Nový Citroën C5 X je tu! Neobvyklý crossover nabídne jen benzinové motory
Očekávaný nástupce Citroënu se konečně představuje. Dostupný bude jen s benzinovými motory, vyrábět se bude v Číně, a to i pro Evropu.
Citroën se v Evropě po letech vrací do segmentu střední třídy. V roce 2017 ukončený model C5 nahrazuje vůz nazvaný C5 X, který se bude prodávat po boku SUV C5 Aircross. Automobil chce kombinovat prvky tří světů, sedanu, SUV a kombíku. V jiné karosářské verzi ani nabídnut nebude. Po vzoru ostatních Citroënů chce zaujmout komfortem.
Potvrdily se tak zprávy, že Citroën se nově bude chtít prezentovat v segmentu střední třídy velice nezvyklým automobilem. Generální ředitel značky Vincent Cobée říká, že Citroën vždy navrhoval neobvyklé vozy, čehož má být C5 X příkladem. Vedení zároveň věří, že takový automobil má šanci zaujmout v kategorii, o níž nejen v Evropě v posledních letech klesá zájem. Cobée tvrdí, že existují zákazníci, kteří po usednutí do SUV zjistili, že takové auto už nepotřebují. Respektive, že chtějí něco s vyšším posazem, ale elegantnějším stylem. A právě to má nabídnout C5 X. Mimochodem šéf značky o něm ani nemluví jako o crossoveru, ale jako o další evoluci sedanu.
Příď svým motivem „motýlích křídel“ navazuje na kompaktní hatchback C4, zatímco silueta kombinující prvky sedanu a kombi navazuje na dřívější koncept CXperience z roku 2016. Střešní spoiler spolu s delším zadním převisem vůz opticky prodlužuje, dynamiku dodává i rychle klesající zadní okno.
Nová vlajková loď Citroënu je mimochodem dlouhá 4.805 mm, široká 1.865 mm a vysoká 1.485 mm, s rozvorem 2.785 mm. Za návrhem stojí tým Pierra Leclercqa, který k Citroënu nastoupil v roce 2018. Předtím působil u Kie nebo BMW. Jméno pak odkazuje nejen na předcházející C5, ale také dřívější modely značky jako XM či CX.
Interiér využívá digitální přístrojový štít a dotykovou obrazovkou multimediálního systému s úhlopříčkou 12 palců. Infotainment My Citroën Drive Plus je zcela nový, je inspirovaný světem chytrých telefonů, díky čemuž mimo jiné umožňuje aktualizace vzduchem, bez nutnosti navštívit servis. Specialitou bude i head-up displej s promítáním informací přímo na čelní sklo.
Pierre Leclercq zdůrazňuje, že kabina má být minimalistická, jednoduchá a nekomplikovaná. Zaujmout má také bohatým prostorem, konkrétně místo na zadních sedadlech má být jedno z největších v daném segmentu. Vzdušnosti má pak pomáhat bohaté prosklení. Zavazadelník podle Citroënu poskytne objem 545 litrů.
Citroën C5 X bude nabídnut výhradně s benzinovými motory, které však automobilka zatím neupřesnila. Na vrcholu nabídky bude stát plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 165 kW, známý z C5 Aicross. Doplní ho však i další dvě, blíže nespecifikované zážehové jednotky. Naopak turbodiesely C5 X vůbec nenabídne. Naopak do budoucna není vyloučen příchod elektrického derivátu, záviset však bude i na zákaznickém zájmu.
Jak bývá u francouzská značky zvykem, nová C5 X bude chtít oslovit i svým pohodlím. Slibuje pohodlné sedačky, snadno ovladatelný infotainment nebo bohatý prostor. Jako první model pak použije aktivní podvozek Citroën Advanced Comfort. Ten nově kombinuje už dosud známé progresivní hydraulické dorazy s aktivním odpružením.
Nový Citroën C5 X se začne prodávat v druhé polovině roku 2021. Konkrétně v Evropě se objednávky začnou přijímat v říjnu a první kusy k zákazníkům dorazí před koncem roku. O výrobu se postará závod v čínském Čcheng-tu, a to rovněž u vozů pro Evropu. Automobilka to vysvětluje zákaznickým zájmem o vozy segmentu D, který je na čínském trhu zhruba třikrát vyšší než na starém kontinentu.