšlení o změnách v legislativě jsou nepříznivé statistiky dopravní nehodovosti. Dle statistik Besipu loni zemřelo na silnicích celkem 200 lidí ve věku od 15 do 26 let. To je takřka čtvrtina celkového počtu. Až 70 procent smrtelných dopravních nehod má na svědomí překračování povolené rychlosti. A trend není příliš příznivý – zatímco v západní Evropě fatálních nehod mladých ubývá, ve zbytku kontinentu je tomu právě naopak. Jak uvedla psycholožka Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu, novopečení řidiči se na silnici nechají častěji unést opojením z rychlosti. „Mladí lidé na silnicích více riskují, protože jsou impulsivnější,“ podotkla psycholožka. Právě to je důvod, proč si Ministerstvo dopravy ČR dalo zpracovat materiál pojmenovaný Transport With Sense And Tact, aneb „TWIST“. Právě z něj vycházejí následující doporučení:

Co má změnit nový zákon o autoškolách?
Řidičský průkaz se bude vydávat nejprve na zkoušku
Během "zkouškové doby" řidič nesmí spáchat větší množství přestupků
Nový systém školení řidičů z povolání
Nový systém zkoušení v autoškolách
Tresty během "zkouškové doby" budou přísnější
Závažné opakované porušení předpisů ve "zkouškové době" může znamenat odebrání řidičáku už nadobro

Omezení pro mladé lidi za volantem má v Evropě různé podoby. Zatímco v Německu nemohou motoristé do 21 let usednout za volant ani se zlomkem promile alkoholu v krvi (ostatní mají povoleno 0,5 promile) a nesmí spáchat více než dva malé přestupky za dva roky, v některých státech EU jdou opatření ještě dál. Například v Polsku a ve Francii existuje přechodné období, během něhož musí řidiči dodržovat sníženou povolenou rychlost. Španělsko omezuje rychlost začátečníků dokonce i na dálnicích, kde mohou cestovat maximálně 80 kilometrů v hodině. Svůj řidičák v těchto zemích lidé dostávají na zkušební období. Pokud se během něj chovají slušně, teprve pak se z nich stávají plnohodnotní řidiči.

Osvěta nestačí?

Ministerstvo dopravy se již dříve zaměřilo na začínající a budoucí řidiče, tedy žáky středních škol, s projektem The Action (www.theaction.cz). Ten ukazuje nevybíravým způsobem, jak vážné dopravní nehody změnily život jejich účastníkům. The Action už shlédlo dosud přes 40 tisíc studentů. Kromě tohoto programu se Česká republika připojuje do kampaně WHO zaměřené na mladé řidiče.

Ovšem taková osvěta podle čísel ministerstva zřejmě nestačí. Než se vůbec uchytí a středoškoláci dorostou do věku, kdy budou usedat za volant, je třeba podle odborníků z ministerstva pracovat se současnou mladou generací. Řidiči v kategorii do 24 let způsobí na českých vozovkách dvakrát více nehod, než ostatní. A právě to nahrává změnám v návrhu nového zákonu o autoškolách.

Odborník jásá, mladý řidič tolik ne...

Ne všichni motoristé jsou však eventuálním zpřísněním zákona nadšeni. „Je to diskriminace,“ míní Marek Kučera z Prahy o eventuální možnosti zpřísnění pravidel pro mladé za volantem. „Však by stačilo, kdybychom se alespoň občas vídali na silnicích s hlídkami. Na některých místech republiky se v podstatě vůbec neobjevují, jinde zase stojí tradičně. Takže není problém se „naučit“ každou trasu a porušovat pravidla bez většího rizika postihu,“ dodává s tím, že například snížená maximální povolená rychlost u těchto motoristů by brzdila provoz a byla naopak ohrožením pro ostatní motoristy.

