Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Fiat Punto – první fotografie a informace

Ondřej Láník
Diskuze (55)
Důkladný facelift Punta přináší nejen nový vzhled, ale také moderní motory a převodovky...

Stále ještě italský Fiat zatím nevyřešil koncernovou krizi, avšak inovace jednotlivých modelů přicházejí v čím dál kratších intervalech. Alespoň teoreticky by tato cesta mohla vést od červených k černým číslům v celkové ekonomické bilanci firmy.

Nyní po čtyřletém životě druhé generace Punta, přichází další důkladný facelift, který jako by se vracel k oblejším tvarům prvního Punta. V roce 1999 představené druhé vydání Punta, mělo nekompromisně ostré rysy a z původního známého a populárního základu se stal moderní neokoukaný kompakt. Nejpatrnější změny, v právě představené verzi, se dotkly přední části, kde byly nízké obdélníkové světlomety nahrazeny rozměrnějšími kruhovými reflektory, sdruženými pod společným krycím sklem do světlometu. Nové jsou oblejší nárazníky a větší maska s velkým logem. Vzadu jsou nyní větší koncové svítilny, jejichž část je umístěna na výklopném víku 5. dveří. Boční profil je prakticky shodný s původní druhou generací Punta.

Nový vzhled Punta je provázen i technickými novinkami, které na první pohled nevidíte. V široké nabídce motorů jsou nyní i moderní diesely common-rail druhé generace 1.3 Multijet 16 V a 1.9 Multijet 8 V, hned dvě automatické převodovky (Dualogic a Speedgear), elektrický posilovač řízení, nebo v této třídě neobvyklá dvouzónová klimatizace.

Malý diesel s nejnovějším systémem vstřikování common-rail, montovaný i do nového Punta, je právě to, co může italskou automobilku dostat z jejích vážných problémů. Může to být totiž argument proti silné německé a francouzské konkurenci. Italští konstruktéři získali z 1251 cm3 objemu motoru 51 kW maxima výkonu při 4000 ot/min a největší točivý moment 180 Nm při 1750 ot/min. Kompaktní motor (délka 50 cm, výška 65 cm) je také lehký (130 kg). Motor konstruovaný na životnost 250.000 km má prodloužené intervaly výměny oleje na 30.000 km a už dnes splňuje emisní normu Euro 4, která bude platit až v roce 2006. Nejvyšší rychlost Punta je s tímto agregátem 164 km/h, na stovku zrychlí za 13,4 s. Kombinovaná spotřeba nafty činí příznivých 4,5 l/100 km.

Co zůstává v Puntu zachováno je velký vnitřní prostor pro cestující, který řadí Punto na horní hranici této třídy a stejně tak jako velkorysý rozměr zavazadlového prostoru - 297 l (5 dv. verze). I nadále je patrná snaha odlišit charakter 3 a 5 dveřové verze, když ta první má mít více sportovní nádech, zatímco ta druhá je praktičtější a elegantnější. Tomu mají odpovídat detaily vnějšího designu, v interiéru pak materiály a odlišné prvky na přístrojové desce. Celkové vnější rozměry se změnily jen nepatrně (nyní jsou 3,84 x 1,66 x 1,48 m), pětidveřová varianta je o něco delší (celkem měří 3,86 m).

Nové Punto je k mání jako 3 a 5 dveřové, pod kapotou je výběr z osmi motorů (1.2 8v - 1.2 16v - 1.4 16v - 1.8 16v - 1.3 Multijet - 1.9 Multijet - 1.9 JTD - 1.2 8v benzín+metan), čtyř manuálních (5 a 6 rychlostních) a dvou automatických převodovek, osm úrovní vybavy (Actual, Active, Sound, Dynamic, Class, Emotion, Sporting, HGT) a třináct barev karosérií.

Podrobný popis nového Punta přineseme v některém z nejbližších magazínů v rubrice Představujeme.

Ondřej Láník
Diskuze (55)