Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nový Mercedes-Benz GL (X166): První jízdní dojmy

Ladislav Čermák
Diskuze (9)
Minulá generace GL se v Česku prodávala nadmíru dobře. Druhá má nakročeno minimálně ke stejným číslům, je totiž o hodně lepší.

Ačkoliv se nejvíc Mercedes-Benzů GL prodá v USA, Česko na velká a luxusní SUV slyší a zdejší trh jich celosvětově pojme desáté největší množství. Ultimativně totiž kombinují prestiž, prostor a terénní potenci s komfortem blížícím se sedanům třídy S. A společenskou nadřazenost vyjadřují ještě lépe, než sice opulentní, ale příliš nízké sedany.

Nová generace se proti ostře řezanému předchůdci vydala módnějším směrem, trochu se zakulatila a podle očekávání narostla. Díky lepším materiálům a pečlivé dietě však zároveň shodila 90 kg, na čemž se kromě jiného podílely jak hliníkové blatníky a kapota, tak třeba hořčíková příčná výztuha pod palubní deskou.

Menu se musí obejít bez přetechnizovaného vznětového osmiválce, částečně jej nahradil na 190 kW/620 N.m posílený třílitrový šestiválec 350 Bluetec, zatím jediný diesel v nabídce. Benzin nyní spaluje přímovstřikové V8 biturbo ve dvou zdvihových objemech. Pro GL 500 má 4,7 l, pro vrcholné GL 63 AMG potom 5,5 l. Američané se mohou těšit na verze GL 450 a 550, přičemž v obou případech jde rovněž o V8 4,7 l, naladěné na různé výkony. Sestavení podvozku slabší z nich je specifické pro tamější klidnější provoz, silnější se podobá evropské pětistovce.

Standardem je sedmistupňový automat druhé generace 7G-tronic Plus s integrovanou rozvodovkou pohonu všech kol, pro AMG přepracovaný a posílený. Dokoupit lze ON&OFFroad paket se závěrem centrálního diferenciálu a dvoustupňovou redukční převodovkou. Zde je znát posun ve filozofii, protože dosavadní generace GL měla tuto výzbroj včetně závěru zadního diferenciálu (ten už nezískáte vůbec) standardně. Nové GL už je asfaltovější, „špéry“ nahradilo elektronickými závěry ETS. Nemá také tolik omezenou rychlost jako některá jiná auta tohoto formátu. Už se základním osmiválcem GL 500 si bez větších problémů sáhnete na 250 km/h, připepřená GL 63 AMG se může za příplatek 81 648 Kč rozletět až na 280 km/h. Dimenze brzd sice odpovídá, přesto se vzhledem k pohotovostní hmotnosti přes 2,5 tuny nelze ubránit lehkému mrazení...

Podvozek přidal ke standardnímu vzduchovému pérování Airmatic s nastavitelnou světlostí, aktivním potlačováním bočního větru a asistentem jízdy s vlekem ještě adaptivní tlumiče ADS a volitelně také hydraulicky ovládané aktivní stabilizátory. Ty se starají o široký rozsah jízdních kvalit od plavného cestovního komfortu na nespěchavých rovinkách po stabilitu a omezení náklonů v rychlé zatáčce. A v těžkém terénu se dokážou s pomocí rotačního hydroaktuátoru po vzoru ryzích off-roadů rozpojit a usnadnit křížení náprav. Náhrada hydraulického serva elektromechanickým posilovačem řízení nejen ušetřila další kilogramy, ale přinesla i proměnný převod a aktivní intervence při hrozícím smyku.

Architekti dostali za úkol srovnat míru komfortu s třídou S. Zadání splnili - až na detaily typu chybějící plynulé aretace otevřených dveří a jednoduššího přístrojového štítu. Jinak výběr a kvalita materiálů dosahují na nejvyšší známky včetně typické vůně jakostní kůže. A k tomu přidali prostorovou velkorysost, v „nízkém“ sedanu nedosažitelnou. Naprosto v pořádku je také relaxovaný posaz a výhled, kterému pomáhá 360stupňová kamera s virtuální ptačí perspektivou. Ergonomie nebudí pozornost, jen zkušení „sternfahreři“ musí překousnout prohozenou pozici multifunkční páčky a tempomatu – jako u všech nových mercedesů. Rovněž parkovací brzda už se neaktivuje pedálem, ale tlačítkem. Aspoň že umístěným tradičně vlevo dole pod volantem.

