Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Volkswagen ID.4 umí komunikovat s řidičem prostřednictvím světla

Ondřej Mára Ondřej Mára 8. 2. 2021 • 07:42
9
26
Zobrazit náhledy (9)
Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4

Ambientní osvětlení na palubní desce elektrického crossoveru VW ID.4 má podstatně více funkcí, než jen dekorační.

Automobilky se v posledních letech snaží vymýšlet stále nové možnosti, jak může řidič komunikovat se svým vozem a naopak. Většina z nás už si tak nejspíš zvykla na práci s různými displeji, případně jsme se naučili vůz ovládat prostřednictvím hlasového ovládání, které se v poslední době stává neuvěřitelně sofistikovaným. Volkswagen ale vsadil na ještě jednu kartu.

Tou je speciální systém ambientního osvětlení, označovaný jako ID.Light, který je tvořen 54 LED diodami umístěnými v pruhu pod čelním sklem. Diody by tak měly zůstat pouze v periferním vidění řidiče a neměli by ho zbytečně odvádět od pozornosti. Přesto umí komunikovat změnou barev i grafických vzorů.

video

Hledali jsme nový systém komunikace mezi autem a člověkem,“ uvedl Mathias Kuhn, vedoucí oddělení User Interface Design automobilky Volkswagen. „Chtěli jsme vytvořit minimalistický a přesto revoluční způsob interakce, který by byl snadno pochopitelný a současně emocionální.

Systém osvětlení může například ukazovat stav nabití baterie, upozorňovat na povely k odbočení od navigačního systému či opticky doplňovat hlas virtuálního asistenta. To vše s ohledem na maximální zvýšení komfortu i bezpečnosti.

Celá světelná komunikace přitom začíná již v momentě, kdy řidič usedne za volant. Systém ID. Light ho totiž přivítá animací v barvách značky, tedy bílé a modré. Barva se navíc mění i po zařazení rychlosti, aby vůz řidiče upozornil, že je připraven vyrazit (pojistka nahrazující zvuk motoru). Při příchozím hovoru by měly diody začít zeleně pulzovat, zatímco v krizových situacích se rozblikají červeně.

Jak obrazovky v automobilech rostou, trvá mozku stále více času podívat se na displej a zpracovat všechny informace, které vám nabízí,“ komentuje Stefan Franke z Volkswagenu, který je autorem inovativního řešení. „Dokonce i poslouchání povelů navigace na chvíli zastaví vaše vnímaní, abyste pochopili. Věděli jsme, že musíme najít nový způsob komunikace, který omezí rozptýlení řidičů během řízení.

Systém ID. Light je prozatím standardním prvkem výbavy pro elektrické modely VW ID.4 i menší VW ID.3. Automobilka přitom slibuje, že do budoucna chce jeho možnosti rozšiřovat prostřednictvím bezdrátových aktualizací softwaru.

Související články

Témata
Avatar - Blue Sun
9. 2. 2021 12:34
Re: Dalsi hovadina....
Jsi trapný.
9. 2. 2021 10:32
Už jako dítě...
...jsem byl pilným čtenářem Světa motorů. Díky tomu si pamatuju, že někdy ještě v hluboké totalitě se v rubrice "Máte slovo" (nebo jak se to jmenovalo) kdosi ptal na legálnost tehdy nového módního "autodoplňku", který ve svých vozech mívali hlavně pražští taxikáři. Šlo o jakýsi svépomocně vyrobený malý "semafor", umístěný na přístrojové desce či na rohu čelního skla. Při přidávání plynu svítila jeho zelená dioda, při brzdění červená a při stání auta oranžová. Tehdy tam odpovídal jakýsi úředník z dopravního odboru Ministerstva vnitra, že je něco takového zcela nelegální a že si koledují o odebrání TP. No tak teď vídím, že ti pánové ve svých Volhách GAZ M-24 předběhli vývoj VW o nějakých 35 let! :-[] :-[] :-[] :yes:
9. 2. 2021 10:23
Re: Dalsi hovadina....
Řešení je přitom tak snadné - tento idiotský elektrovehikl si prostě nekupovat. :-)
9. 2. 2021 10:23
Re: Pochvala
Jak souvisí náš premiér a prezident (pravda, velmi problematické persony) se socialistickým bordelem a šlendriánem ve vedení EU? Mohl bych nám to tady vysvětlit? Děkujeme! :-)
Avatar - Blue Sun
9. 2. 2021 08:47
Re: Takže když se mi někde pod čelním sklem rozbliká
Umím to vysvětlit člověku s mozkem. Ne nemyslícímu polotovaru.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud