Jak Češi používají elektromobily? Dobijí je v práci a ročně ujedou 20.000 km
Více než polovina tuzemských uživatelů dobíjí bateriový elektromobil v práci. Za rok s ním v průměru ujedou okolo 20.000 kilometrů.
Automobily s elektrickým pohonem se sice rychle rozvíjejí, stále jsou však poměrně novou záležitostí, u níž zůstává spousta neznámých. Centrum dopravního výzkumu proto uspořádalo anketu, která se zabývala zvyklostmi při dobíjení elektřinou poháněných automobilů. Vedle uživatelů čistě elektrických automobilů se jí zúčastnili rovněž provozovatelé plug-in hybridních aut.
Konkrétně se ankety účastnilo 200 respondentů, což není zrovna závratné číslo, hned tři ze čtyř účastníků však přiznalo, že auto s elektrickým pohonem řídí téměř denně. Z tohoto čísla přitom 82 % tvořili majitelé bateriových elektrických vozidel a 18 % pak vlastníci vozidel s plug-in hybridním pohonem.
A právě pár rozdílů mezi těmito skupinami se našlo. „Přibližně 30 % respondentů nabíjí bateriová elektrická vozidla (téměř) denně doma, téměř 11 % respondentů pak doma nenabíjí vůbec, 54 % respondentů nabíjí bateriový elektrovůz na pracovišti. Na první pohled odlišná, nikterak však neočekávaná, je situace v případě dobíjení plug-in hybridních vozidel, která více než 70 % respondentů dobíjí (téměř) denně doma,“ uvádí Lukáš Kadula, který se v Centru dopravního výzkumu věnuje projektům z oblasti čisté mobility.
Rozdíl může souviset s menšími bateriemi plug-in hybridů, které lze doma snadněji (a rychleji) nabít na plnou kapacitu z domácí zásuvky, než velkokapacitní akumulátory elektromobilů. Ty už vyžadují alespoň wallboxy, dostupné právě spíše ve firemních garážích.
Z výzkumu rovněž vyplynulo, že elektřinou poháněné automobily nemají tak nízký nájezd, jak by mohl někdo vzhledem k jejich stále přece jen nižšímu dojezdu soudit. Podle ankety pouze 3,2 % respondentů ujede ročně vzdálenost do 5.000 km. Více než polovina respondentů pak ročně ujede kolem 20.000 km – 10 až 20 tisíc kilometrů je to u 28,3 % odpovídajících, 20 až 30 tisíc km pak u 29,2 % tázaných. Každý dvacátý respondent pak za rok ujede vzdálenost více než 50 tisíc kilometrů.
Centrum dopravního výzkumu dále odhalilo, že aktuálně na jeden dobíjecí bod připadá 8,8 elektrických vozidel. Z Evidence dobíjecích stanic ministerstva průmyslu a obchodu vyplývá, že k 31. červnu 2021 bylo u nás na 744 dobíjecích stanicích evidováno 1.417 dobíjecích bodů. Z toho 460 připadá na nabíječky stejnosměrným proudem a 957 na dobíječky střídavým proudem. Takřka čtyři z deseti stanic provozuje ČEZ, 19 % PRE a 10 % E.ON. Dohromady tak tyto energetické společnosti provozují 67 % nabíjecích stanic u nás.
V Centrálním registru vozidel pak bylo podle „EL“ značek evidováno 12.520 nízkoemisních automobilů, 8.533 bateriových elektrovozidel a 3.987 plug-in hybridů.