Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Mercedes-Benz S oficiálně: Zahřeje opěrky hlavy a světly pomůže s řízením

David Bureš
Diskuze (32)

Mercedes-Benz i v nové generaci vsadí na nejmodernější techniku pro co nejvyšší komfort. Specialitou jsou vyhřívané polštářky opěrky hlavy či nasvícení vodících čar pro snazší manévrování.

Nový král mezi luxusními automobily je tu, alespoň tak se dají parafrázovat slova, která padla na premiéře nové generace Mercedesu třídy S, vlajkové lodi trojcípé hvězdy. Automobil s interním označením W223 se u prodejců objeví ještě před koncem roku.

„Nová třída S dokládá naše ambice vyrábět nejlepší automobily na světě,“ tvrdí Markus Schäfer, provozní ředitel divize Mercedes-Benz Cars. Patrné to má být ve všech oblastech, ať už mluvíme o luxusu, úrovni bezpečnosti nebo komfortu.

Video se připravuje ...

Design automobilu prozradily dříve uniklé snímky, a tak jen připomeňme, že nová třída S sází na plynulé plochy, které nemusí ani narušovat kliky dveří. Za příplatek jsou totiž výsuvné. Vpředu pak najdeme výraznou masku chladiče, zatímco vzadu koncová světla ve tvaru trojúhelníku. Jsou přitom horizontálně orientovaná, což se na S-Klasse objevilo poprvé od začátku devadesátých let.

Větší, s lepší aerodynamikou

Důležitou roli při návrhu každopádně hrála aerodynamika, přestože se čelní plocha ve srovnání s předchůdcem mírně zvětšila na 2,5 m2, aerodynamický odpor se povedlo mezigeneračně snížit, a to na hodnotu Cx = 0,22, což je jedna z nejnižších hodnot na trhu.

Navzdory některým zprávám pak v nabídce zůstávají dvě varianty rozvoru. Základní provedení se prodloužilo o 54 mm na výsledných 5.179 mm, to prodloužené o 34 mm na výsledných 5.289 mm. Rozvor činí 3.106 mm, respektive 3.216 mm. To je o 71 mm, respektive o 51 mm více než dosud.

Nový Mercedes-Benz S – rozměry nabízených variant
Verze Krátký rozvor Dlouhý rozvor
Délka (mm) 5179 5289
Šířka (mm) 1921 1921
Výška (mm) 1503 1503
Rozvor (mm) 3106 3216
Objem zavazadelníku (l) 550 550

Zcela nová je koncepce interiéru. Využívá druhou generaci multimediálního systému MBUX, kterou automobilka považuje za nový milník. Plusem má být intuitivnost a hlavně individualizace, jejíž možnosti jsou ještě rozsáhlejší než dosud. Hlasový asistent dokáže ještě lépe vést dialog a ovládat vícero funkcí, přičemž mluvit s ním lze i ze zadních sedadel. Systém se dokonce pomocí kamer snaží porozumět myšlenkám posádky, podle jejich pohybu.

Až pět obrazovek

Uvnitř se může objevit až pět displejů, přičemž ten centrální využívá technologii organických diod (OLED). Je vertikálně orientovaný a nabízí aktivní úhlopříčku 12,8 palce, zobrazovací plocha je tak o 64 % větší než u předchůdce. Displej se nachází také před řidičem, ten má úhlopříčku 12,3" a nechybí mu po stisknutí příslušného tlačítka možnost trojrozměrného zobrazování informací.

Zaujme i head-up displej. K dispozici jsou dvě různé verze, přičemž ta větší, se zobrazovací plochou odpovídající monitoru o úhlopříčce 77 palců, nabízí zobrazení informací pomocí rozšířené reality. Při navigaci jsou tak například virtuálně promítány odbočovací šipky na vozovku, a to precizně do příslušného jízdního pruhu.

Jen o technických novinkách to ale v kabině není. Automobilka slibuje nárůst rozměrů všemi směry, a to u obou aktuálně představených verzí, s krátkým a prodlouženým rozvorem. Přední sedadla jsou elektricky ovládaná až pomocí 19 elektromotorků, nechybí ani možnost až 10 masážních programů, včetně těch evokujících masáž lávovými kameny. Ty využívají vibrační elektromotory a nafukovací vzduchové komory, které jsou pro intenzivnější zážitek umístěny blíže povrchu sedadla než dosud.

Pro cestující vzadu je pak k dispozici pět variant sedadel umožňující vytvořit z S-Klasse pracovní prostor nebo naopak odpočinkovou zónu. Opět je tu možnost lůžkového nastavení zadní sedačky, novinkou je však vyhřívaný polštář pro opěrku hlavy. Všechna sedadla mimochodem mají certifikát AGR.

Vedle toho výrobce upozorňuje na dominantní ozdobné plochy palubní desky nebo minimalizaci počtu klasických tlačítek. Specialitou je třeba dřevěné obložení s otevřenými póry, do něhož jsou vloženy jemné intarzie z ušlechtile opracovaného hliníku.

Moderní podvozek

Schopnostem vozu pak pomáhá i nový technický základ. Automobilka hovoří o nové hybridní konstrukci skeletu karoserie s podílem hliníku více než 50 procent, která splňuje ty nejvyšší nároky z hlediska bezpečnosti, tuhosti nebo nízké hmotnosti. Právě tuhost pomáhá nejen bezpečnosti, ale také snížit hlučnost. Konkrétně odhlučnění se povedlo ještě posunout dále, třeba také pomocí dvojitého těsnění v průchozích otvorech pro kabely v přepážce mezi motorovým prostorem a interiérem nebo pomocí zásadně protažené izolace stěny mezi motorem a kabinou. Vůbec poprvé pak Mercedes ve velkosériové výrobě používá akustickou pěnu ve vybraných profilech skeletu karoserie.

