Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Peugeot 2008 už je v Česku. Svezli jsme se s ním jen pár dní po světové premiéře!

David Bureš
Diskuze (60)

Druhá generace Peugeotu 2008 debutovala minulý týden na autosalonu v čínském Kantonu. Jen o šest dní později se jeden exemplář objevil v Česku a my měli možnost se s ním krátce svézt!

Peugeot 2008 se po letech ukazuje jako skvělý tah francouzské automobilky. Dnes se jedná o jeden z nejprodávanějších modelů značky (v Česku je dokonce ten vůbec nejžádanější), čímž vytřel zrak všem těm kritikům, že nenabízí pohon všech kol. Potvrdilo se, že čtyřkolku zákazníci od městského SUV nevyžadují. Léta ale plynou, a tak zatímco jiní výrobci do segmentu vstoupili teprve nedávno (včetně české Škody), Peugeot už přijíždí s druhou generací svého malého SUV.

Jeho snímky sice výrobce zveřejnil už v létě, k faktické výstavní premiéře nové 2008 ale došlo až minulý týden, v pátek 22. listopadu, na autosalonu v čínském Kantonu (Guangzhou). V Česku se tak druhá generace Peugeotu 2008 oficiálně ukázala jen šest dnů po světové výstavní premiéře, jde dokonce o vůbec první národní prezentaci tohoto vozu.

Pro Peugeot je 2008 klíčový model a pro jeho české zastoupení ještě více. Od ledna do října 2019 bylo u nás podle statistik SDA registrováno 2.639 kusů Peugeotu 2008, což z něj dělalo nejen s přehledem nejžádanější model značky u nás (následuje 3008 s 1.407 exempláři), ale rovněž nejprodávanější malé SUV na trhu. V celkovém pořadí všech modelů pak 2008 byla v tomto období na krásném 18. místě.

Radikální proměna

I navzdory dosavadním úspěchům a prodeji více než 1.130.000 exemplářů po celém světě však Peugeot nehrál na jistotu a druhou generaci 2008 udělal zcela novou. Měnilo se prakticky všechno, místo výroby (2008 se přesouvá do španělského Viga), použitá architektura (CMP místo PF1) i design.

Ne, nová 2008 opravdu není jen obyčejná evoluce předchůdce, změnila se vlastně i samotná koncepce. Jestliže minulá generace jakožto nepřímý nástupce malého kombíku 207 SW svou nafouklou karoserií lehce evokovala vozy kombi, novinka se proporcemi stala typickým představitelem segmentu SUV.

Karoserie se natáhla o významných 141 mm, zároveň se však snížila o 26 mm, což vozu dodává stabilnější postoj. Navíc se auto o tři centimetry rozšířilo, rozvor je s hodnotou 2.605 mm o 67 mm delší než u první generace.

Peugeot 2008 – srovnání rozměrů s předchůdcem
Model 2008 (2. gen) 2008 (1. gen)
Délka (mm) 4300 4159
Šířka (mm) 1770 1739
Výška (mm) 1530 1556
Rozvor (mm) 2605 2538
Objem zavazadelníku (l) 434 360

Mnoho prvků z 208

Samotný design přímo navazuje na hatchback 208, s nímž 2008 sdílí použitou architekturu CMP. Ta byla primárně navržena pro možnost zástavby elektrického pohonu (alias odvozená architektura e-CMP), díky čemuž je dostatečně tuhá, aby se do ní mohly zakomponovat zhruba 350 kg těžké baterie pro elektrickou verzi. Zároveň je však díky využití vysokopevnostní oceli a kompozitů o 30 kilogramů lehčí než předchozí technika. Oproti PF1 je také univerzálnější (více modulární), mohou ji tak využít modely různé velikosti. Rozdílem je třeba také jiné uchycení náprav nebo lepší odhlučnění.

