Nový Fiat Panda: Vše co už víme
Fiat chystá pro letošní frankfurtský autosalon premiéru třetí generace modelu Panda. Úspěšné ingredience (Panda je nejprodávanějším minivozem v Evropě) není třeba měnit, a proto se nová Panda nebude od té předchozí tolik lišit.
Podobné zůstanou například tvary nové Pandy, i sám hlavní designér vozu Mauro Pierallini přiznal, že při jeho tvorbě neměnili jádro, ale pouze provedení.
Fotografie z výrobní linky nové Pandy a skici z patentových spisů naznačily, že nová generace italského minivozu použije designové prvky z většího Fiatu Uno, vyráběného v Brazílii.
Celkový charakter vysoké karoserie bude zachován, obě generace italského minivozu se budou podobat především z bočního pohledu. Také nová generace Pandy bude mít trojici bočních oken a vysoko umístěné, svisle postavené zadní světlomety. Třetí okno však bude zakulacené, zadní světla budou kratší a budou zřejmě součástí pátých dveří.
Mohutné podběhy kol vypadají prakticky totožně s Unem a přispějí k robustnějšímu vzhledu nové Pandy.
Třetí generace si i přes nárůst rozměrů do všech směrů zachová podvozek s rozvorem o délce 2,3 metru (pochází z Fiatu 500), zvětší se tak hlavně přední a zadní převis. Cestujícím na zadních místech se vůz pokusí nabídnout více podélného prostoru díky tenčím opěradlům předních sedadel. Příčně si cestující příliš nepolepší, nárůst do šířky mají mít na svědomí především tlustší dveře, zvyšující pasivní bezpečnost auta.
Uvnitř najdeme plochy lakované stejnou barvou jako karoserie, což je prvek převzatý z luxusnějšího Fiatu 500. Velká odkládací schránka před spolujezdcem zase odkazuje na původní Pandu. Originální vůz zřejmě připomenou i některé retro prvky interiéru.
Zatímco současná generace Pandy vznikla spoluprácí studií Bertone a I.DE.A, tu novou tvořilo designérské oddělení Fiatu, Fiat Centro Stile.
Zavazadlový prostor by měl pojmout o několik desítek litrů více (Panda druhé generace nabízí objem 200 litrů), potěší dělené zadní sedadlo či příplatkové sklopné opěradlo sedadla spolujezdce.
Nabídku motorů doplní nové dvouválcové jednotky 0,9 TwinAir v atmosférické a přeplňované verzi (48 resp. 62 kW), silnější dvouválec pak i s možností spalování CNG (59 kW). Tyto motory by měly dosáhnout kombinované spotřeby 4,2 l/100 km.
Ze současné generace bude použit zážehový čtyřválec o objemu 1,2 litru (50 kW), který bude nabízen i s možností spalování LPG, a turbodiesel 1,3 (55 kW). Všechny motory v nové Pandě mají být doplněny start-stop systémem.
Mezi prvky příplatkové výbavy mají patřit položky jako je vyhřívání sedadel, navigace či později také systém zamezující najetí do vozu vpředu. Bezpečnostní výbava by měla být poměrně bohatá, obsahovat bude čtveřici airbagů či ESP (zatím není jasné, zda jej dostanou všechny modely). Cílem jsou prý čtyři hvězdičky v nárazových testech Euro NCAP. Druhá generace Pandy v roce 2004 získala tři hvězdičky.
Prodej nové Pandy začne v únoru 2012. Zatímco výroba současné generace probíhá v polských Tychách, ta nová se bude vyrábět v italské továrně Pomigliano d’Arco nedaleko Neapole, kde se dříve stavěly vozy značky Alfy Romeo.
V budoucnu se nabídka rozšíří i o verzi s pohonem všech kol a terénní provedení Cross.