TEST Renault Kangoo 1.5 dCi 115 Techno – Kdo potřebuje SUV?
Do role velkých rodinných aut jsou dnes nejčastěji pasována SUV, Renault Kangoo ale jasně ukazuje, že kompaktní rodinné dodávky budou mít ještě dlouho v některých ohledech navrch.
Design, interiér
Renault Kangoo je součástí modelového portfolia francouzské automobilky již od roku 1997, díky dlouhým životním cyklům však byla koncem roku 2021 představena teprve třetí generace tohoto praktického modelu, který mohou čeští zákazníci objednávat od léta loňského roku.
Také nová generace je dostupná jak v užitkové verzi Kangoo Van, tak v osobní verzi Kangoo, kterou jsme tentokrát dostali do testu. Vůz je nabízený ve dvou konfiguracích: základní Equilibre a vyšší Techno.
Již v základu přitom Kangoo dostává Full LED světlomety se světelným podpisem ve tvaru písmene C, testovaná vyšší výbava Techno pak přináší i mlhovky. Standardně vůz stojí na 16“ ocelových kolech s kryty flexwheel, 17“ litá kola jsou za příplatek 6500 Kč. Nemetalický bílý lak Mineral je standardem, stejně jako tónovaná skla, nárazníky a kliky v barvě nebo chytré střešní nosiče s integrovanými příčníky. Podobné přitom známe i z vozů Dacia.
Zadní dveře se standardně vyklápí směrem vzhůru, za příplatek 6500 Kč si však zákazníci mohou objednat prosklené dveře otevíratelné do úhlu 180 stupňů.
Jako celek přitom Renault Kangoo nevypadá marně. Především příď působí moderně a celkem důrazně. Z profilu není příliš co řešit, snad až na trochu krkolomné napojení přední kapoty na kabinu. Vzadu zaujme především tvar zadních svítilen. Osobně bych si ale nejspíš připlatil 20.000 Kč za metalízu, který by vůz zbavil až příliš užitkového charakteru.
Interiér: Praktičnost především
Kabina působí už na první pohled robustně, ostatně hlavní slovo zde mají tvrdé plasty. Zajímavým pokusem o zvýšení úrovně vyšší výbavy Techno je dřevěný dekor v palubní desce či kůží čalouněný volant. Největší důraz by ale kladen na praktičnost, což je patrné při pohledu na množství a velikost odkládacích přihrádek.
V kapličce přístrojů je velká uzavíratelná schránka s USB porty, další přihrádky najdeme za displejem multimediálního displeje, ve středovém tunelu, v loketní opěrce, kapsách ve dveřích a samozřejmě nelze opomenout ani šikovnou poličku pod střechou. Zkrátka místa víc než dost.
Za volantem s příjemně silným věncem a přehledně rozmístěnými ovládacími prvky jsou klasické analogové ukazatele, doplněné o 4,2palcový barevný displej počítače. Z palubní desky vystupuje 8palcová obrazovka multimediálního systému EasyLink s podporou zrcadlení telefonu.
Analogovým budíkům se jen těžko něco vyčítá, multimediální systém má ale trošku pomalejší reakce, jednodušší grafiku a v tomto konkrétním případě měl i problémy s konektivitou Apple CarPlay. Spojení často vypadávalo a jedinou pomocí bylo odpojení a opětovné připojení kabelu.
Ergonomie však celkově není vůbec špatná. Sedadla s manuálním nastavením jsou docela pohodlná a nabízí i slušnou oporu na delších cestách. Pokud byste ale toužili po jejich vyhřívání, je potřeba si připlatit 6000 Kč. Potěší ale praktický modul ovládání přehrávaných médií pod volantem nebo klasické ovládání automatické klimatizace, která je u vyšší výbavy standardem.
Renault Kangoo 1.5 dCi 115 Techno
Prostoru je v obou řadách víc než dost, takže si při svých 183 centimetrech mohu pohodlně sednout sám za sebe. Dozadu se pohodlně poskládají i tři cestující, přičemž pro všechny jsou připraveny standardní tříbodové bezpečnostní pásy, prostřední sedadlo působí komfortně a prostor pro nohy na podlaze neomezuje žádný středový tunel. Ve vyšší výbavě jsou okna v posuvných zadních dveřích elektricky ovládaná, zatímco nižší výbava má okna pouze výklopná. Praktickým doplňkem jsou i výklopné stolky, které zde na rozdíl od Dacie Jogger neomezují prostor pro kolena.
Rodiny s více dětmi jistě ocení zadní posuvné dveře a výrazné úchyty Isofix v krajních sedačkách, kromě toho je ale Isofix připraven také v sedadle spolujezdce. I přední dveře se přitom dají otevřít do poměrně velkého úhlu. Kontrolu dětí vzadu může usnadnit i příplatkové zrcátko za 500 Kč.
Tím se okrajově dostáváme k výhledu, který je díky bohatému prosklení celkem slušný – tedy minimálně do stran a dozadu. Podlouhlé a poměrně silné přední sloupky ale komplikují výhled šikmo vpřed, což umí na křižovatkách zkomplikovat život a přinést pár zbytečných infarktových situací.
Naopak velkou radost mi udělal zavazadlový prostor, který potěší nízkou nakládací hranou (594 mm) a jednoduchými tvary se standardní délkou 1020 mm a šířkou šířkou 1190 mm. Velmi jednoduše tak můžete naplno naplno využít jeho standardní objem 775 litrů, respektive 1030 litrů při využití prostoru až po strop (výška 1111 mm).