Součástí nového technického základu je i standardně dodávané vzduchové odpružení nebo nová možnost v podobě natáčecí zadní nápravy. Možnost natočení zadních kol až o 10° v případě třídy S s prodlouženým rozvorem a pohonem všech kol zmenší průměr otáčení o 1,9 metru na 10,9 metru. K dispozici je i podvozek E-Active Body Control, který pomocí 48V palubní sítě dokáže zvednout karoserii až o 80 mm. Systém známý z Audi A8 má pomoci třeba při bočním nárazu, kdy díky zvednutí podvozku pohltí velkou část nárazové energie pevné boční prahy.

Další úroveň automatizované jízdy

Už léta pak třída S patří za technologickou špičku, což se v případě generace W223 rozhodně nemění. Auto má totiž ambice technicky realizovat bezpečnou jízdu s vysokým stupněm automatizace a současně splnit náročné legislativní požadavky na systém autonomní jízdy úrovně 3. Takové systémy však dosud nejsou všude povolené, Mercedes však doufá, že od druhého pololetí roku 2021 nová třída S na vhodných dálničních úsecích v sousedním Německu zvládne používat vysoce automatizované řízení v husté dopravě nebo dopravních zácpách. Řidič by v takovém případě mohl legálně surfovat po internetu nebo vykonávat jiné vedlejší činnosti.

Jiné systémy ale přijdou vhod také u nás. Asistent pro dálkově ovládané parkování umožňuje řidiči ovládat vozidlo na chytrém telefonu při zajíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z parkovacího místa. Nová S-Klasse navíc bude dokonce připravena na funkce zcela automatizovaného zaparkování v budovách s patřičnou infrastrukturou.

Bezpečnosti pomáhají také světla. Na přání dodávaný systém Digital Light umí upozornit řidiče na nebezpečí. Buď na vozovku před vozidlem promítne bagr při rozpoznaném úseku s prací na silnici nebo třeba bodově označí chodce kráčejícího po krajnici. Ve zúženém jízdním pruhu zase promítá vodící čáry jako pomoc s manévrováním.

Zatím jen šestiválce

A jaké nová třída S nabídne motory? V tuto chvíli výhradně řadové šestiválce, ať už benzinové nebo naftové. Základem je naftové S 350 d (210 kW), alternativně dostupné i s pohonem všech kol, které doplňuje S 400 d 4Matic (243 kW). Z benzinových jednotek tu jsou mildhybridy S 450 4Matic (270 kW) a S 500 4Matic (320 kW), doplněné o 16kW elektromotor.

Mercedes ale již oficiálně potvrdil i příchod vidlicového osmiválce s integrovaným zařízením ISG s funkcí spouštěče a generátoru a 48V elektrickou sítí. V roce 2021 pak dorazí i blíže nespecifikovaný plug-in hybrid, který umožní dojezd zhruba 100 kilometrů při použití výhradně elektrického pohonu. Neoficiální zprávy pak hovoří také o návratu dvanáctiválce.

Nový Mercedes-Benz třídy S: Technická data
Motor S 450 4Matic S 500 4Matic S 350 d  S 350 d 4Matic S 400 d 4Matic
Zdvihový objem [cm3] 2999 2999 2925 2925 2925
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4 6/4
Výkon [kW/min] 270/5500-6100 320/5900-6100 210/3400-4600 210/3400-4600 243/1200-3200
Točivý moment [N.m/min]  500/1600-4500 520/1800-5500 600/1200-3200 600/1200-3200 700/1200-3200
Převodovka 9A 9A 9A 9A 9A
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,1 4,9 6,4 6,2 5,4
Komb. spotřeba paliva dle NEDC [l/100 km] 7,8 7,8 6,2 6,4 6,5
Komb. spotřeba paliva dle WLTP [l/100 km] 7,8 8 6,4 6,6 6,7
David Bureš
Diskuze (32)

Doporučujeme

Avatar - Blue Sun
3. 9. 2020 21:18
Re: Paci alebo nepaci
Ilegální je nevěnovat se řízení.
3. 9. 2020 14:31
Re: S500
To asi jo, o osmiválec S-ko určitě nepřijde, mně jde spíš o to, že v dnešní době slovo tradice už nemá v byznysu žádnej význam.
Pro mě byl vždycky prostě Mercedes S500 osmiválec a basta. Nechápu, co je vede k tomu, pořád měnit desetiletí zažitý označení modelů.
To samý BMW v bledě modrý :-(

Jinak v téhle generaci prý nebude ani kupé, ani gabrio.....
3. 9. 2020 11:27
Re: S500
6kilo bude osmiválec řekl bych...
3. 9. 2020 08:46
S500
Vesměs se tu řeší design, který mě taky zrovna dvakrát neoslnil, ale ve mně hrklo, když sem si přečet motorizaci u S500 :-O
Jako "pětikilo" bez osmiválce? Ten svět fakt už neni v pořádku ;-\
3. 9. 2020 08:20
Re: Paci alebo nepaci
dřív nebo později to zakážou
https://www.autickar.cz/…izdy-je-trestne/
nebo jak můžou prodávat auta s funkcí, která je ilegální?