Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Renault Master přijíždí na naftu i elektřinu

Marek Bednář
Diskuze (21)

Tři vznětové a dvě elektrické motorizace nabízí nová generace Renaultu Master. Slibuje zásadně zlepšenou spotřebu, uveze až dvě tuny a má dynamické řízení brzd, které udržuje účinnost stejnou bez ohledu na to, kolik toho naložíte.

Životní cykly užitkových aut bývají výrazně delší než u osobních aut, ovšem i ony musí jednou skončit. Pro třetí generaci Renaultu Master, která přišla na svět v roce 2010, ten konec přichází právě nyní – automobilka odhalila zcela novou čtvrtou generaci své největší dodávky.

Vnější design svým způsobem připomíná osobní renaulty. Přídi dominuje obří maska s novým logem značky, a to i v případě elektrického provedení. Vysoko umístěné světlomety slibují dobré osvětlení silnice a v nárazníku vidíme i klasické mlhovky. Mohutné oplastování boků je má patrně chránit před kontaktem se sloupky, bude-li za volantem neopatrný řidič, a posuvné dveře do nákladového prostoru v celé výšce karoserie jsou samozřejmostí.

Automobilka slibuje lepší efektivitu díky nižšímu odporu vzduchu, kterého bylo dosaženo kratší kapotou, čelním sklem posunutým více dopředu a optimalizací zrcátek, sklonu střechy či otvorů pro vedení vzduchu v přídi auta. Výsledkem jsou emise CO2, a tedy spotřeba paliva, o 39 % nižší oproti dosavadnímu masteru. U elektrického provedení je spotřeba nižší o pětinu a nový master je tak podle Renaultu nejúspornějším vozem ve své třídě.

Křídlové dveře na zádi jsou otvíratelné do úhlu 270° v zadním čele. Za zmínku stojí také kamera nahoře, která slouží jako couvací i pro virtuální zpětné zrcátko, nebo třeba nášlap pro snazší vstup do nákladového prostoru.

Až 22 kubíků nákladu

Ten je u dodávky samozřejmě nejdůležitější, takže pojďme k jeho parametrům. Jeho objem je v závislosti na verzi od 11 do 22 m3. Otvor bočních dveří je o 40 mm větší – není však uvedeno, na jakou stranu – a ložné plochy jsou o 100 mm delší oproti dosavadní verzi. Užitečná hmotnost je až dvoutunová; u elektrické verze je maximum 1,6 tuny. Za zmínku také stojí zkrácení rozvoru náprav, což zlepšilo průměr otáčení o půldruhého metru.

Protože tyto velké dodávky často slouží jako základ pro přestavby, Renault rovnou připravil katalog dvacítky nástaveb na podvozek s kabinou, který bude také nabízet. Jde např. o přidání sklápěcích korb či skříňových nástaveb.

Video se připravuje ...

Pracoviště řidiče se má dle tiskové zprávy blížit interiérům osobních vozidel. Standardem jsou analogové budíky, přinejmenším elektrická verze však dostane místo přístrojového štítu velký displej. Pro všechna provedení je standardem 10“ centrální obrazovka.

Volant pochází z osobních vozidel a je tedy nastavitelný ve dvou osách. Páčky pod ním zahrnují jak „placku“ vpravo dole pro ovládání rádia, tak v případě vozů se samočinným řazením volič převodovky jako třetí páčku na pravé straně. Páka manuální převodovky je, jak je u dodávek zvykem, na středové konzoli, která hostí také panel ovládání klimatizace.

Interiér nabídne až 135 litrů úložných prostor ve všemožných schránkách a přihrádkách, včetně jedné ploché nad hlavami osádky. Prostřední sedadlo je možné sklopit do podoby pracovního stolu, čalounění boční částí sedadel je vyrobeno z odolného materiálu TEP a výběr konfigurací sedaček zahrnuje i odpružené a otočné varianty.

Nafta, elektřina a možná i vodík

Pod kapotou mohou pracovat čtyři různě výkonné vznětové motory Blue dCi – o výkonu 77, 96, 110 nebo 125 kW. Jejich normovanou spotřebu zatím Renault nezveřejnil konkrétně, uvádí ale, že je až o 1,5 l/100 km nižší než dosud; emise CO2 se mají vejít do 200 g/km. Motory mohou spolupracovat se standardním šestistupňovým manuálem, nebo s novou devítistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem točivého momentu.

Elektrická provedení budou dvě. To slabší nabídne elektromotor o 96 kW výkonu a 40kWh baterii, která má stačit k dojezdu až 180 km dle WLTP. Druhá verze nabídne 105 kW a 87 kWh – ta má dojet až 410 km daleko. Ta také zvládne rychlonabíjení výkonem až 130 kW, což znamená dobití energie na 229 km jízdy za 30 minut – samozřejmě v ideálních podmínkách. Nabíječka na střídavý proud je dvaadvacetikilowattová.

Automobilka se krátce zmiňuje i o pohonu s vodíkovými palivovými články, ovšem jen větou, že novinka „je také navržena tak, aby v budoucnu mohla být vybavena“ palivovým článkem.

Master je vybaven dvacítkou v osobních autech běžných asistenčních systémů, kam patří samočinné nouzové brzdění, asistent stability přívěsu či inteligentní asistent rychlosti, tj. „eurohlásítko“ rychlostního limitu. Zajímavější je systém dynamického řízení brzd s posilovačem, který dle tiskové zprávy „udržuje účinnost brzd a citlivost pedálů stejnou bez ohledu na hmotnost vozu“.

A konečně, elektrické varianty nabídnou možnost napájet např. elektrické nářadí či cokoliv podobného z vlastní trakční baterie. Také z ní je možné napájet elektřinu vyžadující příslušenství vozu, např. chladírenskou vestavbu.

Nový Renault Master bude k mání od jara 2024. Do té doby se jistě dozvíme více o jeho technických detailech, a také jeho ceny.

Marek Bednář
Diskuze (21)

Doporučujeme

Avatar - del42sa
22. 11. 2023 13:02
22. 11. 2023 12:08
Re: Renó
Nemůže, dnem i nocí vymýšlí propaleSStinskou propagandu! :-O :-( :no:
22. 11. 2023 10:12
Re: Renó
von jen neni schopnej rozlisit mezi pluginem a EV
a hazi je do jednoho pytle
klasickej dezoleee
Avatar - del42sa
22. 11. 2023 09:02
Re: Renó
ale Gréta může klidně spát, to je k nezaplacení :D
Avatar - KANKUNEN
22. 11. 2023 08:49
Re: Renó
A cena že, za elektro jsou dvě nafty. Výše pojistky a ztrátu hodnoty nevykompenzuje ani dotace. To se nebavíme o spotřební dani.