Václav Pavlečka
Diskuze (97)
Avatar - BikerArny
21. 9. 2007 13:46
Policajti nedělaj svoji práci
Není to ani o tom, že je někdo začátečník, ani že jsou nízký tresty, jde hlavně o to, že člověk nevidí cajty jak je rok dlouhej. Já jsem začátečník mám najeteto 10000 km a policajty jsem potkal na silnici 3x (nepočítám cajty s plácačkou na přechodu) jednou odkláněl provoz od centra Jihlavy, další chrápali ve Fabii v Kočím a ty poslední měřili rychlost v Pardubicích na okraji města.

PS: Ještě k těm posledním, jel jsem na mašině na výjezdu z Pardubic, u nich jsem měl 120km/h (nejsem na to hrdej, ale pro názornost) v místě kde se má jezdit 50km/h a oni mě úplně ignorovali.
Když tohle dělaj celou směnu a další den znova,... tak se nedivme, že tu máme tolik splašenejch lidiček v BMW a Golfech.

PPS: Normálně jezdím slušně, tam jsem spěchal.
Avatar - scooter_x (AlkoholixXx)
17. 9. 2007 19:31
Re: Vždyť je to jedno...
Cim silnejsi tim lepsi...hm...Souhlasim s Tebou, ale dodavam, ze pouze v Tvym vyctu vykonu. Je pravda, ze je mnohem bezpecnejsi (za stejne situace) predjizdet (odbocovat, vjizdet na hlavni z vedlejsi, nejizdet na dalnici,...) se silnejsim vozem, protoze kdyz to budes opravdu potrebovat, slapnes mu na krk a on Te z toho vytahne. Proto osobne mam radsi silnejsi auta, je v nich rezerva, kterou nemusis vyuzit, a obvykle to ani nedelam, ale kdyz potrebuju, je to proste k dispozici. U 44kW motoru, byt treba v malem lehkem aute, vykonova rezerva proste neni, takze smerem vpred me nic nevytahne. Jedna unikova cesta z jakekoli nahodne situace tu proste neexistuje. A nekdy je kazda mozna cesta uplne zlata... :yes:
Avatar - scooter_x (AlkoholixXx)
17. 9. 2007 19:25
Re: Blbost
Presne! Na dalnici si zkusis maximalne tak odolnost vuci usinani, je to hrozne jednotvarna jizda, i kdyz je provoz a menis pruhy. To ze jedes klidne 15O po rovine Te nic nenauci. Nejlepsi jsou okresky s malo provozem, hodne zatackama, clenitym terenem, tam se ucis brzdit do zatacek, cvicis svuj odhad vzdalenosti, testujes najezdovou rychlost, zkousis si jizdu dynamickou i uspornou. Tam vyraz! :yes:
Avatar - scooter_x (AlkoholixXx)
17. 9. 2007 19:16
Re: FORMULE ZELENÁČ
Souhlasim s tou myslenkou, ze by bylo potreba spis zprisnit vydavani ridicaku. Auto si dneska koupi kdokoli. Kazdopadne je to ale v hlave. Kdyz je nekdo ko.ko.t, tak si stejne bude jezdit jako ko.ko.t, at se budem snazit sebevic...Pouziju motto jednoho kamarada odtud : "Speed doesn´t kill, driving like an idiot does" !!! Tohle by si meli uvedomit vsichni od 18letejch kluku s mokrym ridicakem pres 35lety zbohatliky v silny kare po 70duchodce ve 105ce. Rychlost sama o sobe nezabiji, proto nema smysl ji omezovat, chce to vic praxe v autoskolach, prisnejsi a duslednejsi pripravu. A pak posledni clanek, trochu rozumu v hrsti od samotneho ridice. A pujde to, to vite ze jo ;) :yes:
17. 9. 2007 09:26
Re: DeMentalita
To bych chtel videt jak koupi za 15 tacu HF Integrale, muzes mi dat kontakt, vzhledem k tomu, ze je to prinejmensim desetina ceny toho auto z toho usuzuju, ze pekne blbe kecas... Jo kdybys rek HF Turbo, tak bych ti to mozna uveril, ale i tak by to za tech 15 tacu byl naprosty vrak..