Nový Opel Astra sedan a jeho předchůdci: 50 let v jedné fotogalerii
Historie tříprostorových verzí Opelů dnešní nižší střední třídy sahá až do roku 1962. Tehdy, v době počínajícího německého hospodářského zázraku, automobilka s bleskem ve znaku uvedla první poválečný Kadett, retrospektivně značený písmenem A.
Jistě, kompaktní model stejného názvu tu byl ještě před druhou světovou válkou, konkrétně v roce 1936, ale tehdy rozhodně nešlo o sedan v moderním pojetí. Zato v případě Kadettu A ano, alespoň v jednom ze tří případů. Až na to, že byl pouze dvoudveřový. I v češtině se pro tyto karoserie dodnes používá termín „tudor“ (z anglického „two door“) a v padesátých, šedesátých a ještě i sedmdesátých letech šlo o naprosto běžný úkaz na silnicích.
Oddělený zavazadlový prostor měly i verze Kadettu B (1965-1973). Ten se prodával pod slavným sloganem „Das Auto“, který dnes používá úplně jiná německá automobilka... Objem čtyřválce v několika evolucích vzrostl z původního litru až na 1,1 l. Nutno dodat, že nabídku doplnil kromě tudoru i klasický čtyřdveřový sedan. Separátní zavazadelník ovšem měly rovněž kupé a další tři verze označené LS, ale to je trochu jiný příběh. O tříprostorové karoserie s jedním i dvěma páry dveří nebyla ochuzena ani řada C (1973-1979), poslední Kadett klasické koncepce s agregáty 1,0 a 1,2 l pohánějícími zadní kola.
Sedan chyběl pouze v generaci D, první s pohonem předních kol. Ta se, pravda, zpočátku produkce nabízela ve dvou- i čtyřdveřové verzi. Šlo však spíše o hatchbacky, u kterých se ovšem nevyklápěla celá zadní stěna, nýbrž pouze dolní část. Zadní okno bylo také menší. Kadett D se vyráběl krátkých pět let, tyto nepříliš praktické varianty pak vyjížděly z továrny v Bochumi pouhé dva roky (1979-1981), neboť velkou oblibu si u zákazníků nezískaly, a tak zůstaly jen hatchback a kombi.
Mezera v nabídce byla zaplněna v roce 1985, kdy se objevil Kadett E s „kufrem“, aby navázal na dříve představené hatchbacky. Od té doby Opel uvádí sedan vždy o něco později než výchozí model. Benzinové dvanáctistovky a třináctistovky pod kapotami doplnil atmosférický diesel 1,6 l. Na začátku roku 1992 jej nahradila Astra F ve stejném provedení. Ta přežila premiéru generace G na IAA 1997 i sedan představený o rok později a v polských Gliwicích ji vyráběli až do sezóny 2002. Ještě delší kariéru měl nalinkovanou notchback (jak jim dnes Opel oficiálně říká) Astra G (1998-2009). Totožná varianta s písmenem H se objevila až na podzim 2007, tři roky po uvedení základních hatchbacků a koupit si ji můžete coby Classic III dodnes.
Také představení současné Astry J v klasické tříprostorové formě trvalo v Rüsselsheimu tři léta a dokonce jednu modernizaci celé řady. Nicméně, Opel má k letošnímu stopadesátiletému jubileu založení firmy další důvod k oslavě.