Opel slaví 150 let: Od šicích strojů k autům

Opel slaví 150 let: Od šicích strojů k autům

 
 

Německý Opel slaví hned na začátku nového roku 150 let od založení. Začínal jako výrobce šicích strojů, později přišla jízdní kola a pak automobily.

Firma stále nese oficiální název svého zakladatele (Adam Opel AG) a celé jedno a půl století sídlí v Rüsselsheimu. Zde na počátku ledna 1862 sestrojil Adam Opel ručně (!) v zámečnické dílně svého otce první šicí stroj. Produkty nové značky si zákazníci oblíbili, zdaleka se nejednalo o ženy! Uběhlo dalších pětadvacet let a čtyři písmena se objevila také na prvním dopravním prostředku: moderním nízkém jízdním kole. I ta záhy zaznamenala značnou popularitu.

První auta

Automobily přišly na řadu v roce 1898, to už byl Adam Opel po smrti (zemřel o tři léta dříve) a továrnu vedli jeho synové. Ti zakoupili práva na výrobu automobilů od Friedricha Lutzmanna. Jeho zastaralé konstrukce záhy nahradily vozy v licenci francouzské firmy Darracq, nakonec Opelové přešli na vývoj vlastních aut. Produkce se už tehdy dala nazvat sériovou, modely 10/12 PS (1902), 4/8 PS (1909) a 5/14 PS (1912) byly obzvláště oblíbené. Druhý jmenovaný používali lékaři, také se mu říkalo Doktorwagen. Třetí byl určen ženám, proto získal jméno Püppchen (panenka). Na prahu první světové války byl již Opel doma prorokem, tedy lépe řečeno lídrem, zkrátka vyráběl nejvíce ze všech.

Pásově

Skutečně masová produkce ovšem přišla na řadu až ve dvacátých letech minulého století. Lidový Opel 4/12 PS (1924) se podílel na motorizaci Německa, ale nutno dodat, že se jednalo o takřka dokonalou kopii francouzského Citroënu Type C 5CV. Zatímco originály byly většinou žluté, u Opelu převažovala zelená, odtud přezdívka Laubfrosch (rosnička). Auto se vyrábělo stejně jako jeho francouzský vzor pásově. Hlavní náplň programu ale stále tvořily bicykly, Opel jich v té době stavěl nejvíc na světě!

Neměli bychom pominout také na raketové pokusy Fritze von Opela. Ten s vozem Opel RAK2 dosáhl v roce 1928 na berlínské dráze AVUS rychlosti 238 km/h. Sílící vliv amerických automobilek znamenal to, že se firma stala majetkem amerického koncernu General Motors a záhy poté byla přetvořena na akciovou společnost.

Motocykly, náklaďáky i Olympia

Zapomenutou, ale zajímavou kapitolu tvoří motorová kola a motocykly, které Opel vyráběl v letech 1901-1930, byť se dvěma pauzami, ve finále ovšem včetně silných půllitrových strojů. V době krize se raději soustředil na dvoustopá vozidla, která produkoval na evropské poměry ve skutečně velkých sériích. A to včetně malých nákladních automobilů řady Blitz ze závodu v Brandenburgu. V roce 1936 se stal největší evropskou automobilkou, když dosáhl hranice 120 tisíc kusů za 12 měsíců. Olympia byla v té době prvním německým vozem se samonosnou ocelovou karoserií. Výrobní dokumentaci a zařízení menšího Kadettu odvezla v rámci válečných reparací Rudá armáda do Moskvy - a zrodil se první Moskvič 400.

Amerikanizace

Po válce pokračovala Olympia, kterou nahradily modely Olympia Rekord a Rekord P1. Jejich tvary se postupně amerikanizovaly a od oblin přecházely k hranám, což lze říci i o větším Kapitänu. Továrna v Bochumi začala v roce 1962 vyrábět novodobý malý Kadett, který v pěti generacích přežil až do devadesátých let. V roce 1964 se poprvé objevuje známé logo s bleskem, které od té doby prošlo několika úpravami. Velké vozy zastupovala řada KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat) a sportovnější Commodore, V roce 1978 KAD nahradily sedany Senator a kupé Monza. Legendou je dnes krásné kupé GT, fanoušci vzpomínají i na lidovou Mantu. Jubilejním se stal už ročník 1971, kdy linky opustil desetimiliontý vůz.

Aerodynamika a bezpečnost

Menší modely postupně přecházely na přední pohon. Značnou činnost vyvíjela automobilka v oblasti aerodynamiky, o čemž svědčí Omega A (1986) se součinitelem odporu vzduchu 0,28 i pozdější a dnes velmi ceněné kupé Calibra (1990, 0,26). Stranou nezůstala ani ekologie, všechny vozy s bleskem ve znaku měly na konci 80. let katalyzátory. A nezapomeňme na bezpečnost, moderní standardy přinesla Astra F (1991) a image bezpečných vozů neopomněl zdůraznit ani český importér. Je pravdou, že kvalitou a spolehlivostí tehdejší produkce Opelu příliš nevynikala.

Spolupráce s japonskou automobilkou Isuzu přinesla řadu terénních modelů (Frontera, větší Monterey a užitkové Campo), v roce 1992 byl otevřen nový závod ve východoněmeckém Eisenachu. Do módy začaly přicházet tříválce, na což reagoval Opel uvedením litrového motoru v modernizované Corse B (1997). Problémy s kvalitou a výdrží aut změnila částečně až na konci století Zafira a poté hlavně ještě menší MPV Meriva. Přelom tisíciletí znamenal 50 milionů vyrobených Opelů.

Budoucnost má jméno Ampera

Dnešní vývoj dospěl až k vlajkové lodi Insignia a hybridní Ampeře, která ovšem motor s vnitřním spalováním používá jen jako generátor elektřiny a range extender. V roce 2010 prodala značka včetně sesterského britského Vauxhallu přes 1,1 milionu osobních a užitkových aut. Vozy s bleskem ve znaku se nabízejí ve čtyřicítce převážně evropských zemí, Vauxhally pak pouze v Británii. Deriváty s jinými emblémy divizí koncernu GM však jezdí po celém světě.

Na okruzích i v soutěžích

Opelové zanechali stopu i v královně motoristického sportu. Už v pravěku Grand Prix před první světovou válkou slavil úspěchy tovární jezdec Carl Jörns. Bohatý lichtenštejnský občan Rikky von Opel, příslušník jedné větve rodu, odstartoval v letech 1973-1974 do celkem 10 Grand Prix na vozech Ensign a Brabham. Ascony a Manty byly úspěšným nářadím v automobilových soutěžích. Walter Röhrl vybojoval v roce 1982 s Asconou 400 titul mistra světa jezdců před sílícím náporem vozů Audi Quattro s pohonem všech kol.

Opel Olympia – Od olympiády k Rekordům

Opel Rekord – království středu (1. díl)

Opel Rekord – království středu (2. díl)

Opel Kapitän – třicet let ve službě

Opel Kadett – lidovka z Bochumi (1. díl)

Opel Kadett – lidovka z Bochumi (2. díl)

Opel GT – Jen létání je krásnější

Opel Senator a Monza – šlechtická dvojčata

Opel Corsa – Auto pro 15 milionů

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí

Tvrdě proti Rusku, zavelel americký Kongres a schválil…

Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích

Rok od spuštění vládního podpůrného programu pro…

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

 

Štítky Opel

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Měla k tomu vážný důvod! Pavla Tomicová (55), která se na tiskovce k novému seriálu ČT Trapný padesátky…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…