Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Renault Espace IV - pokračující nadvláda?

Jiří Štacha
Francouzská automobilka Renault oficiálně oznámila příchod modelu Espace IV. Po osmnácti letech od vzniku této modelové řady (1984), tak přichází již čtvrtá generace nejprodávanějšího MPV v západní Evropě. O úspěšnosti předchozích generací nejlépe...

Čtvrtá generace tohoto velkoprostorového automobilu přichází velmi dobře připravena. Kromě nového moderního designu, přichází i s bohatou výbavou a širokou nabídkou motorů. Nový Espace navíc nepřichází sám. Pro zájemce o ještě větší MPV bude opět připraven prodloužený Grand Espace.

I "krátký" Espace však není žádný drobek. Oproti předchozí generaci povyrostl (o 144 mm na délku, o 28 mm na výšku a o 50 mm na šířku). Toto zvětšení by mělo přinést podstatně větší komfort pro cestující ve všech třech řadách sedadel. I v maximálním sedmimístném uspořádání by se tak žádný z cestujících neměl cítit nijak stísněně. Díky možnosti přeuspořádání sedadel však bude interiér možné jednoduše změnit dle momentální potřeby. V záloze tak bude například šesti, pěti nebo čtyřmístné obsazení s velkým zavazadlovým prostorem, dvoumístné uspořádání s prostorem pro přepravu opravdu velkých předmětů, nebo tzv. konferenční uspořádání.

Espace však hodlá zaujmout i jinými věcmi, například mnoha nezvyklými a moderními prvky výbavy. Zřejmě nejviditelnějším takovýmto prvkem je obří skleněná střecha, která je svou plochou až 2,16 m (2,06 x 1,05) v současné době největší na trhu. Toto prosklení vytváří pocit většího a vzdušnějšího prostoru v interiéru. Interiér je samozřejmě chráněn před infračervenými paprsky a skleněnou střechu je možné zakrýt 9 mm tlustou posuvnou roletou. Mezi moderními prvky výbavy najdeme i inteligentní navigační systém Carminat, xenonové světlomety, parkovací asistent, dešťový a světelný senzor, či systém kontroly tlaku v pneumatikách. Zcela ojedinělé v segmentu MPV je využití systému Renault Card, který v Espace nahrazuje klasický klíč pro zamykání i startování. Kartu navíc stačí mít jen u sebe, tudíž ji ani před startováním není nutné vkládat do tzv. čtečky.

Pro zajištění komfortu ve voze bude sloužit výkonná klimatizace s možností nastavení pro každou řadu sedadel zvlášť. Cestující navíc jistě potěší i velká pohodlná sedadla a vlastní odkládací prostory pro všech sedm cestujících.

Konstruktéři Renaultu si dali záležet i na bezpečnosti. Espace se může pochlubit pevnou strukturou karoserie, která je schopna absorbovat 2,5x více nárazové síly než její předchůdce. V nabídce bude také až osm airbagů, včetně novinky v segmentu MPV - bočních airbagů v druhé řadě sedadel. V bezpečnostní výbavě najdeme i další neobvyklý prvek automatickou parkovací brzdu a dále systém odtržení pedálu brzdy a spojky ze závěsu při čelním nárazu (pro snížení rizika poranění dolní části nohou), předpínače bezpečnostních pásů u předních sedadel, tříbodové bezpečnostní pásy u všech sedadel, ABS, EBD, ESP a ASR.

K pohonu nového Espace si bude možné vybrat ze šestice motorů z nichž jsou tři zážehové a tři vznětové.

Ze zážehových motorů budou v nabídce tyto - 2,0 l 16V o výkonu 103 kW (140 k) s nejvyšším točivým momentem 191 Nm při 3750 ot/min, dále 2,0 l turbo 16 V o výkonu 121 kW (165 k) s nejvyšším točivým momentem 250 Nm od 2000 do 4250 ot/min a šestiválec 3,5 l 24V o výkonu 180 kW (245 k) s nejvyšším točivým momentem 330 Nm při 3600 ot/min s nímž dokáže Espace zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,1 s a vyvinout rychlost až 225 km/h.

Nabídku dieselových motorů budou tvořit čtyřválce - 1,9 dCi o výkonu 88 kW (120 k) s nejvyšším točivým momentem 270 Nm od 1750 do 2750 ot/min, dále 2,2 dCi 16V o výkonu 110 kW (150 k) s nejvyšším točivým momentem 320 Nm při 1750 ot/min a šestiválec 3,0 dCi o výkonu 132 kW (180) k s nejvyšším točivým momentem 350 Nm při 1800 ot/min.

Nejméně výkonné ze zážehových a vznětových motorů budou jen v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Motory středního výkonu budou nabízeny se šestistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou Proactive s možností manuálního sekvenčního řazení. Nejvýkonnější verze budou k dispozici výhradně s automatickou převodovkou Proactive.

Renault Espace IV neponechává nic náhodě a opět vévodí svému segmentu jak v oblasti vnějšího, tak i vnitřního designu. Na to vše navazují moderní pohonné jednotky a převodovky. Zdá se, že Renault nehodlá předat žezlo nejprodávanějšího MPV západní Evropy nikomu z konkurence, přestože i ta již představila své novinky.



Jiří Štacha