Renault Kangoo 1.5 dCi 115 Techno
Při sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 1/3 – 2/3, dochází k zasunutí sedáku k podlaze. Vzadu tak vzniká téměř rovná ložná plocha o délce zhruba 1865 mm a objem nákladového prostoru se zvětšuje až na 2800 litrů. Komu by to ale pořád nestačilo, může si připlatit 5000 Kč za sklopné sedadlo spolujezdce, díky čemuž se objem dostává na finálních 3500 litrů. Především je ale možné převážet předměty o délce zhruba 2700 mm.
V praxi tak kangoo najde využití nejen ve větších a aktivnějších rodinách, ale také u zapálených kutilů nebo zahrádkářů. Kromě spousty zavazadel totiž do nákladového prostoru bez problému naložíte i sekačku, aniž byste museli demontovat madlo. Drobnost, ale potěší a ušetří čas.
Motor, jízdní vlastnosti
Hrubší tahoun
Renault Kangoo je dostupný se čtyřmi pohonnými jednotkami. Ve všech případech se jedná o turbem přeplňované čtyřválce, přičemž dva jsou šestnáctiventilové zážehové motory o objemu 1,3 litru (TCe 100 a TCe 130) a dva osmiventilové vznětové motory o objemu 1,5 litru (Blue dCi 95 a Blue dCi 115).
Testovaný vůz byl vybaven silnějším vznětovým čtyřválcem Blue dCi 115 o výkonu 85 kW (115 k) při 3750 otáčkách a s nejvyšším točivým momentem 270 Nm při 1750 otáčkách. Standardně je motor kombinován s šestistupňovým manuálem, volitelně je ale dostupný i sedmistupňový dvouspojkový automat, za který si zákazníci připlatí 50.000 Kč.
Motor má docela hrubý běh, který se lehce zjemní až po zahřátí. Při běžné jízdě a řazení do 3000 otáček ale posádku v kabině nijak zásadně neobtěžuje. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 13,6 sekundy není zrovna oslnivá, u rodinné dodávky ale stačí, stejně jako maximální rychlost 175 km/h.
Běžný motorista spíš ocení slušný zátah motoru již od nižších otáček, příjemný chod převodovky nebo velmi slušnou spotřebu, která se pravidelně pohybovala do 6 l/100 km. Pouze v případě častých přesunů po městě, v kombinaci se svižnými přesuny po okreskách, se spotřeba dostávala zhruba na úroveň 7 až 7,5 l/100 km.
Renault Kangoo 1.5 dCi 115 Techno
Jak už jsem naznačil, manuální šestistupňová převodovka měla velmi příjemný chod a celkem lehce se pohybovala v jasně vymezených drahách. Při dálničním maximu na šestý rychlostní stupeň motor točil zhruba 2600 otáček a v kabině panovala příjemná atmosféra.
Tužší, ale funkční
Podvozek je na můj vkus naladěn možná až zbytečně tvrdě, takže se auto na horších silnicích nervózně pohupovalo, při větším naložení se však zklidnil. Na kvalitních silnicích stojí za pochvalu slušná stabilita a schopnost vozu maskovat výšku 1838 mm a vyšší těžiště.
Za pochvalu stojí také výkon brzd, na obou nápravách kotoučových, lehce ale zamrzelo jejich občasné kvílení. Zvláštní pazvuky se ale uměly ozvat také při lehkém křížení karoserie, například při najíždění na chodník.
Kritiku si neodpustím v oblasti technologické výbavy. Asistent předcházející čelním srážkám mi při míjení zaparkovaného auta ve městě zašlápl brzdy, zatímco systém upozorňující na vybočení z jízdního pruhu má sice výrazný zvuk, ovšem na displeji jen malé logo, takže zprvu vlastně nevíte, co po vás auto chce.
Na druhou stranu ale potěší, že i rodinná dodávka umí nabídnout systém Easy Pilot pro asistovanou jízdu po dálnicích (pouze v kombinaci s automatickou převodovkou) nebo parkovací asistent Easy Park Assist. Příplatky přitom nejsou nijak extrémní.
Závěr
Závěr
Celkově vzato jsem si nakonec Renault Kangoo až nečekaně oblíbil. Jízda sice není vždy nejkomfortnější, obzvlášť na horších cestách umí být podvozek těžkopádný, na běžných silnicích ale působí jistě, stabilně a vlastně bych se s ním nebál vydat ani za letní dovolenou. Ostatně při nádrži o objemu 54 litrů by cesta mohla ubíhat docela rychle.
Většinu SUV, které vytlačují rodinné dodávky a MPV z trhu, strčí kangoo do kapsy nejen svou praktičností, ale vlastně i cenou, začínající od částky 590.000 Kč. V testované vyšší výbavě Techno a se vznětovým 1,5litrovým motorem, který bohatě stačí a potěší i nízkou spotřebou, se bavíme o ceně od 700.000 Kč. Na hezčích 17“ kolech a s asistentem parkování se pak dostáváme na cenu 721.000 Kč. Celkem přehledný ceník navíc přináší možnost si jednoduše nespecifikovat takovou výbavu, jakou zákazníci opravdu využijí.
Nejlevnější verze modelu | 590.000 Kč (TCe 100, Equilibre) |
Základ s testovaným motorem | 655.000 Kč (Blue dCi 115, Equilibre) |
Testovaný vůz bez příplatků | 700.000 Kč (Blue dCi 115, Techno) |
Testovaný vůz s výbavou | 721.000 Kč (Blue dCi 115, Techno) |
Plusy
- Vnitřní prostornost
- Nízká spotřeba
- Využitelnost zavazadelníku
- Nízká potřeba
- Základní cena
- Cena příplatků
Minusy
- Tvrdý podvozek
- Občasné pazvuky
- Nedotažená technologická výbava