Jízda je ještě plavnější a tišší než u předchozí generace, která v tomto ohledu nasadila vskutku hvězdná měřítka. Zasloužilo se o to důsledné omezení neodpružených hmot a standardní akustické čelní okno, doplnitelné o dvojitá boční skla. Americké dálnice s hrubým povrchem, strupaté okresky ani šotolina nenarušily luxusní ticho. A vždy byl pod dokonalou kontrolou i směr jízdy, poctivých 2,5 tuny vůbec nebylo znát. Ostatně dimenzace náprav, až 21palcových kol i brzd je zcela odpovídající. Asi nejpůsobivější je ovšem celkové sladění, převodovka si skvěle rozumí s motorem, řízení se chová přesně tak jak čekáte a brzdy jsou jedovaté tak akorát.

Svezení s relativně slabým dieselem nestrhávalo rysy z tváře, ale udržení vysokých rychlostních průměrů mu nedělá problém, stejně jako skvělá, zhruba sedmilitrová spotřeba, pokud se naopak rozhodnete za volantem relaxovat. Ideální volba rozumu a s vysokým točivým momentem i schopnost tahat 3,5tunový vlek. Přesto je znát deficit výkonu i suverenity proti starému 420 CDI. Tu správnou nadřazenost tak zajistí až benzinové biturbo GL 500. Spotřeba je sice při spěchu proti dieselu téměř dvojnásobná, avšak přívaly dominantní síly připomínají uragán a nechybí ani podmanivé „vé-osmičkové“ bublání. Dynamika vzhledem k mastodontním rozměrům překvapí a správnou tabulkou pro obří mercedes je V8. Co předvede ještě daleko dynamičtější verze 63 AMG, trochu nahání hrůzu.

Plusy

Styl, design, vznešenost

Komfort a plavná jízda

Agilita a stabilita

Komplexně řešený pohon

Minusy

Off-road paket za příplatek

Chybí opravdu silný diesel

Vyšlo v časopisu AutoTip 16/2012

Mercedes-Benz třída GL 2013 - technická data
MotorGL 350 BlueTEC 4MaticGL 500 4Matic
Převodovka7A 4x47A 4x4
Zdvihový objem [cm3]29874663
Válce/ventily6/48/4
Největší výkon [kW/min-1]190/3600320/5250
Největší toč. mom. [Nm/min-1]620/1600-2400700/1800-3500
Max. rychlost [km/h]220250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,95,4
Komb. spotřeba [l/100 km]7,411,3
Emise CO2 [g/km]192262

Ladislav Čermák
Diskuze (9)
8. 8. 2012 16:31
Re: V testech první generace
Tak si myslím, že soudruzi z MB pěkně lakujou... výkon navýšený o cca 15-20 koní, hmotnost stejná a auto je na stovce o dvě sekundy rychleji? To bude pěkná bouda...
7. 8. 2012 23:35
Re: lada niva sice v terene porazi GL na cucky
hmm... kdo by to byl řekl, že? :-|
7. 8. 2012 21:21
Re: V testech první generace
Známý má ML 420 CDI a s motorem žádné problémy nebyly, zato 7G-tronic je problémama vyhlášený... osmiválec mi tam pasuje líp...
Avatar - Hotwire
7. 8. 2012 19:54
Re: V testech první generace
ale takisto sa ho predala uplna drviva vacsina...zohnat v bazari 420 CDI je takmer nemozne
Avatar - MarTin1
7. 8. 2012 12:44
Re: V testech první generace
Vzhledem k tomu, že současná 350Cdi na tom bude dynaamicky podobně co odcházející 420 cdi tak bych nebrečel... každopádně bude x násobně spolehlivější >:D :D. Mimochodem nové dieslové V6 biturbo by tu mělo být za cca rok.