Nový Mercedes-Benz R: prostorový zázrak (první info+foto)
Mercedes-Benz napínal majetné zákazníky od roku 2002, ale ti se nakonec sériového Grand Sports Toureru dočkali až po třech letech. Crossover R-klasse má délku větší než třída S, ale současně připomíná kombi nebo van. Uvnitř pak čeká na zájemce šest individuálních sedadel, pod kapotou zatím najdeme tři známé motory a sedmistupňovou automatickou převodovku 7G-Tronic. Za mořem se nový Mercedes R začne prodávat letos na podzim. Evropa se dočká začátkem roku 2006.
Vlastně je to takový vyšší a delší Mercedes třídy S. Velkoprostorové luxusní kombi, kterému nejprve říkal výrobce Grand Sports Tourer a dlouhou dobu se spekulovalo o názvu GST, se nakonec jmenuje jednodušeji-třída R. GST zůstává jako přívlastek názvu, který Mercedes-Benz vysvětluje naásledovně: "Grand" symbolizuje velikost, prostor, praktičnost, "Sports" patří dynamice, jízdním výkonům a "Tourer" je odkazem na komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti, které tomuto Mercedesu bude dělat nejlépe.
Délka 5157 mm přesahuje nové S o 81 mm, rozvor 3215 mm je to největší co Mercedes momentálně nabízí a uvážíme-li, že vedle sebe sedí pouze dva cestující, má také vnitřní šířka unikátní parametry (viz galerie). Podobné superlativy bychom mohli použít pro podélné rozměry zejména ve druhé a třetí řadě, velkorysá je výška nad sedákem.
Každé ze sedadel může být samostatně sklopeno, příplatková středová konzole demontována. Zavazadlový prostor v šestimístném uspořádání čítá 314 l, po sklopení čtyř sedadel je k dispozici u Mercedesu rekordní hodnota 2385 l, ložná plocha 2217 mm a užitečná hmotnost 655 kg. Rozměr XXL má také panormatická skleněná otevírací střecha o ploše 1,2 m2.
K bohaté bezpečnostní výbavě lze přikoupit systém PRESAFE, Active Light System (natáčení světlometů do zatáčky a individuální rozsvěcování mlhovek při rychlostech do 40 km/h) nebo vzduchové odpružení AIRMATIC v kombinaci s aktivními tlumiči ADS.
Všechny tři motorové verze (dva šestiválce, zážehový a vznětový a jeden osmiválec) jsou dodávány s automatickou převodovkou 7G-Tronic s funkcí DIRECT SELECT. Volič je pod volantem, řadit však lze také tlačítky na volantu. Mercedes-Benz R je standardně vybaven pohonem všech kol s rozdělením točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50. Kontrolu přenosu točivého momentu má na starost elektronický integrovaný systém 4ETS. Všechny verze mají kotoučové brzdy na všech kolech, R 500 má také všechny kotouče vnitřně chlazené.
Nový Mercedes-Benz R: Technická data | |||
Model | R 320 CDI | R 350 | R 500 |
Zdvihový objem | 2987 | 3498 | 4966 |
Válce / ventily | V6/4 | V6/4 | V8/3 |
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] | 165/3800 | 200/6000 | 225/5600 |
Nejvyšší točivý moment [Nm/ot./min] | 510/1600-2800 | 350/2400-5000 | 460/2700-4750 |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 222 | 230 | 245 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,8 | 8,4 | 7 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 9,3 | 11,5 | 13,3 |