Podobnost obou modelů segmentu B je taková, že se dokonce dá 2008 až nazvat nafouklou 208 na chůdách. Nejvíce je to patrné na přídi, kde se objevují podobně koncipované světlomety a obdobná maska chladiče, stejný je ale i motiv opticky propojených koncových světel na zádi, pomocí vodorovné černé linky. Boky ale zdobí masivní lišty nebo plastové lemy podběhů kol, které 2008 dodávají dobrodružnější výraz.

Konkrétně maska bude i poznávacím znakem jednotlivých variant, u stupně Allure bude doplněna o chromované dekory, zatímco u GT Line a GT budou tyto detaily vertikálně orientované a u elektrické varianty e-2008 lakované barvou karoserie. Světlomety pak na rozdíl od 208 budou už v základu diodové, vrcholnou variantu full-LED ale standardně dostanou až nejvyšší specifikace. Celkově je znát, že styl bude důležitým prodejním artiklem, možná i proto nebude základní lak nějaký obyčejný, ale oranžová metalíza Fusion. Celkem bude možné vybírat z osmi odstínů karoserie, k dispozici bude i černá střecha.

Trojrozměrný přístrojový štít

Také interiér je řešen stejně jako v 208, což u nejvyšších specifikací znamená unikátní i-Cockpit 3D. Jeho součástí je speciální přístrojový štít zobrazující data jak hologram. Funguje to tak, že jsou v kapličce hned dva displeje, data z jednoho se však k řidiči odráží od krycího skla, což dělá optický efekt dvourozměrné obrazovky. Vybraná data jsou tím zdůrazněna. Je to rozhodně efektivní řešení, na užitou grafiku jsem si však musel při jízdě zvykat. Navíc tu zůstává typický nešvar digitálních přístrojových štítů – v nízkém podzimním slunci jsou v určitých případech prakticky nečitelné, jak se v nich odráží slunce.

Oproti 208 se v 2008 logicky sedí výše, palubní deska je obecně vyšší. I díky tomu jsem se za maličkým volantem a vyvýšeným přístrojovým štítem srovnal lépe než v hatchbacku, byť ideální to stále není. Praktický je držák na mobil ve středovém panelu, vytvořený krytem odkládací schránky. Zkrátka takové simplement intelligent, alias simply clever po francouzsku.

Vrcholná verze infotainmentu pak využívá obrovitánský desetipalcový displej na vrchu středového panelu, ve zkoušeném kousku však byla menší, sedmipalcová varianta. Ta si uchovává dotyková tlačítka po stranách, zatímco desetipalcová obrazovka má tlačítka pro přímý vstup do menu u „klavírových“ kláves pod výdechy ventilace.

Plusem jsou použité materiály, které navozují opravdu luxusní pocit. Naopak méně se nám líbí tlusté A sloupky omezující výhled do stran. Na zadních sedadlech je místa tak akorát. Se svými 185 centimetry výšky mám při posazení se „za sebe“ dostatečnou rezervu před koleny i nad hlavou. Místa pro nohy navíc prakticky vytváří vykrojení předních sedadel.

Nárůst délky pomohl i velikosti zavazadelníku. Udávaný objem 434 litrů je o 74 litrů více než v první generaci. Plusem je v tomto směru prodloužení kufru o 14 centimetrů.

Benzin, naftu, nebo elektřinu?

Nabídka motorů pro novou 2008 bude bohatá. K dispozici vedle zážehových a vznětových agregátů bude také elektrická varianta e-2008. Ta využije stejné útroby jako e-208, což znamená elektromotor o výkonu 100 kW.

Benzinové jednotky zastoupí tři výkonové varianty tříválce 1.2 PureTech (74 kW, 96 kW a 114 kW), zatímco z turbodieselů tu jsou dvě výkonové verze povedeného 1.5 BlueHDi (75 kW a 96 kW). Opět je k dispozici výhradně pohon předních kol, na kluzkém povrchu má však opět pomoci systém Advanced Grip Control, alias možnost úpravy nastavení ESP.

Svezení za volantem kousku poháněného silnější vznětovou patnáctistovkou v kombinaci s osmistupňovým automatem bylo příliš krátké na nějaké detailní poznatky. Okamžitě jsem si však všimnul skvělého odhlučnění, motor prakticky neslyšíte, až jsem byl po prvních metrech přesvědčený, že se jedná o benzinovou variantu. Více než slušný je i elán motoru.

Převodovka pak mění kvalty velice hladce a na pohodu je naladěn i podvozek. Jezdil jsem hlavně na hladkých silnicích, kde vůz oplýval skvělým komfortem, podvozek ale zůstával dostatečně poddajný i na rozbitých úsecích.

Závěr

První dojem z nového Peugeotu 2008 je tak více než pozitivní. Design bude u cílové klientely jistě pozitivně hodnocen, stejně jako až luxusní interiér. Chválíme též poskytovaný komfort během jízdy, naopak i-Cockpit zůstává řešením, které buď milujete, nebo nenávidíte.

Do prodejních čísel určitě promluví i ceny. Ty české zatím zveřejněny nebyly, atraktivní cenovka 208 i předchůdce ale naznačuje, že by 2008 mohla být lákavou volbou i z tohoto důvodu. Český ceník bude zveřejněn během prosince s tím, že první vozy u dealerů by se měly objevit někdy na začátku roku 2020.

David Bureš
Diskuze (60)
1. 12. 2019 18:44
Re: asx je zastaraný
Co máš proti Ladě 2103? Pro mě je to nejhezčí žigulík ze všech! :-) Dokonce hezčí, než Fiat 124 Special (tedy až na tu zvětšenou světlou výšku). ;-)
1. 12. 2019 09:55
Re: Zachraňte ....
Je to obdobné jako volání Ády po dieslovém CitiGO. Peter si prostě před pár lety (asi třemi ?) udělal radost a koupil si nové auto (Polo) no a teď pomalu přichází na to, že to až tak dobře "vyhozené" peníze nebyly. Asi si myslí, že pokud by si teď koupil Mitsubishi ASX tak by to bylo něco úplně jiného, protože mají v rodině dobré zkušenosti s Lancerem (bratrův, myslím že rv 2011) a Pajerem (otcův ?) . Občas to tak trochu nadhodil, že není úplně přesvědčen o "výdrži" svého skoro nového auta. Proto si myslím, že "Topper" auto nehodnotí z hlediska jízdních vlastností nebo uspořádání interiéru, ale převažuje u něj hledisko vnějšího vzhledu auta a předpokládaná servisní náročnost ;-) .
1. 12. 2019 06:01
Re: Zachraňte ....
Co to má společného s novými vozy a neustálým tapetováním Toppera?
Avatar - twistedTSD
30. 11. 2019 23:56
Re: Pekne
Popravdě mi právě teď, když se u konkurentů šíří hnusné volanty s dírou na dvacetipalcový displej, začíná i-kokpit dávat smysl. Ale i když to budeme brát jen jako další z francouzských hovadin, neměl jsem s tím při testovacích jízdách problém a nijak by mi to nebránilo o Peugeotu uvažovat. Naopak se mi v nových i-kokpitech sedí příjemně.
30. 11. 2019 20:54
Re: Pekne
No mě instruktor říkal, že většina lidí má volant zbytečně vysoko, což je špatně i kvůli případnému vystřelení airbagu. Mně postil volant asi o půl cenťáku níž než jsem měl, a sedačku posunul o zub dopředu. Tejden jsem si na to zvykal :-) Při figuře 175 cm/70 kg s volantem v Peugeotu nemám problém, na budíky vidím, jen se mi ten volant nelíbi, není kulatej a dvě ramena jsou prostě vošklivý, ať je to v Peugeotu, S-Classe nebo Octávce.